Keskustelut Tekniikka Ketjunopeus 133% max. tehosta

  • Tämä aihe sisältää 28 vastausta, 14 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 vuotta sitten saha1 toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 28)
  • Ketjunopeus 133% max. tehosta

    KETJUNOPEUS 133% MOOTTORIN MAKSIMITEHOSTA
    Kun katselin moottorisahojen teknisiä tietoja niin jäin ihmettelemään miksi esim. Husqvarna on muuttanut käytäntöä ja ilmoittaa sahan ketjunopeudet 133% moottorin maksimi tehosta. Esim. HV 445 ennen ilmoitettu arvo oli 17,3m/s. Ketjunopeus on edelleen sama, mutta teksti on vain muuttanut muotoaan 23m/s 133% moottorin max. tehosta. Samoin esim. HV 550xpg 19,6m/s. HV ilmoittaa sen nykyisin 26,1m/s 133% max. tehosta. Eikös sen voisi ilmoittaa vaikka 200% tehosta niin saataisiin vielä suuremmat lukemat ja olisi jokaisen helpompi puolittaa se 100%:n todelliseen moottorin tehoon. Kaikki valmistajat tai maahantuojat eivät edes ilmoita ketjunopeuksia, eivätkä välttämättä sitä,että onko ne täyden tehon lukemia vai jotain utopiaa. Kohta varmaan pitää olla matemaatikko, että osaa muuttaa maahantuojan ilmoittamat luvut todellisiksi. Se miksi kirjoitin aiheesta johtuu siitä, että turvavarusteita ostettaessa todellisilla ketjunopeuksilla on merkitystä. Kaikki tiedot ja mielipiteet ovat tervetulleita. joten kommentteja aiheesta, kiitos!

  • Petkeles

    Voetasko tehä tästä virallinen huru-ukkoen topikki?

    Korpituvan Taneli

    Mikähän siinä on ettei voida ilmoittaa ketjunopeutta nimenomaan siinä suurimman tehon kohdalla, niillämainhan se työ kuitenkin tehdään. Tyhjänä huudattamallahan saadaan tietysti komea ketjunopeus, mutta sillä on merkitystä vain turvallisuuden suhteen.

    Sama järjettömyys on sahan painon ilmoittaminen tankit tyhjänä ja ilman laippaa ja ketjua. Joku nyt sanoo, että on niin monia laippamittoja. 90% sahoista myydään sillä vakiolaipallaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    arto

    Sama järjettömyys on sahan painon ilmoittaminen tankit tyhjänä ja ilman laippaa ja ketjua. Joku nyt sanoo, että on niin monia laippamittoja. 90% sahoista myydään sillä vakiolaipallaan.
    …………………Vastaan Tanelille . Painossa kyse sahasta, Muut ovat lisävarusteita, (leikkurit, laipat jyrsimet lista on pitkä) Ketjun nopeus on max eli ei voi vakiona kovemmin pyöriä. Muut viritykset lisää sitä sitten niin paljon kuin kukin haluaa. ja tietää mitä tehdä.

    Korpituvan Taneli

    Artolle:
    Olenkohan minä nyt jotenkin jälkijättöinen kehityksessä, mutta en ole koskaan nähnyt moottorisaahaa jossa olisi joku leikkuri jyrsin tms lisälaite. En muuten ole nähnyt edes sellaista mainostettavankaan. Laippojahan niihin kyllä pidennetään joskus.
    Hyvin harvalukuiset lienevät ne sahan ostot, joissa ei sitä vakiolaippaa ja ketjua tule mukaan. Eli ei ole mitään estettä ilmoittaa sahan työpainoa vakiovarustuksella. Kyse on vain siitä että ostajaa yritetään huijata.

    Kuten jo sanoin maksimi ketjunopeudella, tyhjänä huudattaen on merkitystä vain turvallisuuden kannalta.
    Olennaista on ketjunopeus maksimi teholla, sillä on jojotain merkitystä työn teonkin kannalta.

