Keskustelut Tekniikka Konenäkö ja uudet motot

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)
  • Konenäkö ja uudet motot

    Olin tutustumassa konenäköä tuottaviin tekniikan taitajiin. He esittelivät tekniikkaa, joka tekee sekunnin kymmenysosassa havaintoja, joiden tekemiseen ihmissilmä ei kykene tunnissakaan.

    Käytiin läpi puunkorjuun haasteita. Mistä moton hinta muodostuu? Ohjaamo – kuljettajan hyvinvointi, ne vaativat kymmeniä antureita ja sylintereitä – vain siksi, että kuskilla ei pipa heiluisi päässä.

    Miehittämätön moto on matala – jonka ansiosta koneen massa ei tarvitse olla 12-15 tonnia suurempi. Näin saavutetaan huomattavaa kustannussäästöä paitsi koneen investointikuluihin – niin myös siirtoihin ja mikä parasta – ympäristö säilyy kutakuinkin inhimillisenä. Ilmastohan ei kylmene – kevyet koneet ovat kilpailuetu.

    Ruotsissa olin 10 vuotta sitten tutustumassa miehittämättömään motoon. Veikeän näköistä touhua – pidin sitä ihan huuhaana. En enää.
    Teollisuus panostaa Suomeen. Edullinen raaka-aine on kilpailuetu. Yksistään kantohinta ei ratkaise edullisuutta – vaan on huomioitava kokonaisuus. Onhan melkoisen järjetöntä, että reilun ranteen vahvuisia puita katkotaan yli 700.000 euroa maksavilla design tuotteilla.

    Miehittämätön konenäköön perustuva tekniikka on ylivertainen myös katkontatarkuuudessa. Koneen painoluokka 12-15 tonnia – hintaluokka max 250.000. Vrt saman kokoluokan kaivurit – niissä on paljon tekniikkaa ja hinta vain 150.000 euroa.

    Mielenkiintoinen nähdä tuleeko kiinalaiset jo tässä vaiheessa peliin mukaan? Syttyisikö tällä alustuksella rakentavaa – värikästä keskustelua 🙂

    Hyvää ja railakasta vuotta 2016 kaikille metsään!

    – Reijo Lahtonen

  • jees h-valta

    Abietis on kyllä aivan viisaita elämäntaipaleelta havainnoinut.
    Valitettavasti tätä hiukan liikaakin automatisointivillitystä ei varmaan enää mikään pysäytä. Siinä on haastetta pienten ihmisten puolustamisessa niin ay-liikkeellä kun puolueaatteen humanimman puolenkin edustajilla. Kapitaali on nyt voimissaan vaikka muuta vaikertavatkin. Se vain kuuluu tämän pelin henkeen.
    Kovilla on varsinkin nuoret sukupolvet joiden pitäisi alkaa elämää rakentaa ja elantonsa löytää. Meitinkin työmaalla he valitettavasti viimeksi tulleina ensimmäiseksi lomautetaan. Surullista kun aivan pätevää kaveria menee huilaamaan. Työhön jäävät sitten ne eläkeikää lähentelevät jotka häälyy silloin kun sattuu huvittamaan. Ja sitten pitäisi silti olla niin tuloksekasta suorittamista.

    Jätkä pätkät

    ”En epäile ollenkaan etteikö miehittämätöntä motoa tai ajokonetta voisi rakentaa.Kannattaako semmoisen hankinta riippuu hinnan ja tuottavuuden lisäksi siitä saadaanko siitä toimintavarma.Jos kone toimii hienosti mutta vain ajoittain niin jonkun korjaustaitoisen(=kovapalkkaisen) on kuitenkin päivystettävä lähietäisyydellä.
    Nimittäin puhkeamattomia letkuja,epäkuntoon menemättömiä antureita tai tylsymättömiä teräketjuja ei kukaan yritä kehittää koska markkinat romahtaisivat.Liian hyvän tuotteen kehittäminen olisi typerää liiketaloudellisesti.
    Lähetetty: 25 min sitten
    Lähettäjä: Rane ”
    Ikuinen työ tuottaa ikuisen nälän, tavataan sanoa. Toki voidaan kehittää kone, jossa on monta terälaitetta valmiiksi asennettuna, mutta sekin lisää jossain määrin painoa ja kustannuksia.
    Onhan toki, jos kustannuksia ajatellaan, kuljettajan palkkakustannus melkoinen kuluerä urakoitsijalle, vaikka ajaisi itsekin, koska onhan hänenkin saatava palkkansa.
    Hyvä konenäkö ja siihen yhdistettynä hyvä koneäly kyllä toimisivat yhdessä hyvin, mutta…

