Kun roudattoman maan aikana yritetään ajaa isojen ojien yli puuta, jälki on sitten tuon näköistä, paljon tuostakin tulee yhtiölle lisäkustannuksia ja fossiilista polttoainetta palaa. Ei tuollaista voi sanoa kovin ekologiseksi.
Ekologista tahi ei mutta kyllä hakkuu yleensä loppuun saatetaan jos sitä aloitettu on. Onko tuo nyt sitten niinkään ongelma kun ainakaan sitten nuo puut ei enää ole häävi tuolta jortaanista repiä kun jäätyvät sinne. Minä sain keväällä omistani korjata vastaavat ojanylityspuut omaan klapikasaan. Ehkä jäivät vahingossa tai sitten jäät ja lumi peittänyt sopivasti. Täälläpäin suomea missä Teemukin touhuaa koneellaan ei routaa nähdä edes häävisti vielä helmikuun lopullakaan. Ei siinä paljon metsiä hakattaisi jos sitä aikaa varrottaisiin. Nyt kun niitäkin ajojälkiä katselee ei todella mikään ongelma. Luonto siistii nopeaan. Samanlaista kuusikkoa kuin Teemun työmaalla ja nyt hyvässä kasvuun rykäisyssä.
Lahokuitua tulee paljon tuommosen savotan jälkeen seuraavassa hakkuussa vaikka jäljet peittyykin suht. nopeasti mutta minkäpä niille keleille voi. Ei paljon auta vaikka olisi metrinkin levyiset telat koneessa , kun vettä ja liejua velloo joka paikassa.
Joo no, olisi kieltämättä kiva katsoa leimikon kauppasopimus, että mitä siellä on sovittu vuodenajasta, ja kartta, että oliko missään parempaa ajouran paikkaa. Ilmeisesti jossain päin on kuitenkin puusta puutetta, kun tarvitsee mennä rypemään. Hinnoissa ei vaan toistaiseksi näy.
Se tuli tuosta kuorman purkamisesta mieleen, kun ei tietysti alaa itse harrasta, että olisko tuo teknisesti mitenkään järkeistettävissä. En nyt sano, että eikö sitä kuormaa voi vaan kipata sinne tien penkalle, mutta loppujen lopuksi yhden hakkuun, ajon ja kaukokuljetuksen aikana siihen samaan kapulaan kosketaan aika monta kertaa erilaisilla kourilla ja kaikki se loppuviimeks maksaa.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.