Keskustelut Tekniikka Juontaminen (vinssaaminen)

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 189)
  • Juontaminen (vinssaaminen)

    Olen kysellyt saaripalstan hankintahakkuuseen vinkkejä ja jatkan samalla linjalla. Tarkoitus olisi vinssata puuta jäälle ja jäällä kuormata kuljetukseen mantereelle. Vinssimatkaa enimmillään 20 m. Siis latvasta mitattuna kun rungon kaataa niin lähelle jäätä kuin mahdollista. Ilmeisesti runkoja kuitenkin yleensä vinssataan tyvi vinssiin päin? Onnistuuko toisin päin? Onko järkevää vinssata kokonaisia runkoja? Oksineen vai ilman? Periaatteessa oksathan voivat esim estää vinssattavaa puuta kaivautumasta lumeen? Tässä kohteessa ei tarvitse sääliä jäljelle jääviä puita ja niiden ”naarmuuntumista”. Millainen vinssi? Ymmärrän sen, että voima ja nopeus ovat vastinpareja. Esim. Farman pienen hydraulivinssin vetoteho on ”vain” 600 kg, mutta nopeus melkoinen. Tässä tapauksessa nopeus ei niin kriittinen, mutta jopa parin kuution runkoja pitäisi saada vinssattua. Entäs vinssauksen vetokohdan korkeuden merkitys? Jonkinlainen vinssipyörä rantapuihin korkeammalle kiinnitettynä? Juontokartiot?

  • Metät kunnossa!

    Vähän tuntuu olevan palstalla porukkaa joka oikeasti ymmärtää mistä tässä on kyse. Mönkijä ei ole urakkaväline, mutta on kohteita joissa toinen vaihtoehto on jättää tekemättä, koska järeämpää kalustoa ei kannata / ole mahdollista käyttää tehtävän suorittamiseen.

    Kolmen pisteen ”ongenkoukku” puun kiinnitykseen ja on ihan sama vinssaako tyvi vai latva edellä. Mönkijän vinsseillä homma on hidasta, mutta voima ei tonnin tukeillakaan lopu. Jos on aikaa kyllä sata mottia tulee vastarannalle kohtuullisen helposti.

    Mitä sitten tulee esim. polttoaineen kulutukseen jeese tuolla jo totesi ettei vitosen kannulla pitkään homma etene (Tolopainen ei ole tehnyt hommia…) – siinä mielessä dieselillä harrastus olisi vähän edullisempaa….

    Tolopainen

    No en todellakaan lähde mönkijällä tukkeja hakemaan metsästä, kun on traktori ja metsäkärry. Kyllä on hiukan kevyemmät harrastukset olleet mönkijällä, kuten venen siirtoa ja moottorisahan vientiä metsään. Mönkijän vinssiä on tullut paljonkin hyödynnettyä, se on kätevä vetoapu.

    Jätkä

    Kalastajilla on traktoreissaan, joilla he ajelevat jäillä – ponttoonit, joiden varaan traktori jää kellumaan jään pettäessä. Ne kulkevat traktorin sivuilla ja alla n. kymmenen sentin korkeudella maasta / jäästä. Jos on alle kahden tonnin painoinen kone, pysyy se pinnalla aika pienilläkin kellukkeilla. Ja kuitenkin se jaksaa kelata vinssillä tonnien vetovoimalla. Toki saaren rannassa voi kellukkeet poistaakin ja vedellä lovipankolla tai millä tahansa rungot jäälle ja siinä kellukkeet paikoilleen ja rungot lovipankkoon ja menoksi.  Toki traktorissa pitää olla kunnolliset nastaketjut vetävissä pyörissään.

