Keskustelut Metsänhoito Kemera , siunaus , vai kirous ?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 40)
  • jees h-valta

    Kyllä Kemeralla tuettu ja Metsäkeskuksen rakentama tie kieltämättä paras on. Ei siitä mihkään pääse. Onhan näitä nuitakin versioita nähty mutta aika pahsti mennään usein alta lipan esim. ainevahvuuksissa. Kun tie pitää nostaa kunnolla ylös ja muotoilla oikein ja pohjustaa oikein. Siihen ei vain monella yksityishankkeella rahkeet näytä riittävän.

    Tolopainen

    Kaikki nuo metsäkeskuksen teettämät tiet on jo pitänyt kertaalleen korjata. Eihän niissä ollut soraakaan kuin aivan nimellisesti siis ne joita metsäkeskus teetti 60-70 luvulta alkaen. Murske puuttui pinnasta kokonaan aivan ala-arvoisesti teetetty.

    rame

    Tolopaisen ja sp:n linjoilla, tässähän menee metsätöiden kannalta vähintäin pari kuukautta vuodessa rokulissa noiden teiden takia aktiiviporukan osalta.

    wanhajätkä

    Välillähän tuo kemera tuntuu kiroukselta. Jäykkyytensä vuoksi. Tänään se kuitenkin tuntuu taivaan siunaukselta. Lokakuussa 2015 tehty hakemus nuorenmetsän hoitoon hukkui pyrokratian syövereihin. Kuulemma joku oli mennyt pieleen tallennusvaiheessa. Jatkoin kuitenkin hommia koko ajan. Tein toteutushakemuksen vuodenvaihteessa kolme kertaa suuremmasta alasta mitä hakemus oli. Sen aikaisen lain mukaan hanke sai ”turvota” ilman ylärajaa.

    Kyselin viikko sitten metsäkeskukselta hankkeitteni perään. Eilen tulikin sitten viesti sähköpostiin tarkastajalta. Jotenkin näin; ”Olen käsitellyt toteutusilmoitustanne ja hanke hyväksytään laajennettuna hakemuksenne mukaisesti. Päätäs ja rahat tilillänne ovat muutamassa päivässä”.

    Voi sitä eilistä onnenpäivää… Pakko kai sitä on ymmärtää nuita virkamiehiä. Suittia pidetään niin tiukalla että homma on kankeeta. Tarkastuksissa ja keskusteluissa rahoituspäällikön kanssa ollaan oltu harvinaisenkin yksimielisiä mutta pykäläviidakossa hekin näyttää olevan voimattomia. Maalaisjärjellä siinä ei oo mitään tekemistä. Yhdessä on todettu että palo on oikeen sammutettu mutta kuinkahan monta virkamiestuntia nuo minun hankkeet ovat vaatineet…

    Nuita hankkeita on mulla siellä eri vaiheissa vaikka kuinka monta ja näpyttelen kuukausittain uusia. Onhan tuolla kemeralla ainakin työllistävä vaikutus yhtälailla mulle ku virkakoneistollekkin.

    Kiitos nyt kuitenkin Lapin Metsäkeskukselle jouhevasta käsittelystä

    Jätkä

    Jos olette sellaisessa käsityksessä, että Kemera – tai aiemmin Metsänparannusvaroin tehty tie kestää ikuisesti millaista käyttöä tahansa, eikä sitä tarvitse hoitaa, olette täysin väärässä.

    Jos ja kun Metsäkeskus on tullut mukaan tien rakentamiseen, se on asettanut sille myös joitakin ehtoja. Yksi niistä on hoitovelvoite, joka tarkoittaa, että tietä pidetään kunnossa raivaten kasvillisuutta tiealueelta, lanaaminen siten, että tiehen ei pääse syntymään uria eikä painumia, jotka keräävät vettä.

    Myös kulutuskerroksen täydentäminen paikkoihin, joissa se on ohentunut ja painunut, pitäisi huolehtia.

    Metsäautoteissä pitäisikin olla säännöllinen tarkastus, jossa Metsäkeskus arvioisi tien hoitoa ja tarvittaessa joko teettäisi korjaustoimet, taikka perisi yhteiskunnan osuuden takaisin laiminlyöntien takia.

