Keskustelut Tekniikka korjuuvauriot

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 207)
  • korjuuvauriot

    Merkitty: 

    traficomin  rakisterin  mukaan  ajokoneiden  painot  ovat  nousseet useilla  tonneilla , vaikka   korjuukelit    huononee   vuosivuodelta   myös niiden  leveydet   ovat   kasvaneet   2,8 m   yli   3  metriin  tälläinen  kehitys  ei  ainakaan  palvele  metsänomistajaa  . mutta   metsäyhtiöitä   kylläkin tuottavuudessa  onkohan  kehityssuunta  väärä  kun  korjuuvauriot   ovat  lisääntyneet  kokoajan ?

  • jees h-valta

    Älypuhelin niitä korjuuvaurioita tekee. Nuoret kuskit räplää ajaessaan puhelintaan eikä keskity itse työhön. Havahdutaan vasta sitten kun kone jyystää telalla puun juuressa kuorta irti. Ainakin kerran meni puu edeltä. Hiukan salaa tiirailin. Raportoin ostanutta firmaa toiminnasta. En tiedä johtiko mihinkään mutta olihan se paskaa touhua.

    Jätkä

    Järeä ajokone on ihan perusteltu avohakkuulla ja paikoissa, joissa siirtomatka on pitkänpuoleinen. Samoilla koneilla ei kuitenkaan pitäisi rällätä nuorissa kasvatushakkuissa, vaan niihin kuuluu kahdeksanpyöräiset tai kumitelaiset ajokoneet. ( Raivaussahavideossa näkyi Helvetinmoiset ajokoneen raiteet, joita ei kasvatushakkuissa saa syntyä)

    Leipiintyneet konekuskit haistattavat pitkät sanoille ”Ajourasuunnittelu ja ajouraverkosto” – Eikä heillä näytä useinkaan olevan mitään tolkkua uraverkon järkevyydessä. Monikaan ei viitsi kävellä leimikolla muutamaa sataa metriä nähdäkseen maaston ja puuston rakennetta.

    Metsäkupsa

    Ainakin omissa metsissäni korjuuvauriot ovat vähentyneet vuosien saatossa, nyt ovat aivan yksittäisiä. Isolla koneella ja taitavalla kuskilla paras lopputulos kokemuksen perusteella. Kiire, kokemattomat kuskit ja onneton maasto ja kelirikko, siinä taitaa olla syyt lisääntyneisiin  vaurioihin. Lisäksi jos metsä yhtä riistäpöheikköä, niin taitaa näkyväisyyskin olla osaltaan vaikuttamassa lopputulokseen.

    jees h-valta

    Ennakkoraivatussa ensiharvennuksessa olivat ja aivan turhia kolhimisia. Kyllä ajamalla vältettäviä, senverran pitkään olen seurannut noiden touhuja. Sitäpaitsi mitä haastavampi kohde sen tarkempi pitäisi kuskin olla.

    mehtäukko

    Samoilla linjoillla edellä olevilla. Tietysti raja tulee koossa vastaan harvennuksilla. Alle 20 tonnin omapaino lähtökohta. Sitten kelit jo vaikuttavat jne.

    metsänkasvattaja

    leveistä  teloista  kyllä  puhutaan  ja  kantavuutta  haetaan  ,mutta   samalla  paino  lisääntyy  niiden päällä,  kun  pitäisi  pyrkiä  päinvastaiseen kehitykseen  ristiriitaista  touhua

    mehtäukko

    8-pyöräinen ajokone ja ympäri vaikka 900mm kantavat telat. Pintapaine neliösentille on pienempi kuin ihmisellä.

    mehtäukko

    Edelliseen lisäten, 15-17 tonnin kaivinkone metrisillä – 1,2 m:n teloilla on ylivoimainen ojien perkuussa suomailla.

    Niin puunajossa, hakkuussa kuin ojilla terveen järjen käyttö on ensi-arvoista, joka vaikuttaa lopputulokseen.

    Puuki

    Vaikka koneen pintapaine on pieni, niin sen suuri kokonaispaino voi vaikuttaa maaperään haitallisesti.  Mutta enemmän se rikkoutunut pintamaa ja syvät ajourat vähentää metsän kasvukykyä, tiivistää maata ja aiheuttaa eroosiota , estää veden virtausta maaperässä , lisää sitä maan pinnalla ja rikkoo puiden juuria.

    suorittava porras

    Telat neljässä telissä metrin lapuilla. Niillä on mentävä. Reilut ajourat ja riittävän ajoissa tehty ennakkoraivaus auttavat kummasti vähentämään korjuuvaurioita. Kun raivattu risukko on karistanut lehdet ja neulaset ja tiiviisti maata vasten , on helppo havaita esteet ja pehmeiköt ja suunnitella uraverkosto oikeaan paikkaan.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 207)