    Tolopainen

    Youtubesta löytyy  kelluva valtra, liikkuu ponttooneiksi rakennetuilla paripyörillä ja muutamalla lisäponttoonilla pysyy pinnalla. Ei uppoa, kärry myöskin kelluu, voi laittaa 7t kuormaa ja ajella vedessä.

    jpjulku

    Per motti toki tarkoitin ?

    jpjulku

    Nimimerkki ”Metät Kunnossa” kiteytti hyvin!

    pihkatappi

    Harrastaminen on laatuaikaa. Jos teet metsätöitä arjet läpensä, et välttämättä kaipaa vinssaus savottaa talvilomaksi, mutta jos tuo tarjoaakin niitä hetkiä mistä voisi vaikka vähän maksaa. Alle sata mottia vinssailee ulkoilun riemusta. Tästä tuleekin mieleen että teräshangella kevättalvella luonnonvoimat tukisi vinssaamista kaikin puolin ja tyvien päällä voisi vaikka istua kun puu huilaa rinnettä alas.

    Toissa päivänä kerättiin ajokoneella tuulenkaadot ja ajettiin osa harvennuspuista, sahasin muutaman rungon, yhdistelin muutaman kasan ja kävin kävelemässä ajokoneen edessä hangessa nuo urat läpi jotta saatiin kaikki myrskyn kaatamatkin vähillä ajoilla talteen, lunta paikoin polveen asti. Askelia tuli 18529 ja suuren osan ajasta oli moottorisaha kainalossa ja välillä metsäreppu selässä. Eikä tuo rankka päivä ollut, kevyttä puuhastelua, istuin välillä tulilla ja vaatteet pysyi kuivana. Paljon rankempaa on sahata 6 tankillista enskaa niin että puita saa vähän väliä repiä alas ja lunta tulee kokoajan niskaan ja tätähän moni kuitenkin harrastaa. Vinssaaminen on kuitenkin vähän kuin tahkon kiertoa, vailla fyysisiä ääriponnisteluja, jos lumessa kahlaamista ei sellaisena pidä. Ja onhan tuo kauko-ohjaus, että vaaratilanteita ei tarvitse kerryttää ja nopeuttaakin se huomattavasti jos yksin touhuaa. Ihminen on luotu liikkumaan, toisille itsestään selvää ja kaikille se olisi hyväksi.

    sikari

    Itselläni samanlainen yamaha plus telat. Oiva peli moneen työhön ja harrastukseen. Tulee vaan fysiikan lait vastaan kun laitteen paino on vain muutaman sata kiloa ja puun helposti tuhat. Voima toki riittää.

    Visakallo

    En halua maalata piruja seinälle, mutta kookkaiden tukkien tai kokorunkojen liikkeelle saaminen vinssin kanssa ei ole aina helppoa. Vetopiste pitäisi saada mahdollisimman ylös, ja aina ei auta sekään. Lumella on ikävä taipumus lukita puu paikoilleen. Esikasausajoista on meikäläisellä jo yli 40 vuotta, mutta se jäi mieleen, että lumettomaan aikaan puut lähtivät ainakin helpommin liikkeelle. Traktorivinssin kytkimestä nousi savu ja 12 mm vaijereita katkesi silloin tällöin. Taisi kerran pamahtaa nivelakselikin hajalle.

    Jätkä

    Te olette olleet aika avuttomien vehkeiden – tai kavereiden kanssa juontohommissa. Yksittäiset rungot lähtevät helpoimmin – ja sen oppii kovapäisinkin äkkiä, kiskasemmalla läheltä tyveä, taikka sitten latvasta – sivuttain. Pituussuuntaan vetää vain täydellinen ääliö. Pitkää runkoa latvasta vedettäessä runko luikertelee hienosti lumeen syntyvää uraa pitkin.

    Jos halutaan taiteilla, niin hankitaan laukeavia taittopyöriä, joilla saa tiukasta paikasta vedätettyä korkemmalta ja esim kahdella taittopyörällä mutkitellen.

    Kun puunkaatajalla on edes vähän älliä möllissä, hän kaataa puut niin, että kauimmainen runko / pölkky tulee seuraavan päälle ainakin osittain ja se täräyttää allaolevan rungon irti. Järjen käyttö olisi mahdollista, mutta sitä pitäisi olla edes pikkuisen.

    Kun me juonnettiin 16 millin vaijerilla parin – kolmen kiinnon runkoja 5 – 7 kpl kerrallaan ja ne kaikki olivat sen yhden vaijerin varassa, niin en usko, että vaijerien katkeileminen olisi mikään ongelma.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 189)