Keskustelut Tekniikka Ketjunopeus 133% max. tehosta

  • Tämä aihe sisältää 28 vastausta, 14 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 vuotta sitten saha1 toimesta.
Esillä 8 vastausta, 21 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Ketjunopeus 133% max. tehosta

    KETJUNOPEUS 133% MOOTTORIN MAKSIMITEHOSTA
    Kun katselin moottorisahojen teknisiä tietoja niin jäin ihmettelemään miksi esim. Husqvarna on muuttanut käytäntöä ja ilmoittaa sahan ketjunopeudet 133% moottorin maksimi tehosta. Esim. HV 445 ennen ilmoitettu arvo oli 17,3m/s. Ketjunopeus on edelleen sama, mutta teksti on vain muuttanut muotoaan 23m/s 133% moottorin max. tehosta. Samoin esim. HV 550xpg 19,6m/s. HV ilmoittaa sen nykyisin 26,1m/s 133% max. tehosta. Eikös sen voisi ilmoittaa vaikka 200% tehosta niin saataisiin vielä suuremmat lukemat ja olisi jokaisen helpompi puolittaa se 100%:n todelliseen moottorin tehoon. Kaikki valmistajat tai maahantuojat eivät edes ilmoita ketjunopeuksia, eivätkä välttämättä sitä,että onko ne täyden tehon lukemia vai jotain utopiaa. Kohta varmaan pitää olla matemaatikko, että osaa muuttaa maahantuojan ilmoittamat luvut todellisiksi. Se miksi kirjoitin aiheesta johtuu siitä, että turvavarusteita ostettaessa todellisilla ketjunopeuksilla on merkitystä. Kaikki tiedot ja mielipiteet ovat tervetulleita. joten kommentteja aiheesta, kiitos!

  • sata

    Ostin ensimmäisen sahani 1955 Raket Comet kuulapää.
    Tuolloin oli lisälaitteina saatavana mm. raivaussaha teräketjulla terännopeus n. 7m/sek.ja veneen potkurilaite yhdistelmänä perämoottori.
    Nämä olivat ”Jonssin” valmistamia.
    sa-ta

    arto

    Lisälaitteista moottorisaha vinssi vetokyky 50cc koneella 2000 kg rälläkkä , hirren veistokiekko, muutamat nykyjutut siinä.

    kuusessa ollaan

    ”Ketjua rasittavin tilanne ei kuulemani mukaan ole leikkaus korkeilla tai matalilla kierroksilla, vaan se hetki kun ketju kiertää kärkipyörän kautta, aika yllättävä tieto. Silloin massavoimat repivät niittiä ja sivulenkkejä eniten ja useaan eri suuntaan. Siksi kierrokset vaikuttavat ketjun kestävyyteen.
    Lähetetty: 14.10.2016
    Lähettäjä: kuusessa ollaan

    Kyllähän ketju kovasti piksääntyy kärkipyörän jälkeen hakatessaan laippaan koloa, mutta vähintään saha tauti sitä riivaa myös vetopyörää kiertäessään.

    Kun ketjunopeus kohoaa yli kolmenkymmenen metrin sekunnissa, joutuu ketju ja muutkin terälaitteet todella erittäin koville.

    Jos joku laittaa liian ison vetorattaan tehokkaaseen sahaan, alkaa ketjusta tulla palasia.
    Joskus uudessa sahassa uusi teräketju katkesi hyvin pienellä käytöllä ja tarkastelussa se osoittautui olevan ”poikkeimissa” useasta kohdasta, eli ketju oli korjauskelvoton.
    Lähetetty: 15.10.2016
    Lähettäjä: Jätkä ”

