Keskustelut Puukauppa Kilpailutus ja korjuun laatu

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Kilpailutus ja korjuun laatu

    Harvennuksen pystykaupoissa on metsänomistajan kannalta vakava ongelma.
    Kun kilpailutat leimikon, perustuu päätös käytännössä siihen kuka maksaa eniten tai tai tarjoaa sen kuuluisan parhaan katkonnan.
    Korjuun laatua ei pysty etukäteen mitenkään saamaan osaksi kauppaa.
    Oman kokemukseni mukaan korjuun laadussa on valtavia eroja. Erään harvennukseni teki urakoitsija, jolla oli erinomainen kalusto ja ammattitaitoinen henkilöstö, korjuusta voi antaa täyden kympin arvosanan.
    Eräällä harvennuksellani motomies teki ihan hyvää jälkeä, mutta sitten tapahtui kaameuksia. Ajokone oli mikä lie 80-luvun valmetti, oikea helventinkone. Maastokelpoisuus oli saatu aikaan tekemällä metrin maavara ja halkaisijaltaan kahden metrin pyörät. Ei ollut edessä paripyöriä, eikä teloja takana.
    Kuski sanoi, että piti vaihtaa kone vanhempaan, kun uudet eivät kestä.
    Se kone kulki akseliaan myöten ajourilla, pilasi leimikon. Edelleen kaatuilee puita tämän ”ojituskoneen” urien viereltä. Tosin ne monet ovat kolhiintuneitakin.

    Jos saisin kauppaa tehdessä takuun korjuuketjun laadusta, niin maksaisin mieluusti 10% alempaa hintaa jos työn teksi se edellinen urakoitsija.
    En ole pyytänyt sen jälkeen edes tarjousta firmalta, joka käytti tuon
    ajokuneen ”palveluksia”, koska on riski, että se tulee uudestaan.
    Tosin on riski, että sama tahtuu jonkun muunkin kanssa.

    Ongelman perimmäinen syy lienee se, että metsäyhtiöt kilpailuttavat korjuuketjut…eikä halvimalla saa parasta. Kärsijänä ovat sekä metsänomistaja, että korjuuketju.

  • Jätkä pätkät

    Sopivan kaluston lisäksi tarvitaan kuljettaja. Hyvillä urakoitsijoilla on hyvät kuskit ja hyvä kalusto.
    ilmeisesti pallkauskin on parempi kuin huonoilla. Olen seurannut hyvin läheltä nuorta kaveria, joka kävi konekoulun ja sai todistuksen ajokoneeseen ja hakkuukoneeseen. Sälli meni urakoitsijalle hommiin ja juttelin monesti hänen kanssaan – vaihtoi useamman kerran urakoitsijaa-
    Nyt on ollut kolmisen vuotta työttömänä!
    Tiedän, että hän tekee hyvän jäljen, mutta on armottoman hidas. Olen seurannut koneen käsittelyä ja esim kuormanteossa hypistelee aina joka pöllin suoraan ja tiiviiksi, vaikka joku vinossa oleva pölli oikeaa kyllä yleensä seuraavalla kourallisella, kun pistää taakat oikeassa järjestyksessä. Samoin kouranipun pään tasoitus ei vie aikaa, jos sen tekee tarpeeksi karskisti. Kaasupoljin siellä takapuolellakin on sitä varten, että sitä poljetaan.
    Ei urakoitsijakaan pärjää, jos tavaraa tulee vain puolet siinä ajassa, kun muut ajavat kolmesataa mottia.
    Kyllä kuskeissa on eroa.

    jees h-valta

    Noin juuri kun jätkä pätkät yllä. Näitä Ulvilan konemessuilla katselin kun näytöstyyliin ladattiin kuorma täyteen se ei montaa aikaa mennyt. Oli tosin varta vasten tehostettu liikerattoja uudessa jontikassa mutta kyllä homma kävikin. Muutama ammattilainen sitä kävi testailemassa siinä.

    r.ritva

    Mielestäni kannatta pitää kiinni juuri noista hyvän työjäljen tekijöistä.
    Aukkoahan näyttää nykyisin muutoin syntyvän, niin noissa ei ehkä jälki ole oleellista.
    Sopisi muutoin aloittelijalle mutta koneyrittäjä hakee näistä ehkä nopeudella katetta.
    Joskus vaikuttaa,että osaavan työjäljen näkee vaativallakin harvennuksella.