    Tolopainen

    Älä  Jätkä viisastele kun ajelet toisten ylläpitämiä teitä ilmaiseksi. Ole vain tyytyväinen että saat teitä käyttää toistaiseksi. Kohta niitä ajaa vain osakkaat, kun kunnossapito jää ilman yhteiskunnan osuutta ja laitamme puomit lukkoon ja avaimet osakkaille.

    rame

    Kaikkia noita Jätkän listaamia huoltotöitä on tehty eikä tässä ole tarkoitus syyllistää aikanaan tehtyjä päätöksiä eikä tekijöitä.

    Omalta osalta olen valmis osallistumaan kustannuksiin osakasteiden saamiseksi ympärivuotiseen käyttöön.

    Metsähallitukseltakin hyviä esimerkkejä löytyy kunnostuksista, sen verran krouvia tavaraa näkyy olevan ettei sinne herkemmät Avensiksella ajele mutta kantaa kyllä ja se on pääasia.

    Tolopainen

    Metsäautoteitä käyttävät paljon enemmän muut kuin metsänomistajat mutta vain omistajat joutuvat maksamaan kunnossapidosta. Siksi teiden käyttöä pitäisi rajoitaa ja sulkea ne syksyisin turhalta marjastus-ja metsästysliikenteeltä. Metsäyhtiöt voisivat ostaa kulkuoikeuksia ja maksaisivat siten osuutensa kunnossapidosta kun saavat teistä suurimmat hyödyn.

    suorittava porras

    Kun pistetään tarpeeksi isojakeista mursketta tielle (pintaan), ei tarvita ajokieltoja eikä ole kantavuusongelmia .

    Itsekin teetin aikoinaan pari kilometriä metsäautotietä . Osa tuli pelkästään omaan käyttöön ja osa yhteiseksi naapurin kanssa . Toisen tien yhdistin suunnitelmasta poiketen ja toisen naapurin suostumuksella kyseisen naapurin tilustiehen . Saimme yhdessä käyttämillemme peltotyökoneille hyvän oikopolun. Yhdistävän osuuden kustannukset maksoin omasta pussistani .

    Tien tehnyt kaivuriyrityäjä oli ”parasta , mitä rahalla saa”ja jälki hänen osaltaan erinomaista . Tien pintakerroksen suhteen tuli kuitenkin nuukailtua tarpeettomasti . Paksumpi kerros karkeampaa kiviainesta olisi ollut tarpeen. Tierungon hyvä muotoilu kuitenkin pelasti vähän tilannetta. Vesi ei päässyt tekemään pesää tiealueelle . Toisaalta ojien pitäminen puhtaana vesakosta edisti tien kuivumista keväisin nopeasti käytyökuntoon .

    Kun tie on tehty kunnolla ei tarvitse murehtia , jos joku satunnainen kulkijakin tietä käyttää . Tie tehdään käyttöä varten .

    Jätkä

    Tollo:”-Älä  Jätkä viisastele kun ajelet toisten ylläpitämiä teitä ilmaiseksi. Ole vain tyytyväinen että saat teitä käyttää toistaiseksi. Kohta niitä ajaa vain osakkaat, kun kunnossapito jää ilman yhteiskunnan osuutta ja laitamme puomit lukkoon ja avaimet osakkaille.”

    Ajelenpahan mitä ajelen – Yhteiskunnan rahoittamilla teillä. Viimeksi minulle on maksettu, kun olen ajellut lumilingon kanssa tietä ja liittymiä auki.

    Lopetin kuitenkin sen homman, siinä maristiin tuntiliksasta, vaikka mistään eivät saa edullisempaa linoajaa. Kuluneena talvena tiet ovat olleet melkoisen kehnossa kunnossa, kun pari osakasta on silloin tällöin ajaneet linko liian ylhäällä – ilmaiseksi.

    Metsäautotien voi sulkea muulta liikenteeltä, jos se on tehty puhtaasti omarahoitteisesti. Puomin saa laittaa oman tien alkuun. Kun metsäyhtiö ajaa tietä pitkin osakkaan metsästä hakattua puuta, kuuluu lanaus – ja muut lisäkustannukset tiehoitokunnalle, ei yhtiölle.

    Jos yhtiö ajaa jonkun sellaisen palstan puita, joka ei kuulu tuen osakkaisiin, on yhtiön maksettava korvaus tien käytöstä.

    Kuitenkin muistuttaisin teitä ”tieasiantuntijoita”, että kun tiehen on ajettu raiteisiin urat, on sen kantavan osan runkorakenne jo pilalla. Siinä ei lanaus ja lisäsepelöinti auta.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 40)