Keskustelut Metsänomistus Kaikki mulle ja mieluummin heti.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 123)
  • Kaikki mulle ja mieluummin heti.

    Kemeraan tuli muutoksia joku hetki sitten.Ja niin kuin on”nähty”, niin rahkeet loppu kesken.Nyt kauhea ”huuto kun minä en saakkaan” ko tukea.Meitä pohjoisen asukkeja on pidetty tukien varassa elätettävinä.Ompa tuo otsikon lause tarttunut aika hyvin myöskin napapiirin alapuolelle.

  • Jovain

    Poloho. On pidetty että teollisuus hallitsee puuhuoltoa monopoliasemassa. No että metsäkonemiehet hallitsevat, ei siinäkään ole mitään uutta. Venäläiset ovat kuitenkin omavaraisia, ei heille tarvitse tarjota Kemeraa. Riittää kun Suomalaiset maksavat Venäläisestä puusta tupla hinnan. On se niin kallista tämä Suomalainen puun korjuu Venäjälläkin?

    Metsuri motokuski

    Metsäkonemiehet ovat ihan tavallisia torppareita. Ne ei hallitse mítään. Ei edes omia taskujaan. Niitäkin hallitsee pankit ja rahoituslaitokset.

    Jovain

    Torppareista ollaan aika kaukana. Kuuluvathan konemiehet osaksi kartelleistakin tuomittujen yhtiöiden noudattamaa puuhuollon kytkykauppaa. Minusta kysymys on isoista asioista, onhan se nähtävissä tässä Keminkin tapauksessa. Luottamus puuttuu ja siinä mielessä metsäalalta on syytä purkaa korruptioon ja kilpailun vastaiseen toimintaan liittyvät toiminnot. Jälkikäteen seuraukset ovat monin verroin vaikeammat.

    Jätkä

    Jospa selittäisit minulle tyhmälle, kuka korruptoi ja ketä, missä ja miten?

    Visakallo

    Samaa mieltä Jätkan kanssa.
    Voisiko Jovain hieman avata tuota väittämäänsä.
    Olen käytännössä ollut koko ikäni puuntuottaja, enkä pysty jakamaan Jovain esiintuomaa näkemystä.

    Jovain

    ”Muan tavasta” on kysymys ja etuuksista. Onhan maan tavan oppimiseen tarvittu ohjausta ja etuuksien menettäminen tarkoittaa vastarintaa. Sitä sanotaan muutosvastarinnaksi. Tarkoitan myös sitä, että kilpailun vastainen toiminta nousee itseään vastaan ennen pitkää.
    Juuri tätä metsäosastot toteuttavat, toimittavat puuta teollisuudelle, mutta kun siihen toimintaan sisältyy pimeä metsäosastojen ja konemiesten välinen kytkykauppa, jota myös korruptioksi kutsutaan. Sen seurauksena metsänomistajat menettävät oikeutensa mm. puunhankinnan kuluihin.

    Visakallo

    Vähän on vaikea käytännössä uskoa mihinkään laajamittaiseen korruptioon yhtiöiden metsäosastojen ja konemiesten välillä.
    Aika arkiselta puurtamiselta tuo minusta on näyttänyt koko ajan. Samat konemiehet monesti vielä urakoivat useammille yhtiöille aina tilanteen ja kysynnän mukaan.
    Tuskin siellä kovin suurta rahasäkkiä on, josta jaettaisiin täysin pimeää hyvää.
    Normaalia yhteistyökumppaneiden kanssakäymistä varmasti on kuten kaikilla muillakin aloilla.
    Onko esim. metsäyhtiön järjestämä kesätetteri-ilta tai risteily puunmyyjille myös korruptiota?

    Jätkä

    Jos puhuu korruptiosta, mutta tarkoittaakin kartellia, niin olisi syytä tarkistaa nuo nimikkeet.
    Tällä hetkellä ainakin avohakkuut tehdään sellaisilla hinnoilla, että en voi kuvitella alkavani kilpailemaan minkäänlaisella velkarahalla hankitulla kalustolla siinä lajossa.

    Kasvatushakkuissa on hieman isompi pelivara, mutta totuus on se, että työn tuottavuus on joka tapauksessa niin heikko, että siinäkään ei ole äkkirikastumisen vaaraa näkyvissä.

    Siis kuka lahjoo ja ketä?

    harrastelija

    Kehitystä on tapahtunut vuosikymmenten aikana. Itse eläneenä 1970-luku oli vähän toisenlainen. Olin erään suuren koneliikkeen markkinointisektorilla. Kyseessä oli erään kaupungin tiehöylän hankkiminen. Tein asianmukaisen tarjouksen silloisesta Lokomon hydraulisesta tiekarhusta.

    Hävisin kilpailun toisen firman koneelle. Jälkeenpäin selvisi, että kilpailijani oli ollut fiksumpi! Hän oli älynnyt käyttää kaupungin DI:ä Pariisissa.
    Vastaavasti myyntiyrityksellämme oli kyllä varaa käyttää 90 asiakasta Italiassa.

    Metsäteollisuuden ostomiehet ovat aika kovassa kontrollissa tänä päivänä. Lopputili saattaa heilahtaa pienestäkin rikkeestä.
    Metsäteollisuudella ei ole vara enää töpätäm, koska kartellin jälkiaallot vieläkin lainehtii.

    Jätkä

    Tuollainen Pariisinmatka tuntuisi lähinnä lahjukselta, ellei kyseistä konetta esim rakenneta Pariisissa ja käytetä näyttävästi työoloissa.

    Pariisissa tai Italiassa on ehkä paneuduttu pelkästään ihan muihin ominaisuuksiin ja muissa vehkeissä kuin niissä, mitä on tarkoitus myydä.
    Koneissa on aina kuitenkin tärkeää tuo voitelu.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 123)