    Jätkä pätkät

    Juurikin vaativat harvennukset näyttävät, kenellä on pelisilmää puiden yksiloinnissä.
    Kun metsä on repaleinen ja puiden koko jatkuvasti vaihtuu – samalla laatu muuttuu hento-oksaisesta iso oksaiseen ja päinvastoin.
    Myös tukin laatuvaatimukset pitää tuntea, jolloin voi valita huonolaatuisemmat tukkikokoiset puut viereisen, ehkä pinemmän mutta hyvälaatuisen sijaan ja tehdä siitä huonommasta välttävä tukki.
    Epätasaisessa metsässä helposti MOTO-kuski ei näe, että pieni aukko metsässä kasvaa, jos hän ottaa väärän rungon.
    Vanha sanonta on, että metsässä ei ole yhtään niin hyvää puuta, että sen takia pitäisi tehdä ajouraan mutka. Uran lievä lenkoilu häivyttää sen satunnaisen kulkijan katseelta.

    Planter

    Toisaalta pitää myös ymmärtää jossain määrin motokuskia. Päätös puuvalinnasta pitää tehdä äkkiä. Kun itse tekee pienimuotoista ensiharvennusta moottorisahalla, kiertää puun kaksi kertaa, josko toisella puolella olisi jokin koro. Pähkäilee pari minuuttia ottaako sen isomman huonolaatuisen vai pienemmän hyvälaatuisen. Työt loppuisivat äkkiä motokuskilta, jos homma menisi pähkäilyksi.

    Toisaalta maastovaurioiden välttäminen talvihakkuulla eteläisessä Suomessa ainakin mennyt hankalalaksi. Kunnollista routa-aikaa ei ole tainnut olla kolmen vuoden aikana kuin pari kuukautta. Eikä puuvalintakaan hämärässä, lumisessa metsässä taida olla kovin helppoa.

    tervaHauta

    Eräällä puufirmalla jonka kanssa teen aikapaljon kauppaa on yksi urakoitsia jota en päästä metsääni tekemään minkäänlaista hakkuuta. Tämä merkitään kauppakirjaan nykyisin ostajan toimesta.
    Syyt käytäntöön ovat monet. Painavin se kun leimikon hakkuu kertymät tietää puolet pitäjästä ennenkuin myyjä. Oma kohtainen kokemus.

    Jätkä pätkät

    ”Eräällä puufirmalla jonka kanssa teen aikapaljon kauppaa on yksi urakoitsia jota en päästä metsääni tekemään minkäänlaista hakkuuta. Tämä merkitään kauppakirjaan nykyisin ostajan toimesta.
    Syyt käytäntöön ovat monet. Painavin se kun leimikon hakkuu kertymät tietää puolet pitäjästä ennenkuin myyjä. Oma kohtainen kokemus.
    Lähetetty: 10 h, 41 min sitten
    Lähettäjä: tervaHauta ”

    Mitä sen on väliä, mitä pitäjällä puhutaan, kunhan nimi on oikein!
    Planter toi esiin sen että moton kuljettajalla ei ole aikaa, eikä mahdollisuutta katsella niin tarkkaan runkoja valitessaan seuraavaa. Se on totta, mutta jos puu on hieman pidempi, niin sinä aikana kun kone tekee rungon, ehtii hieman silmäillä seuraavaa. Ja totuushan on se, että rutiini auttaa valtavasti.
    Yleensä puut ovat jonkinlaisissa ryhmissä, joissa se, minkä puun otat ensimmäiseksi, lähestulkoon ratkaisee muiden puiden kohtalon. Se vaan on niin, että jos aloitat väärästä puusta, niin vituiksi menee.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)