Keskustelut Puukauppa Kilometrikorvauksen määrä

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 32)
  • Kilometrikorvauksen määrä

    Meton Nystrand puhuu asiaa.

    Minäkin kuulun siihen ryhmään, jonka on lähdettävä tuuleen ja tuiskuun, kun asiakas tilaa. Pohjois-Suomalaiset ministerit Kyllönen ja Urpilainen ovat laatineet laskelmat siitä, että kilometrikorvauksia voidaan alentaa noin puoleen, kun 15 000 kilometriä tulee täyteen. Laskelmissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon sitä, että reissussa voi tulla ikäviä yllätyksiä.

    Hyvin huollettu ja uudehko autonmoottori saattaa rämähtää palasiksi, jos pieni osa pettää. Jos remontti maksaa vaikkapa 6 000 euroa, sitä ei 25 sentin kilometrikorvauksella makseta. Entäs kun polttoaineen siirtopumppua joutuu odottamaan viikon. Vuokra-auton hakeminen kaupungista tulee aika kalliiksi. Entäs rikkoutuneet renkaan ym. pikkuvahingot, joita vakuutus ei korvaa. Johtopäätös on, että työnantaja hyvötyy ja hyöty otetaan reissumiehen selkänahasta.

    Arvon ministerit kuvittelevat, että täällä ajellaan huvikseen ja nostetaan verottomia korvauksia. Reissumiehellä autolla ajaminen on totista hommaa, joka tehdää palkattomalla ajalla aamuaikuisella ja illalla.

    Reissumies kannattaa ajattaa kotiin kauempaa, että ei tarvitse kustantaa hotellia. Tässä kärsii myös matkailu- ja ravintola-ala.

    Vain yksi puoluejohtaja on ollut myötämielinen nykykäytännön jatkamiselle. Juha Sipilän mielestä korvauksiin ei saa kajota, jotta Suomi pysyy käynnissä.

    Metsäuutiset:
    ”Meton Nystrand: Kilometrikorvaukset ennalleen
    Julkaistu 13.8.2013

    – Emme voi mitenkään hyväksyä sitä, että metsä- ja luonnonvara-aloilla työtään tekeviä rangaistaan siitä, että he joutuvat ajamaan paljon työajoja omilla autoillaan huonoilla teillä”

  • Korpituvan Taneli

    Olen saanut joskus satunnaisesti oman auton käyttökorvausta työnantajalta. Silloin se on kyllä tuntunut ihan ruhtinaalliselta, kun ei ajo ole vaikuttanut muihin kuin bensakuluihin.
    Toisin on niillä joilla auto on pakko olla työn takia, tuo nykyinen veroton raja on mielestäni ihan kohdallaan. En usko että sillä korvauksella mitenkään tienaamaan päästään.

    Työmatkojen ja esim metsämatkojen vähennysoikeus voisi toki olla suurempikin, mutta kyllä nykyinenkin välttää.

    Tuo satelliittiseurantaa perustuva autoverotus lienee kuitenkin vielä, Kokeiluista huolimatta, isojen poikien märkä uni.
    Siinä on niin monta selvittämätöntä asiaa, etten usko sen olevan mahdollista vielä 2020-luvullakaan. Teknisesti valmius tietysti olisi, mutta poliittisen päätöksenteon tiellä on monta kantoa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla

    Raimon kommenttiin toteaisin, että km-korvauksen mieltäminen osaksi palkkaa on yksi syy, joka tuo painetta laskea korvausta. Palkka on palkkaa ja kulukorvaus on kulukorvaus. Niitä ei pidä sotkea keskenään.

    MaalaisSeppo

    Portimon mielestä kai km-korvaus pitäsi olla kaikille niin suuri, että siinä varaudutaan 6.000 €:n moottoriremonttiin. Harvallapa se moottori laukeaa. Eipä kai ole järkeä maksaa kaikille kilometrikorvausten yhteydessä korvaus mahdollisesta moottoriremontista.

    Omassa tapauksessa siis 24 c/km on riittänyt kaikkiin kuluihin ja auton arvonalennukseen niin, että laskennallinen jäännösarvo on 7.000 €. Todellinen arvo lienee 13.000 €:n huitteissa, eli 24 c/km korvaus kattaisi kyllä 6.000 €:n moottoriremontinkin.

