Keskustelut Tekniikka Juontaminen (vinssaaminen)

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 189)
  • Juontaminen (vinssaaminen)

    Olen kysellyt saaripalstan hankintahakkuuseen vinkkejä ja jatkan samalla linjalla. Tarkoitus olisi vinssata puuta jäälle ja jäällä kuormata kuljetukseen mantereelle. Vinssimatkaa enimmillään 20 m. Siis latvasta mitattuna kun rungon kaataa niin lähelle jäätä kuin mahdollista. Ilmeisesti runkoja kuitenkin yleensä vinssataan tyvi vinssiin päin? Onnistuuko toisin päin? Onko järkevää vinssata kokonaisia runkoja? Oksineen vai ilman? Periaatteessa oksathan voivat esim estää vinssattavaa puuta kaivautumasta lumeen? Tässä kohteessa ei tarvitse sääliä jäljelle jääviä puita ja niiden ”naarmuuntumista”. Millainen vinssi? Ymmärrän sen, että voima ja nopeus ovat vastinpareja. Esim. Farman pienen hydraulivinssin vetoteho on ”vain” 600 kg, mutta nopeus melkoinen. Tässä tapauksessa nopeus ei niin kriittinen, mutta jopa parin kuution runkoja pitäisi saada vinssattua. Entäs vinssauksen vetokohdan korkeuden merkitys? Jonkinlainen vinssipyörä rantapuihin korkeammalle kiinnitettynä? Juontokartiot?

  • jees h-valta

    Tolopalla taas vaikeaa. Jos on talvihakkuut mantereella ja sielläkin odotus on nimenomaan jäätymistä niin eikö se sama filosofia mahda kantaa vetten päälläkin. Tarvitaan vain se riittävä määrä ”routaa”.

    Salonpoika

    Tänä talvena vedin muutaman rungon lovipankolla tienvarteen mutta aikoinaan olen traktori, vinssi ja lovipankkosysteemillä juontanut tuhansia runkoja. Suurin yksittäinen savotta oli kymmenen hehtaarin avohakkuu joka ajettiin kahdella maataloustraktorilla, minä  ajoin toista.Kokorungot vedettiin jyrällä tallatulle rantaluhalle jossa tekomiehet katkoi ne ja traktori ajoi jään yli nippukuormalla metsäautotien kautta uittoväylän varteen jäävarastoon. Tein aikanaan myös paljon jääteitä puunkorjuuta varten. Vahvin tie oli jäädytyksen lopettaessani 115 senttinen,puutavara-auto toi sieltä puuta perävaunun kanssa. Aina ei tie syntynyt helpolla,  yhteen saareen sain riittävän kantavan tien vasta kolmantena talvena.

    metsänkasvattaja

    avohakkuussa  hyvä  konsti  tuo   salonpojan   esittämä ja  melko  nopeakin   lähenpänä  laania   jäänpäällä  on  hyvä  katkoa  tukit  ja    nostella  sitten  kuormaimella  kyytiin  tosin  jäänpaksuus   pitää  olla   yli  50  cm  nykyisin  vaan  pakkaset  ovat   käyneet   harvinaiseksi  ainakin  etelämmässä  ettei  jääntien  teko  tahdo  onnistua kuten  ennen

    A.Jalkanen

    MT: Traktori humahti jäihin Nurmeksessa. Jään paksuus 30 cm – paitsi ei uveavannon kohdalla.

    sikari
    jpjulku

    Kaluston virittely vielä menossa. Siinä ja siinä, ehtiikö kärry valmistua tälle kevättalvelle. Samalla tietenkin jännitän jäätilanteen kehittymistä. Viime päivät nostaneet vettä jäälle. Nyt on lunta tullut joka päivä ja tukikohdalta matkaa kohteeseen 80 km. Torstaina näyttäisi alkavan pakkasjakso. Silloin pitää käydä ajoreitti puhdistamassa lumesta. Jäädytyspumppuun (uusi) ollut vaikea löytää 3” imuletkua. Rantoja ja lastausaluetta on jäädytettävä.

    arto

    Mönkijäänkin löytyy juontokkärryjä ATV LOG HAULER – YouTube

    Nimetön

    http://www.youtube.com/watch?v=2hWZNU01wNg

    Kyllä minä vaan vielä niin  suosittelisin vaihtoehdoksi pientä traktoria ja vinssiä.

    jpjulku

    Ei mitään asiaa traktorilla jäille tällä hetkellä.

    jees h-valta

    Ehkei se nyt ihan kolmetuumainen tarvii olla sen imuletkun. Kyllähän sitä parin tuumankin letkusta jo vettä sylkee. Palokunnan letkuina ymmärrän mutta kun että vain jäädytyshommiin. Supistusliittimet vain päihin. Polttomoottoripumpuissa vain yleensä on isot varaukset lähdöille. Kun saattaa se iso letku maksaa metrihinnaltaan sen pumpun hinnan joka metri. Ja jos meinaa edullisen ja ison letkutuksen se on kovaa vesijohtoa jota on mahdoton pakkasessa saada edes pois rullasta. Etra eli entinen Etola on isojen pehmeiden letkujen toimittaja. Joku Palovaruste tietenkin myös.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 189)