Keskustelut Metsänomistus Kaikki mulle ja mieluummin heti.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 123)
  • Kaikki mulle ja mieluummin heti.

    Kemeraan tuli muutoksia joku hetki sitten.Ja niin kuin on”nähty”, niin rahkeet loppu kesken.Nyt kauhea ”huuto kun minä en saakkaan” ko tukea.Meitä pohjoisen asukkeja on pidetty tukien varassa elätettävinä.Ompa tuo otsikon lause tarttunut aika hyvin myöskin napapiirin alapuolelle.

  • Jovain

    Teollisuudelle kaikki korruptoitunut puu on edullista, olkoon vaikka hankintapuuta.
    Teollisuuden miinustamista kantohinnoista on pitkä matka metsänomistajien hankintahintoihin ja siihen, mitä lopulta puusta maksetaan metsänomistajille.
    Tukkien kantohinnat ja hankintahinnat ovat kuta kuinkin saman suuruiset, vaikka kantohinnoista on jo vähennetty metsänomistajilta puunhinnasta perittävät korjuun, kuljetuksen ja metsäosaston kustannukset.
    Metsänomistajien on vielä vähennettävä hankintahinnasta omat korjuun, kuljetuksen ym. kustannuksensa. Tiedä vaikka metsäosastot perivät vielä hankintahinnasta omat kaukokuljetuksen kustannuksensa. Ainakin puiden vastaanottokustannukset peritään. Tiedothan eivät ole julkisia ja perintä tapahtuu pimeästi puun hinnasta.
    Jäähän tähän puun todellisten hintojen haarukkaan todella iso ero ja se kaikki lankeaa metsänomistajien maksettavaksi.
    Minä en ainakaan epäile ja eihän siitä ole mitään epäilystäkään. Teollisuus kyllä ostaa kaiken tarjolla olevan puun ja näillä hinnoilla sitä saa.

    Korpituvan Taneli

    Teollisuushan ei osta edes näillä polkemillaan hinnoilla kaikkea tarjolla olevaa puuta, Ostokiellot kestävät joskus kuukausia.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Minulla on kyllä aina käynyt niin, että myyn sitten pystyyn – tai hankintana, niin aina on ostaja maksanut minulle, ei koskaan toisinpäin.

    On vähintään epävarmaa, saako hankintakauppias puutavara-atoilijan viemään puut tehtaalle ainakaan halvemmalla kuin nyky systeemillä.

    Nythän rekat ajavat vain ja ainoastaan täysiä kuormia.
    Lisäksi samasta leimikosta lähtee puuta moneen osoitteeseen, joten vaikeaa on uskoa Logistiikan toimivan ihan halvalla.

    Metsuri motokuski

    Tukkien hankintahinta voi ollakkin hyvin lähellä kantohintaa, koska korjuutaksa on myös pienin suurella puulla. Kuidun osalta hankinta ja kantohinnan ero on noin 100 % eli jos 15 euroo on pystykaupalla niin hankintana se on noin 30 euroo. Nyt sitten pohtimaan kannattaako hankinta ja koneinvestoinnit.

    Jätkä

    Jos vanhan moton hommaa, niin tiedoksi, että niillä ei saa tukkia katkottua riittävän tarkasti.
    Ykkösharvennuksella uudehkoilla, sopivilla koneilla hyvä kuski hakkaa normaalipäivänä reilut tuhat runkoa.
    Koneen tuntikustannukset lienevät vähintään neljäkymppiä ja kuljettajan palkka päälle.
    Hankinta-ituniskan pitäisi koneellaan päästä parin vuoden harjoittelun jälkeen puoleen tuosta päivätuotoksesta, tuntikustannus on sama.

    Hankkikaa koneita, niitä on myynnissä joka tuutista.

    Energiariukusavotassa vasta rahaa tuleekin!

    jees h-valta

    Jätkä on pihalla motojen restauroinnista täysin. On olemassa monenlaisia valmiita muutosadapteriohjelmia jolla vanha tekniikkaa saadaan uuden veroiseen iskuun. Nimenomaan se tärkein eli tietotekniikka. Kysäiseppä SampoRosenlewiltä joka eniten varmaan kamuttaa käytettyjä harvestereita eteenpäin. Niihin saadaan mukaan aina huolto, korjaus ja muutostyöt ostajan tarpeen mukaan räätälöitynä. Ja koulutus käyttöön myös. Tuo kait lienee se ainut ja yleisin kokoluokka josta käytettynä edes kysyntää on. Mitään päätehakkuuponsseja ei tavis-mo tarvii.

    Jovain

    Se on Jätkä metsänomistajalle puolet riittää oikein hyvin, jos vaan työlle ja puulle aletaan saamaan hintaa. Sehän on tällä hetkellä säänneltyä, niin kuin itsekin kirjoituksillasi osoitat.

    Jätkä

    Kyllä kone huoltoa ja polttoainetta tarvii, omistaa sen kuka tahansa.
    Motokouran päivittämiseen ei auta ohjelmiston uusiminen, vaan pitää uusia koko koura. Silloin puhutaan kymmenistätuhansista.

    Näkyy varakkaat metsänomistajat koneketjun ostettuaan porskuttavan niin kauan, kuin perämetsiä riittää. Kun ne ovat muuttuneet peräaukoksi, onkin tullut maiseman vaihto.

    Jos urakoinnissa tulee koko ajan takkiin, vaikka omalle työlle ei laske palkkaa lainkaan, ei sitä monenkaan puo kestä.

    Kuitupuuta voi tietenkin hakata summassa ja tehdasmitalla, mutta tukit jäävät ammattilaisten toimeksi.

    Jovain

    Asiahan on juurikin niin kuin kerrot. Nykyisellään hankintahakkuut ovat heikoilla. Jollain hinnalla ja jollain tavalla puuta vielä kitkutellaan tien varteen, eikä hankintahakkuiden tuotto innosta metsänomistajia hankkimaan metsäkoneita. Näinhän se on tarkoitettukin ja metsänomistajien ohjaus on toiminut hämmästyttävän hyvin. Metsänomistajat on pidetty puuhuollon ulkopuolella.
    Siitä syystä toimintatapoja on syytä muuttaa. Porttihinta kaikille ja jää metsänomistajien päätettäväksi, toimittavatko itse, vai ostavatko palveluina.

    Jätkä

    Jos ajatellaan omatoimista metsänomistajaa, joka pystyy moottorisahalla tekemään hyvää jälkeä ja myyntikelpoista tavaraa niinkin tarkkaan sovitun aikataulun mukaan, millä teollisuus puuta nielee, niin sellainen tyyppi on lähinnä nähtävyys.

    Pystyhinnan ja tienvarsihinnan välinen ero on pyöreät 15 euroa. Jos ensiharvennuksessa laskeskelee hakkuutyön arvoksi 10 euroa, niin ajoon jäisi vitonen. Verovapaus työlle on 125 kuutiota.
    Tavalliselle tallaajalle 60 litraisten runkojen hakkuussa kymmenen kiintoa päivässä on kova suoritus. = Bruttoansio satanen miinus sahan kulut. Ammattimetsurilla sahankäytöstä maksetaan pyöreästi 5 euroa /h.
    Jos ajetaan puut omalla koneella, ei ansioksi voi laskea enempää kuin 5 euroa kuutio miinus kulut.
    Äkkinäisen vaurastumisen vaaraa ei ole näkyvissä.

    Mielestäni ne, jotka puhuvat korruptiosta tässä yhteydessä, eivät ymmärrä, mitä se sana tarkoittaa.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 123)