    Katselin auton vuokrauksen hintoja. Esim. henkilöauto hintaan 39 €/vrk (sis 300 km) + bensat. Näillä hinnoillahan kannattaa vuokrata auto, jättää oma, kallis auto seisomaan ja veloittaa 45 c/km -korvaus. Syntyy pelkkää säästöä.

    6 m3

    Kun ”työtä tekevä ja raskautettu” joutuu lähtemään ”tuuleen ja tuiskuun”, niin yleensäkin siellä autossa on muutakin kuin ”työhalut”, ainakin työkalut.

    Tuuppaa siinä sitten vuokra-autoon 200kg:n lasti erinäisiä varaosia ja työkaluja.
    Myyntiedustajilla tietysti on pelkkä ”fläppäri”.

    Korpituvan Taneli

    Pelkääkö nyt joku, että kilometrikorvauksella pääsisi rikastumaan?

    Tiedän pari tapausta, joissa reppuri sai lopulta firman auton käyttöönsä ja sai myidä perheestä toisen auton pois. Helpotuksen huokaus oli molemmilla iso.

    Koittakaa nyt ymmärtää että se työkeikka auto edellyttää että perheessä on kaksi autoa ja se keikka-auto on oltava uusi ja luotettava. Lisäksi huoltojen ja korjausten ajaksi pitää kuitenkin olla toinen kulkine.
    Kadehtikaa nyt sitten vielä tuota hommaa, kun ette asiaa ymmärrä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    6 m3

    Tuon Tanelin lausunnon voin osaltani allekirjoittaa.

    Aikaisemman työnantajan palveluksessa autoni oli tupaten täynnä tavaraa. Sain siitä tavaroitten kuskaamisesta ja säilyttämisestä sen korotetun korvauksen.
    Rikastumaan sillä ei päässyt, tilanne oli suurinpiirtein +-0.

    Nykyisellään ajan ”firman” autolla, en kaipaa entistä ”ansiotonta ansion korotusta”.

    MaalaisSeppo

    Uutena Sokolootani ostin, ja aina on lähtenyt. Mitään vikoja ei ole ollut. Työnantajan kamojakin on toisinaan ollut ylikin 200 kg (niistähän saa lisäkorvauksen). Todelliset kulut ovat olleet (pääman kuoletus + korot mukana) alle 24 c/km. Eli työmatkoista jää kulujen jälkeen verotonta tuloa vähitään 20 c/km.

    En ymmärrä vetoomusta kahdesta autosta. Itse en pysty ajamaan kuin yhdellä kerrallaan. Lähes joka aamu tässä on lähdettävä joko työpaikalle, työmatkalle tai omiin hommiin (metsään). En tarvitse ajoihini kuin yhden auton.

    Gla

    Pääoma- ja kiinteät kulut juoksee, vaikka autoa ei käyttäisikään. Jos saat firmalta auton, vaimo voi ajaa ajot perheen omalla autolla.

    Firman autoon liittyy puolestaan se ominaisuus, että maksaa siitäkin jossain muodossa pitää, jos omia ajoja ajetaan. Muuten saattaa verottaja kiinnostua. Ja yleensä vain pakettiauto kelpaa firman kuluihin.

    6 m3

    Jaa. Meidan firmassa ajetaan henkilo- ja pakettiautoilla. Farkkujakin loytyy. Osa maksaa autoetua. Mina en, auto on vain tyoajoon. Autot ovat huoltoleasingilla. Taitaapa olla jokunen kevyt kuorma-autokin. Kaikilla hyvat valit verottajaan. 🙂

    Korpituvan Taneli

    MaalaisSeppo:
    ”En ymmärrä vetoomusta kahdesta autosta. Itse en pysty ajamaan kuin yhdellä kerrallaan. Lähes joka aamu tässä on lähdettävä joko työpaikalle, työmatkalle tai omiin hommiin (metsään). En tarvitse ajoihini kuin yhden auton. ”

    Voisin kertoa, kun et näy tietävän. Perheessä on tavallisesti kaksi aikuista, joskus enemmänkin. Kun auto tarvitaan jokapäiväisesti toisen aikuisen työkäyttöön. niin toisella ei silloin ole autoa koskaan käytettävissä, tarvitaan toinen auto.
    Ellei pakollista työajoa olisi pärjäisi perhe mainiosti yhdellä autolla.
    Menikö jakeluun?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 32)