Keskustelut Tekniikka Kiikkerä karsinta

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)
  • Kiikkerä karsinta

    ”Husqvarnan tai Stihlin uusiin sahamalleihin tottuneelle Echon etu- ja takakahvojen väli on pieni. … Lyhyt kahvaväli tekee sahasta kiikkerän karsinnassa.”

    Täh? Mitä on kiikkerä karsinta?

    Ainakin japanilaissaha Husqvarna 543 on lyhyen kahvavälinsä ansiosta näppärä käänneltävä ja pyöriteltävä karsinnassa.

    Asiasta toiseen mainitsen myös, että sahan puolen kilon painonpudotus viidestä kilosta neljään ja puoleen kiloon piristää sahaustunnelmaa yllättävänkin paljon.

  • arto

    Takapotkun aiheuttaa väärä sahaustekniikka, takapotkusuoja estää sahan nousemisen jos vähänkään voimaa sahaajan käsissä. Yksi hyvä konsti harjoitella sahausta on käyttää trio Brake sahaa, rankaisee välittömästi väärästä tekniikasta. Mutta nykyiset ketjut ovat jo takapotkuvapaita ’*ilman itse tehtyjä muutoksia* Karsinnasta terän liike sitä nopeampi mitä pienempi kahvan väli. samalla kädet väsyy enempi. Verrattuna oikean kahva väliin. niin ja jokaisella se paras väli on mitä on , erimittaisia käsiä, leveitä hartioita, eri mittaisia ihmisiä. siinä saha valmistajilla mietittävää mikä oikea kahvaväli.

    Korpituvan Taneli

    Minä nyt en sahan kanssa niin kovin paljon telmi nykyisellään, mutta onhan sitä vuosien mittaan tullut hiukan käyttötunteja.
    En kyllä ymmärrä miksi kahvojen pitäisi olla lähempänä toisiaan? Minä en ole mitenkään erityisen pitkä ja minulla on kuitenkin pituuteeni verraten selvästi lyhkäiset kädet. Silti olen oikein tyytyväinen tilhin 200 ja 201 mallien kahvoihin. Mitä vähemmin resurssein työtä tehdään sen tärkeämpää on että välineet on oikein mitoitettu. Voisihan se olla jopa jollekkin karsinnassa hyvä ihan yhdenkin käden saha, jos ruista on vain tarpeeksi ranteessa.

    Tässä tuli mieleen että mites on sellaisilla, jotka ovat oikein selkeästi vasenkätisiä, miten heillä homma pelittää, haittaako kätisyys asiat? Moottorisahojahan ei kai ole olemassakaan vasenkätisille, onko ollut edes prototyyppejä kokeilussa?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä pätkät


    /Palvelut/Profiili/?userId=4175
    RE: Kiikkerä karsinta
    Joskus poikasena käytiin naapurissa ihmettelemässä 60-luvun
    Tistoneita (vai olikohan ne 50-luvulla tehtyjä?). Niissä oli etu-ja takakahvat tarpeeksi etäällä ainakin ;
    ei ole ollut juuri takapotkun vaaraa. Mutta eipä niillä tosin ole pystynyt puita karsimaankaan.

    Näppärä saha pienille puille on ollut 136-HQV, painonsa puolesta sopiva.
    Paras yleissaha joka itselläni on ollut oli 242 HQV. Hyvä muotoilu ja kestävä. Ei ole kai valmistettu enää vuosiin.
    Lähetetty: 33 min sitten
    Lähettäjä: Puuki ”
    Vielä -70 luvullakin oli sahoja ja ketjuja, joilla esim pistosahauksen teko oli taitolaji, eikä aloittelijalle missään tapauksessa suositeltava. Partner toi käyttöön ensimmäisen ”heittosuojan”, jonka käyttäjältä ei vasen käsi luiskahtanut etukahvalta pois, vaikka haha potkaisi. Sitten tulivat metallikaaret ja viimein ketjujarrut. Olipa välissä Jonssilla myös sahan sammutus turvakaaresta. Myös turvaliipasin kaasulle tuli ensimmäisenä Partneriin ja se oli aika vaikea opetella. nimitettiin risulukoksi.
    HVA 242 oli aika hyvä saha, jalostettu 238 – mallista, joka oli 136 :n ”parannettu painos. Sittemmin siitä tuli 346 ja nyt 550. ”Sama saha”, mutta kehitys kehittyy.
    HVA:lla oli periaate, että ensimmäinen numero kertoo sahamallin tyypin, seuraavat kaksi numeroa kuutiotilavuuden, mutta näyttää tyylistä lipsutun, kun jo 346 oli lopuksi yli 51 kuutioinen, kuten 550 :kin, jonka pitäisi olla 50 kuutioinen.

    kuusessa ollaan

    Ensimmäiset 346:t olivatkin alle 50 kuutioisia, mutta mallimerkintä pidettiin ennallaan kun sahaa suurennettiin (ilmeisesti päästörajoitusten vuoksi, saatiin pidennettyä valmistusaikaa 50-kuutioisten luokkaan kuuluvana?).

    136-234-239-242-246 saivat jatkoksi tuon 346:n. Niissä kaikissa hyvin samankaltainen perusrakenne, mutta 550 on täysin erilainen rungoltaan ja toteutukseltaan, eikä suoranainen seuraaja millekkään aikasemmalle, ensimmäinen kyseisen idean saha oli 560. Runko on epäsymmetrinen ja sylinteri erittäin rajusti taaksepäin kallistettu.

    arto

    Runko on epäsymmetrinen ja sylinteri erittäin rajusti taaksepäin kallistettu….. Juuri näin samalla iskunpituus kasvoi. mutta moottorin korkeus laskeutui. Moni muistelee vanhoja malleja, aika kuultaa muistot. ei niillä ole jakoja nykysahojen tehoissa/ kierros herkkyydessä/ väännössä. Jäävät jälkeen kaikessa.

    Jätkä pätkät

    Turha väittää, että 550 olisi aivan uutta sarjaa. Se on viides ikäluokka kyseisestä perusmallista.
    239 – mallia ei tiettävästi ollut, vaan se oli 238.

    pikkutukki

    Vieläkö televisiossa pyörii Tupla tai Kuitti ? Joku voisi ottaa tietäjän roolin Hvan suhteen !

    Jätkä pätkät

    ” RE: Kiikkerä karsinta
    Runko on epäsymmetrinen ja sylinteri erittäin rajusti taaksepäin kallistettu….. Juuri näin samalla iskunpituus kasvoi. mutta moottorin korkeus laskeutui. Moni muistelee vanhoja malleja, aika kuultaa muistot. ei niillä ole jakoja nykysahojen tehoissa/ kierros herkkyydessä/ väännössä. Jäävät jälkeen kaikessa.
    Lähetetty: 1 h, 1 min sitten
    Lähettäjä: arto ”
    Joo. moni itkee rivinelosen perään, vaikka se oli melko hengetön tekele, kun vertaa nykysahoihin.
    Käytännössä uusi malli on ollut aina parempi kuin entiset, vaikka ainakin HVA:n uutuudet ovat aina sisältäneet kiusallisia lapsentauteja, joiden takia päätin jossain vaiheessa, että ostan uutuuden vasta seuraavana syksynä, jolloin taudit on parannettu.

    Rane

    Olisiko pitkä vai lyhyt oteväli parempi kilkkikarsintaan?

    kuusessa ollaan

    Sitä pitää kysyä Hannulta…

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)