Keskustelut Tekniikka Kaukoidän autot vastaan eurooppalaiset…

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 108)
  • Kaukoidän autot vastaan eurooppalaiset…

    Kiivaasti on mollattu jopa japanilaisia autoja puhumattakaan muista kaukoidän ihmeistä.

    Jotkut on rokotettu erilaisilla aineilla kuin toiset, mutta kaivelin esiin Auto Bild – lehden tekemän laaturaportin, jossa ei ainakaan materiaalin vähyys ole vaikuttanut tulokseen.

    Paremmuusjärjestys kahdenkymmenen parhaiten selviytyneen joukossa oli v. 2015 seuraava:

    KIA, Mazda, Honda, Huyndai, Toyota, Volvo, BMW, Dacia, Nissan, Mersu, Opel, Ranault, Seat, Audi, Skoda, Citroen, Peugeot, Ford, Volkswagen, Fiat.

    Jos joku merkki on listalta suorittanut huomattavan nousun, niin pitää muistaa, että pohjalta ponnistaen 50 %:n parannus ei välttämättä ole kovin iso sivusta seuraajien silmissä.

     

  • Visakallo

    Minua huvittaa tuo parin herran suhtautuminen japsiautoihin, mutta toisaalta myös ymmärrän sitä, sillä tiedän siihen syyn. Suurimmalla osalla suomalaisista on kyllä kokemus japanilaisista autoista, koska niitä on ollut liikenteessä eniten, mutta onko se mielikuva ajan tasalla, onkin eri asia. Nuorena 70-luvulla istuttiin ahtaissa teini-corolloissa tai sata-amppeerisissa Datsuneissa. Myöhemmin japsiautot vähän suurenivat, mutta ne hankittiin käytettyinä ja ajettiin myös huonoilla renkailla. Jos tuli kokemuksia pakettiautoista, niin paljon ajettuja Hiacejahan ne yleensä olivat. Jossain vaiheessa autot vaihtuivat sitten eurooppalaisiin, kuten myös minulla, mutta ne vanhat mielikuvat japseista jäivät elämään sielun syvyyksiin. Minullakin meni 26 vuotta, etten halunnut edes harkita japanilaisen auton hankkimista, kunnes vuonna 2001 se vihdoin tapahtui. Huomasin ensinmäisestä Mitsubishistäni, että mielikuvani olikin täysin vanhentunut. Viimeksi tänään eräs vannoutunut VW-mies istui ensimmäistä kertaa uuden Mazdan ratin taakse, eikä ollut uskoa sitä todeksi. Hänenkin mielikuvansa kun pohjautuivat yhteen ikivanhaan Toyotaan!

    Tolopainen

    Persut lupasivat ennen vaaleja poistaa autoveron, eikö se nyt kelpaakkaan. Suomessa on mieletön autoveropolitiikka, siitä pitäisi päästä nopeasti pois, mitään kompensaatiota ei kenellekään tietenkään makseta. Mihin vuoteen raja vedettäisiin ei ole oikein, että vain tänä vuonna ostaneet saisivat veron takaisin tai halvemmat maksut. Mutta miten tästä päästään eteenpäin, kun auto on lypsylehmä ja verotuoton pitäisi olla 800milj€, ei kukaan osta uutta autoa tänä vuonna, jos sen saa verotta ensivuonna.                                 Maksuista saa vapautuksen, kun ei omista autoa, joukkoliikenne tulee saamaan runsaasti uusia käyttäjiä tulevina vuosina, mikä on tehokkain keino vähentää päästöjä. Ei tässä ole tarkoitustakaan edistää yksityisautoilua, se tulee vähenemään.

    Puuki

    Autoveron maksaneiden kompensaatio olisi helppo laskea auton nykyarvon ja aikoinaan maksetun autovero%:n avulla.

    Trafin laskurissa oli muuten oikeastaan virhe, kun siinä verrattiin nykyistä autoverotusta ja mahdollista uutta. Nykyisin voimassa olevassa verotustavassa ”laskennallinen autovero” oli mukana, mutta  se olisi pitänyt lisätä myös uuteen veromäärään. Eihän se  maksettu autovero katoa minnekään niistä autoista joista se on jo kertaalleen maksettu vaikka uusi verotustapa tulisikin käyttöön.

    Vuosikymmenten takaiset mielikuvat vanhoista autoista varmaan muuttuu jokaisen merkin kohdalla  kun  tutustuu uuteen saman merkkiseen autoon.

    Vuosituhannen vaihteessa oli työautona Mitsubishin pickup eikä siinä muuta vikaa juuri ollut kuin tehoton moottori. Nykyään niissäkin alkaa olemaan joka merkillä tarpeeksi tehoa ja vääntöä työkäyttöönkin.