    En tarkoittanut sitä hetkeä, kun ketju osuu kärkipyörän kierron jälkeen laippaan, vaan sitä kohtaa kun ketju aloittaa kaarroksensa kärkipyörän ylitse. Massavoimat pyrkivät pitämään ketjun kulkusuunnan suoraana, mutta ketjun edellinen lenkki vetää sitä nopeasti alaspäin. Silloin vetolenkkien ja sivulenkkien yläpintoihin kohdistuu venytystä, joka saattaa murtaa huonon tai heikentyneen materiaalin. Itse olen niistä ketjusta, jotka ovat katkenneet yllättäin, havainnut että jos vetolenkki on murtunut, se on tapahtunut niittien yläpuolelta. Eli siltä osalta, joka joutuu venytykseen…

    torppari

    ku ostin ensimmäesen sahan nii tul kaapan piälle sähköllä käävä pässi.
    jätkä on kyllä oekeessa jottei alle 12000 kierrosta sahassa.. pikku tilihi huutaa ja naakuu ja ketjunoppeus on kaahee wua ku ei puru lennä tos paekan tullen ja sitte ku se ei kestä..sama ol siinä legendaarisessa husopin 242 mallissa..sahasin 238 ja 242 loppuun ja mäni äkkiä..sitte ostin 488 taevaan ja tulos parani ja kesti..rissalla suapi ketjuun liikettä ja latta viilalla het markkahammasta alemmas

    Jätkä

    Vetolenkistä ketju katkeaa ylen harvoin.Yleensä niitinreijästä katkeaa, koska se on ohuin paikka.
    MUTTA: Yleensä katkeamat näkyvät sivulenkkien alapuolella.

    Jos vetopyörä on vaihdettu oikeaan aikaan, ketju katkeaa vain poikkeustapauksessa.

    torppari

    wua en ou kuullu suatikka nähny jotta lenkki oes pettäny. niitti se o joka lentää hewon wittuun..wua ei oo ollu väliaeka linnulla (ketju siepolla) töetä reiluun par kymmeneen vuoteen wua tilihen ketju otti ja tuota lähti..saen korvaakseks kolome uutta ketjua ja ei ollu niissä vikkoo..wua vieläkii vannon oregonin nimmiin..joetahii satoja ketjuja on tullu tuhottua tuossa elämän varrella ja samalla tullu joku litra puruva heitettyvä.. -70 luvun alussa ei solossa ollu kaahee ketju noppeos vua sitte ku tul raket 521 nii jo vot sillähä alako jo närreestä oksa katkiimaa ja irtoomaa..nykyvää pittää aekuisilla miehillä olla se tilihen kaks satane ja sannoovat jotta olpa kova päevä ku sahasin neljä tankkia..sehä kestää tankki yl vartin ja mukavasti winkuu sen aekoo ku sattuu kestämää

    saha1

    ” Sama järjettömyys on sahan painon ilmoittaminen tankit tyhjänä ja ilman laippaa ja ketjua. Joku nyt sanoo, että on niin monia laippamittoja. 90% sahoista myydään sillä vakiolaipallaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli ”

    Mielestäni nykyinen on ihan ok kun vielä lisättäisiin joidenkin eri ketju/laippa yhdistelmien painot valmistajan sivuille,olen antanut vinkkejä muutamille valmistajille tästä. Sitten jos olisi esillä paremmin eri laipat ja ketjutkin. ( mielestäni vakiolaippaa ei ole olemassakaan )

    Laippoja on monia eri pituuksia / eri jaoilla ”samaan” sahaan , kuten myös kevyt laippoja jotka vie ylimääräistä painoa pois mitä ei tarvitse satoja/tuhansia kertoja heilutella. Huomasin eron aikoinaan kun sahasin pienellä sahalla vuorotellen 12″ kevyellä ja 14″ ei kevyellä versiolla , selvä painoero.

    saha1

    Nykyään on 12/14″ kevytlaipat pienessä sahassa ja 2 laippaa siksi että toinen on samalla varalla jos jotain sattuu käymään niin ei tarvitse lähteä töistä pois kesken päivän.

    Autossa / traktorissa aina joskus repussa toinen pidempi/lyhyempi laippa mukana,vaihto nopeaa*

    Yhdessä 50 kuution sahassa jolla teen myös töitä siis sahaan toisen metsissä , rantatonteilla on 13″ , 16″ , 18″ 3/8pienempi -1.3mm laipat. 16″ on ollut eniten käytetty Tankillisellä sahaan enemmän koska ketju ja laippa yhdistelmä on hieman kapeampi sekä selvästi kevyempi jonka huomaa käytössä,pienemmissä puissa 15-30cm 8 piikkinen vetoratas tuntuu toimivan koska sahalle saa kuormitusta ja ketjunopeus kasvaa.

Esillä 8 vastausta, 21 - 28 (kaikkiaan 28)