Keskustelut Tekniikka Juontaminen (vinssaaminen)

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 189)
  • Juontaminen (vinssaaminen)

    Olen kysellyt saaripalstan hankintahakkuuseen vinkkejä ja jatkan samalla linjalla. Tarkoitus olisi vinssata puuta jäälle ja jäällä kuormata kuljetukseen mantereelle. Vinssimatkaa enimmillään 20 m. Siis latvasta mitattuna kun rungon kaataa niin lähelle jäätä kuin mahdollista. Ilmeisesti runkoja kuitenkin yleensä vinssataan tyvi vinssiin päin? Onnistuuko toisin päin? Onko järkevää vinssata kokonaisia runkoja? Oksineen vai ilman? Periaatteessa oksathan voivat esim estää vinssattavaa puuta kaivautumasta lumeen? Tässä kohteessa ei tarvitse sääliä jäljelle jääviä puita ja niiden ”naarmuuntumista”. Millainen vinssi? Ymmärrän sen, että voima ja nopeus ovat vastinpareja. Esim. Farman pienen hydraulivinssin vetoteho on ”vain” 600 kg, mutta nopeus melkoinen. Tässä tapauksessa nopeus ei niin kriittinen, mutta jopa parin kuution runkoja pitäisi saada vinssattua. Entäs vinssauksen vetokohdan korkeuden merkitys? Jonkinlainen vinssipyörä rantapuihin korkeammalle kiinnitettynä? Juontokartiot?

  • A.Jalkanen

    Eihän niitä puita tarvitse kokorunkoina vinssata, vaan latva edellä tukki kerrallaan, ja tietenkin ilman oksia! Mutta miten on tarkoitus hoitaa jatkokuljetus mantereelle?

    jpjulku

    Suuren osan puista saa jo kaadettua siten, että latva yltää jäälle tai ainakin hyvin lähelle. Ihan hyvänkokoinen savotta tulee jo näistä puista. Parhaimmat ja järeimmät rungot ovat kuitenkin kauimpana rannasta. Tietenkin.? Laskeva rantapenkka kyllä auttaa.

    Diesel-kömpijä olisi kyllä kova sana. Onhan se vähän hullua kun nyt joutuu kahta bensakonetta käyttämään yhtäaikaa.

    A.Jalkanen, sama mies kyseessä. Ensi Konnevesipäivillä voit sitten ihailla meidän vanhaa Terraa!?

     

    pihkatappi

    Tukki kerrallaan vinssaaminen tarkoittaisi monta reissua ylös alas, mutta käytännössä voi olla ainut mahdollisuus. Onnistuu varmaan, aikaa vaan kuluu, mutta kuntoliikuntaa joka hetki ja ikimuistoinen savotta. Eli tekemään vaan.

    Tolopainen

    Mönkijän bensiinin kulutus on niin pieni, että dieselissä ei ole mitään järkeä. Tuollaiset pikkudieselit ei ole erityisen kestäviäkään. Ei ole koskaan tullut kulutusta mitattua, mutta keskimäärin 5l vuodessa.

    Jalapa

    Kuinka monta runkoa pitää vinssata?

    Vinssin vetokyvyn saa tuplattua pylpyrällä, kolminkertaiseksi viululla jne. Vinssausnopeus tietysti tippuu samassa suhteessa. 3X nopeus =0,3 metriä sekunti, 30 sekuntia  kymmenen metriä, ei mielestäni paha jos runkoja on siedettävä määrä. 2400 kilon vedolla pitänee mönkkäri lukita jäähän kiinni.

    Mielenkiinnolla odotamme kuinka onnistuu.

    akkli

    Paljonko runkoja on ajettavana?jäämatkan pituus?                                                   Keskusteluporukan kun sais sinne työmaalle,tapahtusko mitään ,kun on niinpaljon neuvojia?

    perushomma jää vahvaksi ja puut lovipankolla jään yli ,tarvittaessa vinssausta -ei se ole sen vaikeampaa.

    jees h-valta

    Tolopan logiikkaa, kun ei käytä mönkijää ei kuluta paljon. Kyllä suhteellisesti ajatellen mönkijä on tehoonsa ja vaatimattomaan suorituskykyynsä verraten melkomoinen syöppö. Eikä syö mitään terveyslitkua vaan kait pääosin 98 okt.

    Rane

    ”2400 kilon vedolla pitänee mönkkäri lukita jäähän kiinni.”

    Jalapa totesi olennaisen.Ajatus että mönkijä on jäällä ja sillä vinssataan isoja runkoja metsästä ei onnistu edes teoriassa ilman jonkinlaista ankkurointia.

    Tolopainen

    No mitäs ole sillä ajellut päiväkausia.

    Mönkijä on helppo ankuroida jäälle tekee pilkkikairalla reiän jäähän ja pudottaa siitä kettingissa olevan ve neen ankkurin, lukittu jään reunoihin ylöspäin nostettaessa.

    akkli

    Mönkijät ja moottorikelkat lisävarusteineen metsätöissä harrastusvälineitä-näin on tosi.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 189)