Keskustelut Tekniikka Koneenkuljettajien koulutus

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 61)
  • Koneenkuljettajien koulutus

    #Ruotsin radio: Stora Enso vaihtaa ruotsalaisia metsäkoneenkuljettajia kymmenen viikon pikakoulutuksen saaneisiin vierastyöläisiin#

    Maaseudun Tulevaisuus kommentoi ruotsin radion uutista.  Kauanko Suomessa kestää metsäkoneenkuljettajan kolulutus? Voi olla että nuo ulkomaalaiset ovat oppivaisempia kun osaavat noita vaikeita kieliä sujuvasti. En ole vielä Maaseudun tuklevaisuuden tilaaja joten en lukenut kokonaan tätä juttua, ehkä siellä oli Suomalaisia joukossa?  Perussuomalaiset vastustaa maahan muuttoa mutta Suomessa kun on paremmat palkat niin nehän Ruotsiin muuttaneet vois houkutella Suomeen paremmille palkoille ja sosiaalituille, sitä mietin.

    Jostakin luin kans että UPM:n omistus liukuu Ruotsalaisomistukseen.

  • Tolopainen

    Jotkut ovat pyrkineet teatterikorkeakouluun useita kertoja, ei olisi pitänyt luovuttaa. Miten tämä tarina jatkuu.

    Metsänmies

    Kun Tolopaista kiinnostaa jatko-osa, kerron hieman siitäkin. Kohdalleni ei siis tapahtunut sitä tuuria, että olisin tullut valituksi. Kuitenkin minulle tarjottiin toista mahdollisuutta. Jonkun aikaa myöhemmin Vieremällä alkoi metsäkoneenkuljettajien opetus, jossa oli tarkoitus  kouluttaa koneenkuljettajia keski-Euroopan työmaille. Käsitykseni mukaan se oli Ponssen ja työvoimaviraisten järjestämä yhteiskoulutus. Opetuskielenä olisi ollut ensisijaisesti saksa, mutta tiedotteessa ilmoitettiin, että tarvittaessa suomenkielelläkin oppi saadaan perille. Olin siis lukenut tuon ilmoituksen lehdestä, mutta aiemman kokemukseni jälkeen en innostunut asiasta. Mutta eipä mitä, kohta tuli kirje postissa, jossa minua kannustettiin pyrkimään tuohon koulutukseen, jopa mahdollista tulevaisuuden työpaikkaakin luvattiin jonnekkin Itävaltaan, tai Saksaan. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että saksankielentaitoni on niin vähäinen, että en viihtyisi vieraalla maalla. Osaan kyllä sanoa guten tag, Ich Liebe Dich und auf wiedersehen, mutta arvelin, että se ei ole vielä riittävää Saksanmaalla. Toisaalta olin juuri perustanut perheen ja silläkin oli tietysti jonkinlainen vaikutus päätökseeni. Revin siis tuon tarjouksen roskakoriin ja päätin, että jääköön konekoulu, Vieremä, Saksa ja Itävalta. Menin liiteriin ,laittelin raivaussahaan uuden terän ja ajattelin, että eiköhän sitä pärjää näilläkin koulutuksilla, mitä jo on, ja että ulkomaat ovat vain lomailua varten. Ja on pärjätty, ulkomaillakin olen käynyt joka vuosi, en tosin Saksassa, enkä Itävallassa.

    Jätkä

    Konekuskiksi koulutettavat ovat pääsääntäisesti niin nuoria, että heillä ei vielä asepalvelus ole tullut ajankohtaiseksi.

    Jossain määrin kyllä vaikuttaa siltä, että metsäalalle hakeutuvissa on sivareita poikkeuksellisen vähän.

    Kun karsittaisiin hakijoista pois ”Savolaistyypit, eli JOS toimeen tartutaan”, ja lopuille järjestettäisiin testi, jossa olisi hieman käytännön ongelmaratkaisua (palikkatesti) käsillä työn tekeminen ja lisäksi silmämääräinen tarkistus ( = pysyykö housut ylhäällä, näkyykö peräaukko kun kumartaa, täytyykö pipoa pitää päässä myös sisällä  jne) – niin aineksesta helposti kolmasosa putoaisi pois.

    mehtäukko

    Hyvä juttu Metsänmieheltä. Jos mehtäukko saisi muokata pääsykokeet, tekisin edellä esittämäni seuloutumisen päätteeksi kokelaille lopullisen portin näyttökokeella koneella työmaalla. Siellä kun laitat yksin telan päälle, tai teet ajanotolla sekakuormasta pinot yleisön edessä nauhuri kopissa…jne mukavia, kallonkutistajakin saisi pohdittavaa.

