Keskustelut Metsänhoito Käytännön vinkkejä manuhankintaan

Esillä 5 vastausta, 21 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Käytännön vinkkejä manuhankintaan

    Ajattelin tulevana syksynä tehdä moottorisahalla männikön ensiharvennuksen ja ajaa puut itse traktorilla tien varteen (tienvarsikohde). Vinkkejä ensimmäiseen hankintahakkuuseen siis pyytäisin. Lähinnä hyväksi havaittuja hakkuun työskentelytapoihin, -järjestyksiin ja ehkä myös -tekniikoihin liittyviä asioita kannattaa jakaa. Vastauksia siis ihan perusasioihin kuten esimerkiksi siirteletkö kombikanisteria, työkaluja ja eväsreppua hakkuun edetessä koko ajan mukanasi? Tai esimerkiksi, käytätkö kaatorautaa ja miten onnistut olla hukkaamatta sitä etc.? Merkkaatko tulevat ajourat ennakkoon? Hakkuuta nopeuttavia ja helpottavia kikkoja? Puuvalinnasta en niinkään tarvitse neuvoja. Keskustella voi myös hankintahakkuista yli päätään.

  • koivunkaataja

    Kasatessa ie kannata tehdä isoja kasoja vaikka tavaraaolisi paljon,kasaa vaikka vinoittain tai poikittain uusi kasa toisen kasan pään päälle ei keskikasan päälle mistä pitää kouralla ottaa kiinni.
    Jos tulee vähän vain vaikka koivua laitta ne havukasan pään päälle niin löytyvät paremmin lumen alta

    puhveli

    tässä minun muutami vinkkejä mitä edelläkin on jo mainittukin
    – käytä kasoja ehottomasti karsintapenkkeinä.säästää selkää.
    – kaada karsi ja kasaa puu kerrallaan. pyri opettelemaan pyyhkäisy tekniikka. karsinta vie suorituksesta eniten aikaa.
    – latvaosan käännät edellisen pöllin kasaan.
    -opettele käyttämään kahta koukkua kasatessa. sakset voit unohtaa. todella harva osaa käyttää saksia oikein. rikot oikean olkapääsi vetäessäsi puita saksilla kasoihin.
    – kaatovänkää et tarvitse koukku ajaa saman asian.
    – alussa voit mitata puiden pituutta parissa päivässä opit n. pituuden
    – aluspuun voit tehdä kasan alle jos maa on soista ja ajo on vasta talvella (eivät jäädy maahan kiinni).
    – tee ajourasta riittävän leveä jos toinen harvennus tehdään koneella ( ei tule runkovaurioita.

    topintam

    Se on jo puoli voittoa että itte pääsee ajamaan omat teokset. Tuo kolmosen teko ei oo kyllä herkkua,,ittellä taitas jäähä melkee tekemättä jos pitäs tuommosta silppua ruveta kasaamaan ja ajamaan.

    Työ opettaa mukavasti millaiset kasat tekeepi. Minkä kasatessa hikoilee ajossa voittaa ja taas toisinpäin mistä sahaillessa oikaisee sen ajossa kärsii.

    Itselllä kun 10 metrin ulottuvuus kuormaajassa niin kasaus on oikeastaan vain puiden oikomista toisesta päästä ja latvojen kääntelyä kasalle. Hikihän siinä tulleepi jos kasoja alkaa tekemään. Ajossa sitten vähän enempi järjestelyä ennen kuormaan nostoa mutta eipä tuu hiki ja heikotus.

    Lyhyelläkin kuormaajalla saapi kauempaa raskaita tyvejä ongittua kun jättää pitopuulle, eli kaataa uraa kohti ja tekee ylä/ala sahauksen jossa 2 pölliä on vähän kiinni toisissa.Vetästään lähemmäksi ja pitopuu katkaistaan sitten painamalla kuomaajalla sahaus poikki.

    Jätkä

    Niin! Muutamia faktoja työntutkinnasta. Raskain työvaihe on kasaus, kun kasataan uran varteen. Eniten aikaa vie karsinta, se kannattaa opetella tekemään sujuvasti. Kolmosta hakattaessa maksettiin mitan käytöstä metsurille 11 %, eli niin paljon menee aikaa hukkaan, kun kuitu hakataan määrämittaiseksi.

    Joskus tein ensiharvennusta syyskesällä ja ilman aluspuita. Oli sateinen syksy ja usein pakasti. Ajoin itse maataloustraktorilla ja silakkapuntarilla, kuormain ei jaksanut puristaa kourakasoja pyöreiksi. Joka kasan alta lähti mukaan kymmene sentin kerros sammalta ja maata.
    Kyllä pino oli karmea, mutta talvella pyrytti lunta pinoon valtavasti. Mittamies oli kylmissään ja sain todella hyvän pinomitan tienvarresta.
    Sama ostaja ei ole sen jälkeen kertaakaan tehnyt tarjousta hankintakaupoista.

    Jätkä

    Jos hakkaa pitopuulle, paras pito on kolmion muotoinen, jossa sahaukset kohtaavat pintapuussa n. 2 sentin syvyydessä.
    Sen saa poikki silakkapuntarillakin, mutta se kestää kyllä vetää.

Esillä 5 vastausta, 21 - 25 (kaikkiaan 25)