Keskustelut Metsänhoito Kone kuskeista työvoimapula, uutisoitiin uutisissa

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 62)
  • Kone kuskeista työvoimapula, uutisoitiin uutisissa

    Merkitty: 

    Uutisissa oli että koneenkuljettajia valmistuu vuosittain 400 ja 300 jää alan töihin. Sehän tarkoittaisi sitä että jos jokainen olisi 35 vuotta keskimäärin töissä että työntekijööita olisi 10500 metsä alalla kone kuskeina. Uutisessa ei mainittu sitä paljonko tällä hetkellä on työntekijöitä ja paljonko se tyäntekijöitten määrän tulisi olla tulevaisuudessa.

    Luulen että ongelman esittely oli jonkin sortin propagandaa, jos töitä on ja urakoitsijoille tarvetta niin koneketjut rantautuu Suomeen Virosta. Tai Venäjältä.

  • jees h-valta

    Jos koneet ovat niin vekselivetoisia ettei muu kuin huipputulos saa konetta tuottamaan on kyllä koneyrittäjän syytä katsoa peiliin ja lopettaa koko yritys jos ei vähemmällä pysty. Metsissämme olisi tosiaan mukavaa ja turvallista jos siellä rymyäisi moton kanssa harkitseva ja maltillinen kuljettaja joka arvostaa myös työn jälkeen jäävää laatua. Ehkä sitten juuri kuten suorittava. Olen joskus pienen tovin nähnyt mitä nuoren juuri koulusta valmistuvan touhu harvennuksella oli. Kun opastava kokenut lähti kone oli elle tunnin senjälkeen virattomana ja kaveri neuvottomana kouran vieressä. Ei saanut edes apuja enää vaan pimeässä lähti tarpomaan tien varteen. Toivottavasti sai jonkun hakemaan. Piti iltavuoro loppuun puida.

    Metsuri motokuski

    Ja sekö on nyt se esimerkki kuinka metsissä työtä tänä päivänä tehdään ? Turvallisuudesta ei kukaan ole tinkinyt päin vastoin. Aika ulkona jesse olet tämän päivän metsäurakoinneista. Jospa se perustettava putkiliikkeesi toimisi paremmin. Sehän on varmaan jo perustettu johonkin ?

    Rane

    Rane ei usko että naiset ovat ratkaisu kuljettajapulaan.Koneen ajaminen varmasti monelta onnistuisi vähintäänkin yhtä hyvin kuin miehiltäkin mutta muuten olosuhteet vaativat kovan luonteen.Joitakin hyviä esimerkkejä (esim.aikaisemmin kertomani Thai-naisen tapaus) tulee varmasti löytymään mutta mitään ryntäystä ei tule alalle.

    Puuki

    Moton käsittely luulisi sopivan hyvin monelle nykyajan nuorelle jotka osaa pelata mm. vaikka mitä digitaalisia videopelejäkin hienosti ja supsikkaasti. Ei niille  oikein pärjää  enää vanhempi säheltäjä vaikka ei ihan lapanen ole itsekään videopelien kanssa .   Joskus aiemmin tuli pelattua ”kans.välisiä” otteluita videogolfia ihan hyvällä menestyksellä mutta ei pärjää enää nuorisolle  esim. ralliautopeleissä.

    arto

    Maaseudun tulevaisuudessa koneyritäjän tuskailee no useita kustannuksia joita ei ole siirretty hakkuu taksoihin kassaan ei jää mitään.

    Tolopainen

    Aika harva nainen lähtee päiväksi metsään rämpimään tai istumaan lasikopissa. Hän saa muutenkin sen miespuolisen kumppaninsa tilipussin käyttöönsä. Naiset ansaitsevat sekä oman palkkansa, että sen raskaantyön raatajan ansion. Lisäksi naisille maksetaan suurin osa niistä eläkerahoista, joita miehet ovat tienanneet. Monen miehen euro ei ole edes 50sent.

    Tomperi

    Kuinkahan raskasta tuo koneella työskentely todellisuudessa on?  Puhdasta istumatyötä. Onko julkaistu tilastoa konekuskien ammattitaudeista, elinajanodotteesta yms työnteosta joshtuvista elämää lyhentävistä riesoista?

    Apli

    Oikein hyvän kuvan motohommista saa katsomalla esim Janne Seppäsen videoita youtubesta, ajokonevideoitakin löytyy… Toki ne ei anna koko kuvaa alasta. Omiin metsiin on eksynyt vuosien tai sanotaanko vuosikymmenien varrella monenlaisia konekuskeja.. Ensiharvennukset on ainoa enää johon pitää pikkuisen valkata kuka tulee..

    jees h-valta

    Eipä niitä juurikaan valkata jos ei itse ole korjuun maksaja. Harvemmin silloinkaan.

    Tolopainen

    Osta vanha moto ja lähde kokeilemaan. Kun kone on muutaman kilometrin päässä metsässä ja pitää lähteä hangessa varaosaliikkeestä uutta hydrauliletkua hakemaan, ei taida istumalla onnistua. Pakkasessa ja lumessa korjaustyöt syö miestä.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 62)