Keskustelut Metsänhoito Kone kuskeista työvoimapula, uutisoitiin uutisissa

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 62)
  • Kone kuskeista työvoimapula, uutisoitiin uutisissa

    Merkitty: 

    Uutisissa oli että koneenkuljettajia valmistuu vuosittain 400 ja 300 jää alan töihin. Sehän tarkoittaisi sitä että jos jokainen olisi 35 vuotta keskimäärin töissä että työntekijööita olisi 10500 metsä alalla kone kuskeina. Uutisessa ei mainittu sitä paljonko tällä hetkellä on työntekijöitä ja paljonko se tyäntekijöitten määrän tulisi olla tulevaisuudessa.

    Luulen että ongelman esittely oli jonkin sortin propagandaa, jos töitä on ja urakoitsijoille tarvetta niin koneketjut rantautuu Suomeen Virosta. Tai Venäjältä.

  • mehtäukko

    Metsäkupsan ja suorittavan portaan tekstit totisinta totta.

    Metsuri motokuski

    Vertaus lentäjiin ei ole relevantti muutoin kuin koulutuksen kalleuden osalta. Metsäkoneala on varmaan toiseksi kallein ala kouluttaa henkilöstöä.  On ihan eri asia ottaa harjoittelija metsäkonealan yritykseen ja antaa hänelle 300 000 euron kone. Koneen pitäisi tienata ainakin lainan lyhennykset ja polttoaineet.  Viehän harjoittelija kuitenkin yhden työvuoron työn. Jos kyseessä on sähkömiesharjoittelija niin sille ei tarvitse hommata kuin ruuvimeisselit,  kuorimapihdit ja turvakengät sekä kypärä. Onhan panostus ihan toista luokkaa. Minusta kehitystä tarvii kouluopetus josta valmistuisi paremmin ammattia osaavia henkilöitä. Samoin voimakkaampaa karsintaa opiskelijoista ja panostaa niihin joita ammatti todella kiinnostaa.  Metsäkonealan palkat ovat ihan hyvät ja kilpailukykyiset ja vastaavat hyvin samantasoisten ammattiryhmien palkkoja.

    Apli

    Eräs koneyrittäjä jonka kyydissä istunu lukemattomia kertoja, sanoi aina että alalla ei ole pulaa koneenkuljettajista, alalla on pulaa halvoista koneenkuljettajista.

    mehtäukko

    Joilla kuilla ei ole itsekunnioitusta. Silloin he eivät osaa arvostaa muita.

    jees h-valta

    Uskon juuri noin että kyse on todella halppistyöstäjien hausta ja silti pitäisi tehdä tulosta ennätyksiä takoen ja konetta rikkomatta. Juuri kaikki tuollainen karkoittaa nuoret oppivaiset alalta ennätysnopeasti muihin aloille. Porukka johon kannattaisi koneyrittäjien panostaa on keski-ikäiset naiset ja eläkeikäiset miehet ja naiset. Niillä kärsivällisyys ja koneen käsittely asiallista. Hoitoalan naiset esim. ovat tottuneet jatkuviin ylitöihin joten sieltä alanvaihtajia varmasti löytyy.

    Metsuri motokuski

    Eläkeläismiehillä ei vaan nopeus ja motoriikka riitä. Tänä päivänä huippukuskit treenaavat kuntosalilla ja lenkkeilevät että jaksavat työntää puuta tuuttiin. Enää ei tahdo ne kuskit menestyä jotka nortti suussa istuivat ja kahvikuppi toisessa kädessä. Viimeisen 10 vuoden aikaan on homma muuttunut melkoisesti. Ne jotka etsivät halpatyövoimaa toki saavatkin sitä, mutta on sitten työnjälki ja tehokkuus sen mukaista. Hyville kuskeille maksetaan ja kannattaa maksaa. Ne ovat ne tuottavat tyypit jotka rahat firmaan tuo.

    Puuki

    Vaikka  motokuskin homma onkin vaativaa ja vaatii panostuksia koulutukseen,niin ei se sentään vastaa esim. lentokapteenin koulutusta , sen pituutta,vaativuutta ja vastuuta töissä.  Peruskoulupohjalta ei pääse jumbojetin eikä pienempienkään liikennelentokoneiden ohjaimiin.   Työn arvoa ei loppupeleissä tosin määritä pelkkä koulutustautaustakaan , sen pituus tai kustannukset.  Mutta vastuu ja vaatimukset lisää rahallista arvostusta yl.  palkan muodossa.

    Tolopainen

    Kyllä naisetkin ajokoneen ohjaimissa pärjää,  mutta ei moton puikoissa. Nuo ovat ammattitaidollisesti aivan eri tasolla, yleensä vanhat kuskit ajaa ajokonetta, kun näkökyky ei riitä moton käyttöön.  Koneen omistajalla on tietenkin vaativin pelipaikka ja suurin vastuu. Rengit on isäntiä viisaampia vain vitseissä.

     

    suorittava porras

    Vertasin motokuskia lentäjään muistutuksena siitä ,millä keinoilla oppilaita houkuteltiin metsäkonekouluihin verrokkina hävittäjälentäjä. Minua vertaus ei ole houkutellut eikä hetkauttanut. Tavoitteeni oli hankkia perheelle leipää. Se on kuitenkin tieteellisesti todistettu ,että motokuski joutuu tekemään ja hyödyntämään työssään huomattavasiti isomman määrän tietoa aikayksikköä kohden verrattuna lentäjään.

    Nortti ja vähemmän kahvikuppikaan on haitannut työskentelyäni. Ehkä sen vuoksi pystyin jatkamaan työtä reilusti ohi sen hetken ,jolloin olisin ollut oikeutettu täyteen eläkkeeseen. Työura päätettiin yhdessä muutaman vuoden itseäni nuoremman hoitoalalla toimineen vaimoni kanssa.

    Töissä en ole päässyt koskaan huipputuloksiin ,mutta turhat liikkeet ovat jääneet vanhemmiten vähemmälle ja koneet pysyneet ehjinä. Kun ei ota taka-askelia , mennään koko ajan eteenpäin.

    Visakallo

    Tolopainen: ”Kyllä naisetkin ajokoneen ohjaimissa pärjää, mutta ei moton puikoissa.”

    Naiset näkyvät kyllä pärjäävän motonkin puikoissa ihan hyvin, ja miksi eivät pärjäisi?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 62)