    Se on sitten toinen juttu pääsisikö yksikään jatkoon…. 🙂

    Tolopainen

    Kiitos Metsänmies tarinastasi. Eli ammatinvalinta meni lopulta oman päätöksen mukaan kuten elämä yleensäkin. Aika harvalla on nuorena tiedossa selkeät päämäärät, sattuma kuljettaa. Mutta jälkeenpäin yllättyy miten kaikki järjestyi kohtuullisesti. Kun yhden oven sulkee muita avautuu.

     

    mehtäukko

    Jätkä voisi vedelläkin kuarakalla huonojen henkseleiden kanniskelijoille..

    Oleellista kuitenkin olisi erottaa kehityskelpoiset motivoituneet henkilöt, joille oma-aloitteellisuus ja ahkeruus on hyve.

    Metsuri motokuski

    Nykyinen toisen asteen pakollisuus lisää vaihtelevan aineksen pääsyä kouluun. Usein ongelmat alkavat poissaoloista joita alkaa kertymään kun aihe ei ole kiinnostava. Nykyään on myös niin että käytännössä pois henkilöä ei voi laittaa vaan koulu on raahattava loppuun tai sitten hakeuduttava toiselle alalle. Mutta jos oppilas ei toiselle alalle hakeudu vaan asuu peräkammarinpoikana kotona niin minkäs teet. Kurssit jäävät suorittamatta tai sitten joudutaan katsomaan osaamista niin väljästi että kurssi saadaan valmiiksi.

    Todellinen raakkaus tehdään sitten yrittäjien toimesta joka on ehdottomasti liian myöhään. Monta vuotta menee hukkaan eikä ammattiin valmistua kunnolla koskaan. Nämä lintsaajat kuormittavat paljon myös opettajia. Nämä  vievät kouluttamisaikaa toisilta oppilailta. Minun kokemukseni opettajista on erittäin myönteinen ja he ovat hyvällä motivaatiolla töissä. Uskon että ei jätkäkään uskaltanut käyttää täällä luettua verbaalista lahjakkuuttaan oppilailleen. Täällähän on oikein hyvä luukutella ja hauskuttaa lukijoita.

    Jätkä

    Käyn aika usein ammattioppilaitoksella  (ei metsäkoululla) tapaamassa tuttavia ja kysymässä joitakin spesiaalijuttuja ym. Siellä on tavallista Amis-porukkaa oppilaina, minua häiritsee se, että nykysäännöillä ei oppilailla ole läsnäolopakkoa oppi / harjoitustunneilla. Yksi veijari kävi autonasennuslinjaa kaksi ylimääräistä vuotta, kun ei saanut tarvittavia suorituspisteitä nopeammin tehtyä (Näyttökokeet)

    Kun minä olin Ko koulussa, piti pyytää lupa tunnin / parin poissaoloon, joka oli kuitenkin asiallinen asia. Joskus piti ”korvata” esim se, että kahden liikuntatunnin aikana piti olla autokoulussa. Ylitöitä määrättiin, mutta en ottanut niistä pulttia.

    Kun meille tuli opettajana ollessani syksyllä uudet MTI-opiskelijat, sanoimme, että maastopäivinä on lähtö konehallin pihasta klo kahdeksalta. Ensimmäisenä maastopäivän aamuna lähdimme kolmella pikkubussilla metsään, kaksi puuttui, vaikka klo oli jo 5 minuuttia yli.  Tulivat omalla autolla perässä, mutta joutuivat etsimään tunnin verran. Sen jälkeen ei myöhästynyt kukaan – koskaan.

    Kalle Kehveli

    Joka työpaikassahan on huippumiehet, valtaosa keskivertoja, tekevät työnsä ja sitten niitä, jotka eivät opi työtä ikinä kunnolla. Silti ne tekevät samaa työtä.

    Paljon on myös ammatinvaihtajia. Ammatinvalinta tulee lapsille liian nuorena, ei ole vielä oikeaa ”suuntaa”.

    Ehkäpä metsäkoneen kuljettajankin tulisi ensin suorittaa muutaman vuoden metsurijakso.

    Metsuri motokuski

    Tuo jätkän kirjoittama juttu on täyttä totta ja niin se olikin ennen. Nykyään toisenasteen pakollisuus ja koulujen kustannusrakenne aiheuttaa sen että näitä riippakiviä muodostuu. Näitä muodostuu kaikille ei pelkästään metsäalalle.

    Olishan se hienoa että karsintaa voisi tehdä ja heittää oppilas pihalle jos homma ei kiinnosta. Nykyään se ei vain ole mahdollista ja sen tietävät oppilaatkin.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 61)