Keskustelut Metsänomistus Juha Sipilä ehdottaa ”väliaikaista” polttoaineveroa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 31)
  • Rane

    Niin,Sipilä ajelee puukaasuautollakin,itse tekemällään.
    Muuten Panu on ihan oikeassa.Seuraava hallitus on lähes toivottoman tehtävän edessä,siksi kannattaa äänestää keskustaa.On pakko viimein ruveta tekemään päätöksiä.

    Ammatti Raivooja

    Jos autoilijoilta kerätään jo nyt 5-6 miljardia ja takaisin teiden ylläpitoihin menee reilu miljardi niin autoilijoita sorsitaan ihan kunnolla jo muutenkin. Keskusta voi kusta vähän lisää silmään sanomalla, että autoilijoilta tarvitaan nyt enemmän rahaa kattamaan autoilun kuluja.

    Rane

    Raivoojan äänen saa ilmeisesti puolue joka lupaa alentaa autoilijoiden verotusta ensi vaalikaudella?

    Ammatti Raivooja

    Ei kyllä musta oo myöskään mitään järkeä laskea miljardin edestä autoveroa tässä taloustilanteessa. Jos vaikka heittäs arpakuutioita ketä äänestää.

    Rane

    Niinpä,tilanne on vaikea tavallisellekin äänestäjälle.Mieli tekisi kaikkea kivaa mutta järki sanoo että jos joku semmoisia lupaa niin ehdokas ei ehkä puhu ihan totta.

    hemputtaja

    En moiti Sipilää, enkä puolueita, mutta suosta ei nousta lisärahaa kahmimalla. Ajatus on huono. Kuin nostaisi itsensä tukasta pystyyn.

    Väliaikaiset verot ovat olleet kumman pysyviä. Taisi nykyinen autoverokin olla alkuaan väliaikainen. Pitäisi mieluummin saada kuntien talous pystyyn, valtion rahat menee yleiseen jakoon. Ne eivät nykytanssissa tuota minkäänlaista lisäarvoa – päinvastoin.

    Vielä huonompi oli taannoinen V. Niinistön ehdotus, että byrokraattien tuottavuutta pitäisi lisätä. Mitä helvetin tuottavuutta – niissä piireissähän se tarkoittaa, että erilaisia kieltoja ja rajoituksia alkaa sataa nykyistä enemmän, komiteamietintöjä (hyvällä paperilla, imukyky huono, ei sovi pyllyn putsaukseen) tulvii joka raosta, ilmastokokouksiin lähtee vähintään 300 edustajaa, kun nyt ovat pärjänneet alle kahdellasadalla, jne.

    Ammatti Raivooja

    Jos joku lupaa verojenkorotuksia niin se lupaus on helppo pitää. Se, että meneekö polttoaineveronkorotus täysimääräisenä teihin ja autoilijoiden laariin niin ei varmasti mene kun ei ole menny autoilun verot tähänkään asti. Tuo Kaj Turunen, autoveromies, on toisaalta näyttävästi meuhkannu tuulitariffitukien järkevyydestä. Vaikka en häntä äänestäkkään ni kyllä persut pitäs nähdä hallituksessa, että mitä ne oikeasti saa aikaan.

    Horjumaton

    Raivooja ; kyllä persut pitäs nähdä hallituksessa, että mitä ne oikeasti saa aikaan.

    *** Kivahan ne hallituksessa olisi nähdä. Ne aikaansaamiset on taas eri asia. Mitä ne oikeasti edes haluaa ?!

    A.Jalkanen

    Prof. Pertti Haaparanta Aalto-yliopistosta Hesarissa tänään:

    Taloutta on sopeutettu joka vuosi vuoden 2009 elvytyksen jälkeen. Tulevan hallituksen tulisi elvyttää, eli lisätä harkinnanvaraisia menoja ja leikata veroja. Ei ole helppoa tulevalla hallituksella. Saadaanko velan kasvu varmemmin katkeamaan elvyttämällä vai sopeuttamalla?

    Aika paljon pelivaraa valtion talouteen tulisi siitä, että ihmisiä saataisiin töihin, jos ei muuten, niin vaikka töitä jakamalla. Käytännössä tämä tapahtuisi työaikaa lyhentämällä niillä työpaikoilla, joissa toimeen tulee esim. neljän päivän viikottaisella työpanoksella tai kuuden tunnin työajalla. Tämä elvyttäisi, koska työhön päässeiden ansioiden nousu menisi suurimmaksi osaksi kulutukseen ja valtio säästäisi lisäksi tukirahoissa.

    Lisää pelivaraa tulisi, jos sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus saataisiin kunnolla maaliin. Siihen pitäisi sisältyä kunnon panostus ennaltaehkäisevään työhön, joka tulee yleensä halvimmaksi. Lisäksi asiakasnäkökulma: kaikilla tulisi olla oikeus ainakin kohtuullisiin julkisiin palveluihin riippumatta asuinpaikasta. Asiakkailla tulisi olla mahdollisuus valita palveluntarjoaja, eli jonkin verran julkista rahaa kulkisi aina mukana esim. kela-korvauksen tai palvelusetelin muodossa. Näin julkisen sektorin ei tarvitsisi tuottaa kaikkia palveluja kaikkialla. Tässäkin systeemissä paremmin toimeentulevalla on enemmän vaihtoehtoja, mutta näin on aina markkinataloudessa.

    Metsäkupsa

    Halvan raakaöljyn aikaan voisi määräaikaisen 10 sentin väliaikaisen veronkorotuksen polttoaineille vuodeksi pariksi säätää.Rahat kyllä olisi ehdottomasti tästä kuoppaverosta lyhentämättömänä tiestön hyväksi.Asfaltti olisi nyt edullista ja rahoitusvaje vain satojamiljoonia.

    Tässä olisi tuleville kansanedustajille oiva näytönpaikka,aloitaisivat näkyvästi teidenkorjuulla ,sitten siirtyisivät monimutkaisempien ja kalliinpien rakennekorjauksien pohjattomalla työsaralle.Kuoppavapaa Suomi 2017.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 31)