Keskustelut Tekniikka Kierroslukumittarilla säätäminen.

Esillä 4 vastausta, 11 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Kierroslukumittarilla säätäminen.

    Sain vihdoin ja viimein ostettua digitaalisen kierroslukumittarin. Tähän asti sahojen säädöt korvakuulolta ja ei ole ollut ongelmia. Mutta tulokset mittarilla on mielenkiintoisia:

    -Husqvarna 555FXT, korvakuulolta säädetty, nelistää. Tyhjäkäynti 2880, Maksimi 11880 1/min, valmistajan mukaan max 10500 1/min. Teränä Kainuun Terähuollon 225 mm kovapala joka painava kuin mikä. Pakoputken väliseinää avattu 13mm poralla. Ei muita virityksiä. Tankki kesti tänään 1h 40 min  helppoa T2 hoitoa.

    -Husqvarna 560 XPG, autotune. Tyhjäkäynti 2770 1/min, Maksimi 13550 1/min. Valmistajan maksimikierrostietoa ei ole.

    -Husqvarna 346, Viritetty. Niin sylinteristä kuin vähän putkestakin. Korvakuulolta säädetty. Tyhjäkäynti  3370 1/min, Maksimi 13720 1/min.

    Kaikissa sahoissa tulpat kahvin väriset ja esim. tuo raivuri pyörii asennossa kuin asennossa.

  • Jalmari Kolu

    <p>Aamulla -3 pakkasta ja tuolla säädöllä saha tuntui tukkoiselta maksimikierroksilla, vääntö oli kyllä mainio ja kiihtyvyys ok. Kierrokset laski hitaasti tyhjäkäynnille. Lämpötilan noustessa saman verran plussan puolella alkoi piristyä ja korvakuulolta huomasi että nyt pelittää, eron huomaa kyllä. Alan ymmärtää miksi nuo suolihuuhtelumoottorit on autotunella varustettuja.</p>

    arto

    Aamulla -3 pakkasta ja tuolla säädöllä saha tuntui tukkoiselta maksimikierroksilla,    Vähä liian tiukka säätö sahassasi. Ei pitäisi vielä noin pikkuset kelin muutokset vaikuttaa.

    Jalmari Kolu

    <p>Ei pitäisi joo. Mietin että paljonko asiaan vaikuttaa tuo pieni pakoputken avarrus. Tankki menee helpolla T2:lla puoleentoista tuntiin ja tulppa on edelleen kahvin värinen. Käyntiinlähdöt ok niin kylmänä kuin kuumanakin. Ja tuo kierrosten hidas laskeminen loppui lämpötilan noustessa.</p><p>Isoilla puilla kuuluu pakoputkesta rä-päp kun saa maksimi kuorman. No ensi viikolla perkauksia, joten seurataan tilannetta.</p>

    trimmeri

    Mielenkiintoista luettavaa. Silloin kun vaihdoin tilhin fs 410 raivuriin  460 sylinterin, niin heti ei säätöjä löytyny. Laitoin sisäänajon jälkeen siimakulman  ilman suojaa ja siimat ylipitkiksi. Sääsin sitten tuolla pienellä kuomalla kiihtyvyyden ja huiput. En tiedä, että onko aidon 460 veronen, mutta 225 terä tuli käyttökelposeksi. Ei ole jälkeen tarvinnu säädellä. Kiihytteässä pikkusen putki kiertyy ja raivuu sujuu mukavasti.

Esillä 4 vastausta, 11 - 14 (kaikkiaan 14)