Keskustelut Puukauppa KaiCell

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 80)
  • pikkutukki

    Sehän tais olla joku silkkitiekokous Kiinassa , jossa puhuttiin suurista inv estoinneista ja tämä rautatieyhteys oli hyvin esillä . Kiina-Eurooppa rata . Tämä jos kulkisi liki Suomea niin tulisi laivarahdeille kilpailija .

    Tolopainen

    Kaikki uudet investoinnit ovat johtaneet koivukuidun kysynnän vähenemiseen. Ne sekapuustot ei ainakaan rahalliseti tule olemaan menestystarina puhtaista koivikoista ja haavikoista puhumattakaan, niitä ei saa kaupaksi enää tulevaisuudessa lainkaan.

    jees h-valta

    Molempia tarvitaan, lisääntyvissä määrin. Havusellulla tulee ensin pää vetävän käteen eli kapasitettia alkaa olla mutta lehtisellua menee vielä lisääntyvienkin tehtaiden myötä maailmalle. Nytkin nostaa mukavasti kurssiaan koko ajan. Pitää muistaa ettei eucan sellu ole niin hyvää kuin esim. suomalaisen koivukuidun.

    Apli

    Kaikki uudet sellutehtaan perustuu havukuidulle ei koivulle.  Koivun asema jatkaa myös jatkossa heikkenemistä. Koivutukin sahaus on olematonta ja koivuvanerin teko tullee keskittymään halvempiin maihin ei suomeen.. esim Kuopio olisi täysin havusellutehdas

    Arnold Layne

    Kiinassa ja Venäjällä oli vielä jokin aika sitten eri raideleveydet. Se hankaloittaa raiteella siirtoja mukavasti.

    Pete

    Ensin pitää olla jotain rautatiellä kuljetettavaa Kiinasta länteen. Sitten voi jotain bulkkia palata euroopan suunnasta takaisin Kiinaan. Enpä usko, että Venäjän intresseissä on tehdä transitoa erityisen edulliseksi ja sujuvaksi jos Venäjän hyöty on vain jokin ratamaksu. Sellupaaleilla ei tavallisesti kovin kiire ole ja virta oon jatkuvaa. Täytynee odottaa teleportti tekniikan tuloa ennenkuin mikään pystyy kilpailemaan valtamerikuljetuksen kanssa ainakaan puhtaassa bulkkirahdissa…

    Kemijärvi taitaa olla todennäköisin julkisuudessa olevan tiedon perusteella. Kuopio olisi tietysti se kovin mahdollinen juttu. Sen osalta, niinkuin muidenkaan, tietoa ei ole julkisuudessa.

    Ei kiirettä.

    Kemijärvellä on suomen suurin puuterminaali sähköratoineen.Täällä meillä etäisyys ei taida olla este puun liikkuvuudelle.

    Tottahan toki jokainen meistä metsänomistajista toivois paikallista tuotantolaitosta,ettei kaikki olis junan viemää.

    Puun hintaan tuo laitos tuskin kovin paljo vaikutta,mutta tois vähä vakautta koko maahan.

    Aimo Jortikka

    Alkaakohan se Kaidin biojalostamon rakentaminen Kemiin tänä vuonna. Ei ole viime aikoina kuulunut mitään. Kaikkihan ei tykkää kun puusta tehdään dieseliä eikä sellua.

    Korpituvan Taneli

    Niin kuka ei tykkää kun tehdään dieseliä, eikä sellua?

    Mitä väliä sillä on mitä siitä puusta tehdään kunhan sen käyttö lisääntyy.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    rame

    Kyllähän kuitupuulle pitäisi Lapissa käyttökohteita löytää mutta ainakin Ilkka Herlin on kovasti Kaidia vastaan.

    MT 21.12.2016

    ”Jos biotaloudella yritetään vain verhota vanhoja hankkeita uuteen kaapuun, olemme ennen pitkää vaikeuksissa. Varoittava esimerkki on Kaidi. Prosessi, jossa polttoaineen tuottamiseen kuluu enemmän energiaa kuin siinä syntyy ja vieläpä hiiltä päästävää energiaa sai jo lupauksen mittavasta EU-tuesta”, Herlin arvioi.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 80)