    Valmistajilla ja myyjillä on taipumusta käyttää epäolennaisia tunnuslukuja mainostaessaan tuotteitaan.
    Klassinen esimerkki on auton huippunopeus, joka on aina isosti mainonnassa esillä, vaikka sellaisia teitä, joilla sitä voisi käyttää ei ole edes olemassa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Maksiminopeus / -kierrokset ovat merkityksellisiä karsinnassa, vaikkakaan koe ei lähes koskaan niille karsinnan aikana ehdi, koska ainakin minulla on tapana antaa ketjulle purtavaa karsin sitten tukkipuiden oksia taikka kuitupuuta pyyhkin.
    Jos sahan maksimikierrokset jäävät alle 12 000 rpm:n ei saha ole minun sahani.
    En tiedä, mitä Taneli tarkoittaa yhdistäessään ketjunopeuden ja turvallisuuden, mutta minun kokemuksellani ketlukin on turvallisimmillaan silloin, kun se pyörii lujaa.
    Jos Taneli on samaa mieltä, niin hyvä on. saa toki olla eri mieltäkin, vaikkakin on silloin väärässä.

    kuusessa ollaan

    Ketjua rasittavin tilanne ei kuulemani mukaan ole leikkaus korkeilla tai matalilla kierroksilla, vaan se hetki kun ketju kiertää kärkipyörän kautta, aika yllättävä tieto. Silloin massavoimat repivät niittiä ja sivulenkkejä eniten ja useaan eri suuntaan. Siksi kierrokset vaikuttavat ketjun kestävyyteen.

    sata

    Tanelille.
    Kyllä sahoihin oli aikoinaan saatavana lisälaitteita.
    Metsäkäyttöön esim. kuorimakone, puukaira, kaatokiila.
    Kesko möi aikoinaan Homelite kuorimakonetta.
    Lisälaitteita markkinoitiin ainakin Saksasta, ostin heiltä mm. kuorimakoneen ja tein niitä muutamia myös itse
    Virossa niitä käytettiin myös hirsi hommissa.
    sa-ta

    Korpituvan Taneli

    Jätkä. En minä ainakaan karsinnassakaan sahaa tyhjänä täysillä huudata ja niinkuin itse totesit kun ketjulla on purtavaa, niin se ei kierrä täysillä kierroksilla.
    Turvallisuudella ketjunopeuden suhteen tarkoitin lähinnä turvavarusteiden viiltosuojien luokitusta.

    Sata. Ostin ensimmäisen sahani 1965 syksyllä, eikä silloin ainakaan ollut mitään tuollaisia lisälaitteita myynnissä. Jos niitä jossain on ollutkin niin se on kyllä pelkkä tekosyy miksi painoa ei voi ilmoittaa työkunnossa vakiokokoonpanossa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo

    Nämä ovat niitä asioita, jotka eivät mene käytännön järjen mukaisesti.
    Niinhän se on autoissakin moottoritehot ja kulutusluvut mitattu niin, etteivät ne päde käytännössä.
    Eri operaattoreiden tiedonsiirtonopeudet ovat myös yksi ihmeellisyys.
    Poliitikkojen puheiden ja tekojen vällillä ei taidakaan sitten olla lainkaan mitään yhteyttä.

    Jätkä

    Ketjua rasittavin tilanne ei kuulemani mukaan ole leikkaus korkeilla tai matalilla kierroksilla, vaan se hetki kun ketju kiertää kärkipyörän kautta, aika yllättävä tieto. Silloin massavoimat repivät niittiä ja sivulenkkejä eniten ja useaan eri suuntaan. Siksi kierrokset vaikuttavat ketjun kestävyyteen.
    Lähetetty: 14.10.2016
    Lähettäjä: kuusessa ollaan

    Kyllähän ketju kovasti piksääntyy kärkipyörän jälkeen hakatessaan laippaan koloa, mutta vähintään saha tauti sitä riivaa myös vetopyörää kiertäessään.

    Kun ketjunopeus kohoaa yli kolmenkymmenen metrin sekunnissa, joutuu ketju ja muutkin terälaitteet todella erittäin koville.

    Jos joku laittaa liian ison vetorattaan tehokkaaseen sahaan, alkaa ketjusta tulla palasia.
    Joskus uudessa sahassa uusi teräketju katkesi hyvin pienellä käytöllä ja tarkastelussa se osoittautui olevan ”poikkeimissa” useasta kohdasta, eli ketju oli korjauskelvoton.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 28)