Keskustelut Metsänhoito Kemeratuista tulisi luopua.

Esillä 10 vastausta, 281 - 290 (kaikkiaan 355)
  • Kemeratuista tulisi luopua.

    Kemeratuet olisi lopetettava. Puun käyttö ainakin suhteessa kasvuun on ollut jo pitkään vähenevällä uralla, joka tietää puusta huomattavaa ylitarjontaa jatkossa. Markkinoilla pärjäävät jatkossa vain ne, jotka kykenevät tuottamaan puuta vähimmin tuotantokustannuksin.

    Kemeratukia olisi Tiirolan mukaan suunnattava ainakin sinne, missä niiden taloudellinen hyöty on huonoin mahdollinen eli Pohjois-Suomeen – pöyristyttävää. Kemeratukia käytetään Lapin kannattamattomaan viljelymetsätalouteen, joka tulisi ennemmin kieltää sieltä kuin tukea verovaroin, sillä siitä on selvää haittaa alueen muille elinkeinoille. Puuntuotannon maksimointipyrkimyksessä ei varsinkaan tällä alueella ole pienintäkään taloudellista ajatusta, kun nykyisillekään puuntuotannolle ei tahdo löytyä käyttöä, vaikka metsät ovat pääosin hyvin nuoria.

    Mitä karummalle alueelle mennään, sen varmemmin viljelymetsätalous tulee kannattamattomaksi.
    Kustannukset ja riskit vain kasvavat kiertoajan pidentyessä ja kiertoajan puuntuotoksen pienentyessä tulojen nettonykyarvo romahtaa vielä kieroajankin selvästi pidentyessä. Siellä viljelymetsätalous toimii myös taloudellisesti, jossa kiertoaika on 15 vuotta.

    Kemeratuista olisi kokonaan luovuttava, sillä ne kohdistuvat kannattamattoman viljelymetsätalouden, turhan väliportaan ja hallinnon sekä pirstoutuneen perintömetsätalouden tukemiseen. Nekin varat olisi mieluummin suunnattava tutkimukseen ja tuotekehitykseen puun järkevän käytön edistämiseksi.

  • Puuki

    Leimikkojen hintaeroista saa käsityksen , kun vertaa pohjoisen ja etelän leimikoiden kantohintoja ja kaukokuljetushintoja. Tukista saa n. kympin kuutiolta vähemmän, kun kuljetusmatkaa on esim. n. 250 km   enemmän kuin keskikuljetusmatka , joka on n. 100 km.  350 km:n Rautatiekuljetus (+asemalle rekalla) maksaa silloin n. 3,5 € /motti enemmän kuin 100 km:n rekkakuljetus .    Lyhyemmänkin kaukokuljetusmatkan päässä tehtaalta tai sahalta olevat pohjoisen kantohinnat on matalampia ; paitsi pikkutukkien hinnat, jotka on keskimääräistä tasoa tai vähän paremmat hyvän kysynnän takia.   N. 180 km päässä tehtaasta olevan leimikon puiden kuljetuskustannus on n. 8 € / motti.  Tehtaan vieressä olevan leimikon puut pitää nekin nostella rekan kyytiin ja siitä pois , joten kantohintaa voi tingata muutamalla eurolla ylöspäin, jos tehdas on ihan vieressä.

    arto

    Kemeratuki. Voi sen luovuttaa toisille yrityksille. Jos hölmöillään koska joku muu sen käyttää . Malli esimerkki.Työttömiä kurittanut Sipilän hallitus maksanut yli 160 miljoonaa euroa yritystukea risteilylaivayhtiöille – Viking Line ylivoimainen ykkösrohmuaja

    Puuki

    Sipilän hallitusko se vasta alkoi maksaa niitä tukia ruotsinlaivoille ?  Muistaakseni niitä on tuettu jo ainakin 80-luvulta lähtien, jos ei jo aiemminkin.   Mutta se on kyllä totta, että pärjäisivät varmasti ilman tukiakin. Verotukea ne saa kuitenkin . Kaksinkertaistettua verotukea saa verottomia osinkoja jakanut VVO ja sen jatkaja Kojamo .  Kuka ne panisi verolle ?

