- Tämä aihe sisältää 8 vastausta, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 vuotta, 8 kuukautta sitten toimesta.
-
Koneiden kulujen vähennys?
Pari sellaista asiaa, mihin olen koittanut löytää vastausta, mutta en ole löytänyt ainakaan verottajan ohjeista. Ehkä nekin verottajalta kysymällä selviäisi, mutta kysynpä ensin, jos jollekin olisi tullut vastaan ja olisi selvittänyt.
Minulla on välillä lainassa kaivinkone metsätalouden töihin. Lainasta en maksa mitään korvausta omistajalle, joten siitä ei ole vähennettävää kulua. Kuitenkin esim. traktorille on tuntivähennys, jos muuta selvitystä ei ole. Kaivinkoneelle en ole löytänyt ja kaiken järjen mukaan se on suurempi kuin traktorille.
Viime vuonna merkitsin kuluksi sitten vaan polttoaineet, voiteluaineet ja koneen siirrot kilometrivähennyksen mukaisella taksalla, vaikka siirrot tein omassa yksityisessä omistuksessa olevalla kuorma-autolla ja perävaunulla. Tuo auto kun on päivittäisessä käytössä, niin en siitä mitään kulukirjanpitoa ole pitänyt, niin ei varmaan muuta mahdollisuutta.
No saahan tuossa omansa pois, paitsi tuon kuljetuksen osalta, mutta aattelin, jos jollain olisi tähän tiedossa vaikka, miten onnistuisi tuntivähennys tms.
Toinen asia, mihin olen koittanut löytää tietoa ja en ole löytänyt, ois tämmöinen tapaus. Omistan yksityisesti vanhan maastokuorma-auton kappaletavaranosturilla. Auto on ollut viimeiset kolme vuotta katsastamatta ja pois liikennekäytöstä. Tänä vuonna meinasin klapeja myydä ja tuollahan niitä kuskaisi kätevästi ja klapisäkkejä nostelisi. Sen kai voisi siirtää metsätalouden kalustoonkin, kun ilmiselvästi käyttö olisi yli 50% metsätalouden käyttöä, kun nyt ei ole käyttöä ollut ollenkaan. Kuorma-autosta ei kuitenkaan puhuta mitään verottajan ohjeissa. Kerrotaan, että henkilö- ja pakettiautoilla ajettu kodin ja metsän välinen matka ei ole metsätalouden käyttöä, mutta traktorilla ajettu esim. on. Väistämättä tuolla kuorkilla sellaisiakin ajoja tulisi, kun se sijaitsee nyt kotona ja pitää se katsastukseenkin viedä jne. ja sitten sinne metsäänkin. Nuo edellä mainitut, ei-hyväksyttävät ajot kun ainakin tuolla kevyemmällä kalustolla katsotaan sitten verotettavaksi palkkatuloksi, niin sellaisia en haluaisi kyllä keräillä, jos niin tulkitaan k-a:n osaltakin, jos siitä kirjanpidon pidän ja erittelen tunnettain tai kilometreittäin.
Yksi asia on sekin, että pienkone 2-t bensa ja moottoripolttoöljy menee kyllä kuluissa ihan normaalisti, mutta dieselkuitit kiinnostaa paljon enempi verottajaa, jos niitä vähentää.
Että oisko jollain tietoa?
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.