     

     

     

     

    Tolopainen

    Autoveroa ei tietenkään tarvitse kompensoida kenellekään, jokainen on ostanut vapaaehtoisesti autonnja  veronsa maksanut, veroa kompensoitiin jo romutustodistuksella, eli puolet noiden Aasialaisten vähäpäästöisten autojen verosta sai kuitattua, päästöraja oli 120g ja monissa merkeissä päästöt oli saatu juuri tuon rajan  alle, vaikka aiempina vuosina samanlaisen moottorin päästöt menivät tuon rajan yli.

    Käyttömaksujen muutokset on kuitenkin tehtävä, muuten valtio alkaa menettää verotuloja, kun ihmiset kuitenkin siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi pääkaupunkiseudulla, jossa valtaosa suomalaisista kohta asuu.

    Ei tuolla lailla ole tarkoitustakaan alkaa edistää henkilöautojen käyttöä, ei siihen Suomessa ole mitään tarvetta, mitä useampi turha auto  parkkipaikoilta viedään romuttamoon, sitä enemmän päästöt vähenevät halvimmalla tavalla. Tai kun ajomäärän vähentäminen pienentää maksuja ajoihin aletaan kiinnittää huomiota.

    Puuki

    Romutustodistuksella saatu alennus on aivan eri asia. Se pitää ottaa huomioon veron laskennassa niille, jotka sen käyttivät.

    Päästöjen väheneminen on toissijainen tavoite. Ensisijalla on verotulojen saannin jatkuminen.

    Ajomäärien vähentäminen pienentää maksuja jo kun polttoainetta säästyy.

    harrastelija

    Tolopainen: $ Mutta miten tästä päästään eteenpäin, kun auto on lypsylehmä ja verotuoton pitäisi olla 800milj€, ei kukaan osta uutta autoa tänä vuonna, jos sen saa verotta ensivuonna. $

    Tuliko pilkkuvirhe? Ainakin 8 miljardin vuotuisesta autoilun verotulosta valtiolle puhuttiin. 1,6 miljardia niistä ohjataan tiestön hoitamiseen, lopuilla maksetaan muita, lähinnä sosiaalisia menoja.

    Joukkoliikenne,  yhdistettynä  valtion ja yksityisen palveluita järkevästi, on ilman muuta taajamien ja pitkien yhteyksien tulevaisuuden näkymää.

    Taajamien ulkopuolella maaseudulla joukkoliikenne ei toimi, kun hoidetaan valtakunnan tärkeintä asiaa eli alkutuotantoa, ei siellä ole aikaa odotella junia eikä busseja!

    Bernerin vetämän selvityksen sisällä on oikeita ideoita, ne on vain kaivettava sieltä järkevästi esille.

    Tolopainen

    Ei ole minun murhe, mutta autoveroa ei noista pienistä kotteroista ole kovin paljon edes kertynyt ja joskus tuosta verostakin on pakko puhua, tai pitää vero ja laittaa sen lisäksi vielä käyttömaksu, jos rakkaasta autoverosta ei voi edes keskustella. Autoveron maksminen on vapaaehtoista kaikkien  vapaaehtoisten verojen keräämiseen liittyy aina riski, että ihmiset jättävät ne valinnoillaan maksamatta, autokaupan voi aina siirtää, vaikka vuodella eteenpäin. Siirsin itsekin vaikka silloin ei mitään suurta muutosta ollut edes tulossa.

    Visakallo
    Tolopainen

    Mitä meidän tulli sitten tekee veromuutosten jälkeen, kun ei tarvitse taistella tuontiautoja vastaan. Tuo veromuutos on yksi askel Suomelle pois sosialismista kohti markkinataloutta, auto on monine veromääräyksineen täysin käsittämättömän  monimutkainen väline. Jos on tehnyt autoon jonkin isomman muutoksen, on voinut rapsahtaa veroja moninkertaisesti auton arvo.

    Jätkä

    Nyt kun / jos asetukset muuttuu niin kuin on esitetty, niin mikä estää hakemasta uuden auton sellaisesta maasta, jossa sen hinta on tuhansia halvempi? Mikä estää rekisteröimästä autoa vaikkapa Viroon, postilaatikkofirman nimiin ja ajelemasta sillä suomessa ilman käyttömaksuja ja veroja?

    Käytännössä mitä isomman ja saastuttavamman auton sillä rekisteröi ja ajelee sillä täällä, sitä isomman summan voi jättää maksamatta . Kun nykyisin ulkomaan rekisterissä olevaa autoa ei saa ajaa muut kuin rekisteröity omistaja, muuten joutuu maksamaan autoveron, niin millainen sanktio tulisi tulevaisuudessa?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 108)