    A.Jalkanen

    Jos olen oikein ymmärtänyt, Kojamo kai maksaa ensin verot loistavasta tuloksestaan, ja vasta nettotuloksestaan sitten osingot, jos näin on, verokarhukin saa osansa.

    Puuki

    Kojamon liikevaihto oli n. 360 mij. € ja liikevoitto 65,2 % . Maksaa varmaan veroja jonkin verran vähennysten jälkeen mutta ei maksa kukaan   muhkeista osingoista, joita se jakaa eläkeyhtiöille ja ay-liitoille. Asumistuissa jokainen veronmaksaja maksaa osansa noiden maksamatta jäävistä veroista.  Veronkiertosäätiöt ja ko. firman kaltaiset yhtiöt pitäsi ensin pistää verolle.

    Miten voi verrata esim. kemeratukia ja tuon yhtiön ja sen kaltaisten yleishyödyllisyyden nimikkeellä verotuettua bisnestä  keskenään ?  Eipä mitenkään , kun kemeratuet on jotain 50 milj . (- verot niistä) ja tuottavat kansantalouteen lisätuloja monella eri tavalla.  Puiden myynnistä maksetaan 30 /34 % veroa vaikka kuitupuuun kantohinnat on alennettu erinäisin toimin osin  vähintään  1/2-osaan markkinahinnoista  jo valmiiksi.

    Aimo Jortikka

    Voihan tuet varustamoilta poistaa, mutta se tarkoittaa ettei laivoilla ole yhtään suomalaista töissä sen jälkeen, koska laivat siirtyy bermudan lipun alle yms.Eipä se tietysti asiakasta haittaa, liitot voi tosin hiukan suuttua. Voipi vaikka tavarankulku satamissa pysähtyä.

    Metsäkupsa

    Yritystukien poisto käytännössä hyvin vaikeata.Edellä Aimo tuo hyvän esimerkin ,vapailla markkinoilla yritykset etsivät kilpailukykyisimmät toiminnan edellytykset.Eikös nykyinen hallituskin lähtenyt yritystukia poistamaa ja niitä kun perattiin,ei realistisia poistokohtia löytynyt.Miljardit hupenivat tuluskukkaroksi.Vaaleissa on kaksi jatkuvasti esillä olevata hokemata.yritystukien karsiminen ja talouden tulevalla kasvulla suunitellaan katettavaksi kaiken maailman menot.Kumpakin pääsääntöisesti unelmahömppää.

    Jätkä

    Merimiesunioni on suhteellisen vahva liitto, joka kyllä pistää laivan saartoon, jos palkkaus ei ole sopimusten mukainen. Autolauttojen tuet ovat kyllä vailla pohjaa. Taksat pitää olla sellaiset, että liikennöinti kannattaa ilman pönkääkin.

    Enemmän varoja pitäisi antaa terveyden / sairauden hoitoon ja täsmäkoulutukseen, josta olisi hyötyä niin yksilölle kuin yhteiskunnallekin.

    Hyvä pohjakoulutus auttaa nopeankin alanvaihdon suorittamisessa, kunhan se ”erikoistumisjakso” on täsmä-koulutusta.

    metsänkasvattaja

    kaikkien  pörssiyhtiöiden tuet pitäisi  lopettaa ja  ohjata  tuet  veronmaksajien   hyödyksi  jotka  sen  kustantavatkin  sen

    Kalle Kehveli

    Tuet vääristävät kilpailua, ja hidastavat yrityksen kehitystä/tehokkuutta. Hyvä esimerkki maatalous ja muut jatkuvaa tukea saavat.

Esillä 10 vastausta, 281 - 290 (kaikkiaan 355)