Keskustelut Tekniikka Kannattaako enää jatkossa sähköauto ja aurinkosähkö kulutushuippujen takia?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 65)
  • Kannattaako enää jatkossa sähköauto ja aurinkosähkö kulutushuippujen takia?

    Verkkoyhtiöt haluavat sähkön siirtolaskuun uudeksi osioksi tehomaksun, jonka osuus kasvaisi joko kerrasta tai vähitellen siirtolaskun suurimmaksi osuudeksi. Lasku muuttuisi siten, että perusmaksun (e/kk) ja energiamaksun (snt/kWh) lisäksi laskuun tulisi tehomaksu, jossa kuluttaja maksaa euroja per kilowatti eli teho. Tehomaksun määräytyminen perustuu mitattuun tehoon, jonka vaihtoehto voisi olla esimerkiksi kuukauden suurin teho tai suurimpien tehojen keskiarvo. Kuluttajille siirtolaskut kallistuisivat jopa sadoilla prosenteilla. Etenkin kesämökkiläisille tämä näkyisi, sillä mökin omistajat käyttävät sähköä pitkän ajanjakson kuluessa vain vähän, mutta tarvitsevat hetkellisesti paljon tehoa. Pienissä kerrostaloasunnoissa laskut taas voisivat pudota kymmenillä euroilla. Sähkölämmittäjille, jotka käyttävät sähköä ympäri vuoden tasaisesti, muutos olisi hyödyllinen.  Tekniikka & Talous

     

  • Tolopainen

    Sähköautot eivät ole realistinen vaihtoehto nykyiselle autokannalle. Siihen eivät maapallon resurssit riitä. Jokaisen täyssähköauton akkuun tarvitaan n.3kg kobolttia ja sitä on rajoitetusti. Maailman koboltti saadaan pääasiassa Kongosta.

    Seuraava isojen linjojen kehitys on biopolttoainekomponenttien lisääminen nestemäisiin polttoaineisiin ja nykyisen kaltainen autokanta pysyy kymmeniä vuosia.

    Hiluxmetsuri

    Hauskaa, että näitä yleistyksiä ja luuloja vaan sikiää jatkuvasti.

    Akkukemioita on useita ja osassa niissä ei tarvita kobolttia lainkaan. Akkujen kehitys ei ole pysähtynyt vaan jatkuu kiivaana ja vaihtoehtoisia materiaaleja tutkitaan miljardien eurojen panoksin. Akut eivät tule olemaan rajoitteena pidemmällä aikavälillä, toki joidenkin raaka-aineiden kysyntä nostaa niiden hintoja.

    Liikenteen päästöongelmiin ei ole vain yhtä ratkaisua. Sähkö ei yksistään riitä vaan tarvitaan muitakin vaihtoehtoja. Biopolttoaineet ovat yksi ratkaisu, mutta eipä ole sekään aivan ongelmaton ympäristövaikutustensa vuoksi. Se ei myöskään poista pakokaasuja eikä paranna energiatehokkuutta. Biopolttoaineella ajelu ei tule halvemmaksikaan. En vastusta biopolttoaineita, mutta faktat pitää tunnustaa. Maailma ei odottele Suomea.

    Rane2

    Maailma ei ole menossa minnekään.Saksassa ydinvoimasta luopuminen,jos toteutuu, tarkoittaa sitä että sähköautojen lisäkulutus on tuotettava hiili ja kaasuvoimalla.

    Suomessa sentään on tulossa uutta ydinvoimaa joka korvaa tuontisähköä joka on jo osaksi venäläistä ydinsähköä.Sähköautoilu on siis todellista vihreää ydinautoilua.

    https://energia.fi/files/1409/a_pikatilasto_marraskuu.pdf

    Rane2

    Ruotsalaiset ovat tajunneet millä ne sähköautot pyörii.Tämä ympäristöpuolue on ilmeisesti ruotsin vihreät?

    https://www.aamulehti.fi/maailma/ruotsissa-energiasopu-nykyisten-ydinreaktorien-tilalle-voidaan-rakentaa-10-uutta-23717093/

    Visakallo

    Aamun uutisissa kerrottiin, ettei uutta vesivoimaa enää rakenneta Suomeen. Tämä tarkoittaa yksiselitteisesti sitä, että lisä-ydinvoiman varassa mennään. Tuuli- ja aurikovoiman lisääminen kun ei muuten onnistu. Sähköautoilun lisääminen vaatii puolestaan vielä yhden uuden ydinvoimalan.

    Jätkä

    Meidän on ostettava lähiaikoina useita ydinvoimaloita, kun vanhat laitokset joudutaan sulkemaan. Uusiakin tarvitaan pari kappaletta.

    Kannattaisi rakentaa Suomenlahden rannalle niitä, mieluusti Kehätien sisäpuolelle, niin pääsisi lyhyillä sähköjohdoilla, eikä tarvitsisi maaseutua pilata suurilla sähkölinjoilla nykyistä enempää.

    Rane2

    Nyt olisi hyvä päivä sähköautoilla.

    http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.221796

    Tolopainen

    Sähkön kulutus on Suomessa laskenut jo kymmenen vuotta. Vielä kuusi vuotta sitten kulutushuippujen aikana hinta kävi yli 1000€/MWh. Hiinnalla rajoitetaan teollisuuden sähkönkulutusta. Yksityiselle kuluttajalle noilla hintapiikeillä ei ole merkitystä ainakaan vielä kun eivät ole saaneet käyttöön tehomaksun rahastusautomaattia. Tehomaksut eivät kuulu pienkuluttajille, eikä niitä koskaan pidä hyväksyä tavallisen kuluttajan maksuperusteeksi.

     

    Hiluxmetsuri

    Sähkön käyttö nousi 0,4% viime vuodesta ja erityisesti teollisuuden sähkönkäyttö kasvoi merkittävästi. Tämä tarkoittaa Suomen kannalta hyvin positiivisia asioita, sillä teollisuuden sähkönkäyttö nousee vain kun teollisuustuotteiden menekki kasvaa.

    Sähköautojen mollaamisen sijaan voi olla ihan hyvä miettiä metsäteollisuuden puunjalostuksen ja selluntuotannon sivutuotteena syntyvän kotimaisen ja päästöttömän sähkön ja sähköautoilun yhteyttä. Minä ainakin myyn ja kasvatan puuta paremmalla mielellä kun tiedän,että se korvaa öljyä, joka on kokonaisuudessaan tuontitavaraa.

    On totta, että ehkä kohtuuttoman iso osa sähköstämme on tuontitavaraa, mutta sen syyt ovat ihan muualla kuin tekniikassa. Kannattaa katsoa poliitiikkojen suuntaan kun se sähkö ei näköjään itsekseen tulekaan sinne töpseliin

    Pete

    Tolopainen sekoittaa nyt siirtohinnoittelun tehomaksun ja sähkön pörssihinnoittelun. Kuluttaja voi vaikuttaa molempiin, mutta lämmityksenkin osalta sähköriippuvaiselle se on toki vaikeaa.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 65)