Keskustelut Tekniikka Koneenkuljettajien koulutus

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 61)
  • Koneenkuljettajien koulutus

    #Ruotsin radio: Stora Enso vaihtaa ruotsalaisia metsäkoneenkuljettajia kymmenen viikon pikakoulutuksen saaneisiin vierastyöläisiin#

    Maaseudun Tulevaisuus kommentoi ruotsin radion uutista.  Kauanko Suomessa kestää metsäkoneenkuljettajan kolulutus? Voi olla että nuo ulkomaalaiset ovat oppivaisempia kun osaavat noita vaikeita kieliä sujuvasti. En ole vielä Maaseudun tuklevaisuuden tilaaja joten en lukenut kokonaan tätä juttua, ehkä siellä oli Suomalaisia joukossa?  Perussuomalaiset vastustaa maahan muuttoa mutta Suomessa kun on paremmat palkat niin nehän Ruotsiin muuttaneet vois houkutella Suomeen paremmille palkoille ja sosiaalituille, sitä mietin.

    Jostakin luin kans että UPM:n omistus liukuu Ruotsalaisomistukseen.

  • Metsuri motokuski

    Tänä päivänä metsäkoneen kuljettajan pitää osata jo vähän muutakin kuin sahan napin painamista tai puomin liikuttelua. Monella näyttää olevan aika vähän tietoa mitä tånä päivänä metsäkoneenkuljettajalta vaaditaan. Kännykkä ei ole mikään ongelma mutta tekniikan osaamisesta ja koneen säätämisestä on ilman muuta hyötyä.

    Pavekka

    No..

    Jätkä

    Antaapa Ruotsalaisten kokeilla. Sieltä saa sitten ilmeisesti Ruotsin-Suomalaisia kokeneita konekuskeja Tänne helpottamaan kuljettajapulaa, eikä ole kielimuuria.

    Kyllä konetta liikuttelee hyvinkin pienellä kokemuksella, mutta sillä työn tekeminen tuottavasti edellyttää ensinnäkin taipumuksia metsätyöhön ja yksintyöskentelyyn. Toisekseen ns Perstuntuma pitää saada niin hyväksi, että löytää maastosta ne ajolinjat niin hakkuukoneelle kuin ajokoneellekin.

    Puiden yksilöinti on jo taidetta, kun vaatimuksena on hyvä ja tavoitteenmukainen jäävä puusto. Ajokone ja hakkuukone ovat eri luokassa käyttää vaativuudeltaan, eli joku kuljettaja on parempi hakkaamaan kuin ajamaan ja päinvastoin.

    Kaiken takana on kuitenkin sekä metsänomistaja, että koneurakoitsija, joidenka molempien  pitää olla työn jälkeen ja taloudelliseen tulokseen tyytyväisiä.

    En usko, että kymmenenkään viikon koulutus tuottaa kaikista ulkomaalaisista hyviä konekuskeja, Veikkaan onnistumisprosentiksi 10 %.

    Meillä kotimaisten kuljettajien koulutuksessa onnistumisprosentti on kuitenkin n. 50 %. Hyviä heistä, jotka pärjäävät koulutusammatissaan, on ehkä 20 %.

    Varsinkin hakkuukoneen kuljettajan työ on taitolaji. Kaikilla ei ole sitä taitoa, lisäksi tarvitaan työhalua.

    jees h-valta

    Eli siis konetta tilaamaan, tuntuu olevan minun hommaksi sopivaa.

    Teufelin Zumi

    Siitähän se onnistumisprosentti 50% tulee, onnistua/epäonnistua.

    Masalla se oli 60/50.

    Rane

    Joko olet sampon myyntimiehelle soitellut,Jesse?

    Jätkä

    Jeessi:”Eli siis konetta tilaamaan, tuntuu olevan minun hommaksi sopivaa.”

    -Pelkkä into ei riitä!

    Kalle Kehveli

    Kuitua tekemään ne on opetettu, siihen pystyy Jessekin. Pätevät tehneet liikaa tukkia.

    jees h-valta

    Kuituapa hyvinkin. Harkitsen vielä sitä Sampoa tuohon Alstoriin verrokkina. Alstoria voisi käyttää yhdistelmäkoneena. Ja kätevän pieni kuljetella.

    Puu Hastelija

    En usko, että kymmenenkään viikon koulutus tuottaa kaikista ulkomaalaisista hyviä konekuskeja, Veikkaan onnistumisprosentiksi 10 %.

    Meillä kotimaisten kuljettajien koulutuksessa onnistumisprosentti on kuitenkin n. 50 %. Hyviä heistä, jotka pärjäävät koulutusammatissaan, on ehkä 20 %.”

    Eli jos suomalaisen kouluttaminen kestää 90vko (2-3v), niin ovathan ruotsalaiset silloin melkein 100% meitä edellä! (100vko V 180vko) Saatikka ammatissaan pärjäävä, joita putkahtelisi keskimäärin 450 koulutusviikon välein. Onko täällä huonot opettajat, huonot oppilaat vai aivan liian löysä tahti? Tekemisen meininki puuttuu?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 61)