    Visakallo

    Olen osaltani jo valmistautunut uuden tekniikan tuloon metsiini.
    Metsäkuviot ja puulajit ovat selkeitä, hoitotyöt on tehty ajallaan ja tiet ja ojat ovat kunnossa.
    Uskon kuitenkin, että konenäöllä tehostetut, mutta kauko-ohjattavat metsäkoneet ovat seuraava vaihe.
    Kuljettaja hoitaa homman kauko-ohjauksena autostaan tai jopa kotoaan käsin, mutta työmaalla joutuu kuitenkin välillä käymään.

    rame

    Konenäön kehitys ja hyödyntäminen prosessi- ja kappaletavarateollisuudessa on ollut huimaa viimeiset parikymmentä vuotta.

    Harverin tapainen ”moto” on hyvä kohde alkaa soveltamaan 3D konenäköä, tietokantaan kuvion maastotiedot, metsänomistajan harvennusmalli ja ostajan kriteerit.

    Kone kyllä ilmoittaa itsediagnostiikan avulla mistä homma kiikastaa ja ennakkoon jo ilmoittelee tarpeistaan.

    Ei tämä mikään pihapuiden kaatokone ole mutta väsymätön massatöiden tekijä kyllä.

    Hiluxmetsuri

    Automaatisaatio tulee aikanaan ja etenkin aloille, joissa sitä halutaan ottaa käyttöön. Metsäala on Suomessa ihan bulkkia ja lähes ainoa tavoite tuntuu olevan saada mahdollisimman halvalla pölkyt pois metsänomistajilen hallusta. Keinot ovat moninaiset tuossa puuhassa.

    Minä en usko, että alalla on sellaista investointirahaa, joka mahdollistaisi merkittävän tuottavuusnousun metsässä tapahtuvassa tolskaamisessa.

    Se, mikä metsäkoneille voi tapahtua on sama mikä tapahtui kaivoksissa: koneet ajavat maan sisässä kauko-ohjattuina ja ohjajat istuvat maan päällä pehmeillä nojatuoleilla kahvikuppi ja voisilmäpulla vieressään. Samalla lailla voisi motoa ajaa vaikka kotisohvalta… Ei tarttis Hiluxilla ajella mutaränniä pitkin koneelle vaan voisi puida puita kotoa käsin kalsarit jalassa ja rapsutella koiraa siinä samassa…

    harrastelija

    $ Ei tarttis Hiluxilla ajella mutaränniä pitkin koneelle vaan voisi puida puita kotoa käsin kalsarit jalassa ja rapsutella koiraa siinä samassa…
    Lähetetty: 9 h, 53 min sitten
    Lähettäjä: Hiluxmetsuri $

    Lisätään vain kansalaispalkka tähän keitokseen, niin näinhän se menee !
    Ei tarvitse sitä konettakaan ristiksi.

    Jätkä pätkät

    Jo pelkkä teräketjun tylsistyminen aiheuttaa huoltokäynnin koneen luo. Luulisin, että samalla teroituksella ei kone pyöri kokopäivää, saati vuorokautta, tai jos pyörii, niin pirun vähän on sahattu, ellei koneen nimi ole arto, joka sahaa kihnuttaa koko viikon teroittamatta välillä.
    Ainakin ennen hakkuukone katkaisi teräketjun, jos yritti liian tylsällä terällä sahata, siinä kun sahan moottorissa on voimaa aika tavalla.
    Kun ei vaan koneelle kävisi kuin aikoinaan ”Könnin kuokkamiehelle”, joka löytyi niskaojasta kaatuneena ja särkyneenä. Saattaa konesilmiinkin mennä roskia!

    Metsuri motokuski

    Ei se tylsäketju nykyään katkaise ketjua vaan kun saharako menee umpeen kun puu on kallelaan johonkin suuntaan. Näin käy myös usein jos ottaa useamman ”pensaspuun” kerralla kouraan ja meinaa sahata koko nipun kerralla.

    harrastelija

    Taputukset Roisto Reippaalle 🙂
    Kannattaa panna GPS-seurannat pikkukoneille, jos sattuu vaikka eksymään?

    jees h-valta

    Taputukset kyllä mutta ei tunnu kyllä aivan toimivalta konseptilta. Jos on konttiin sopiva tai jopa useita ei sillä kyllä kovin isoon puuhun parane päästää kiinni. Tuntuma lähinnä ensiharvennuskalustoksi sopivalta ja siihenhän ei ketään investoi joten taitaa olla kuolleena syntynyt ajatus.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)