Jokin juna-mallinen robottiajokone tais olla jo kehitysasteella (pienoismalli toimi ). Moto pui vaunuihin suoraan ja veturi hakee täydet vaunut ja tuo tyhjän oikeaan kohtaan odottamaan lastia.
Kun konenäkö tulee mukaan ja poistettavat puut voidaan valita harvennuksilla jo etukäteen, niin hakkuukin muuttuu ehkä joskus kuskittomaksi. Tai sitten talous sakkaa niin paljon, että palataan hevosaikakauteen…
Ei metsäkoneet voi kehittyä, kun valmistajilla ei ole suunnittelijoita, jotka koneista voisivat tehdä itsenäisesti toimivia. Ponssen eikä Valmetin resurssit eivät riitä tuotekehittelyyn, tarvittaisiin leveämmät hartiat.
Jos Sakari Pinomäki olisi vielä remmissä, niin luultavasti miehittämättömät PIKA-robotit hakkailisivat Suomen metsissä. Siinä oli pätevä visionääri, joka yhteistyössä Yliopiston kaverien kanssa kulki edellä hakkuukoneiden kehityksessä.
Johan on haaveita! Kyllä todellisuus kulkee kauan vielä aivan näillä konetasoilla. Teemu siinä sataoikeassa. Metsä on niin poikkeuksellisen haasteellinen työympäristö ettei siitä aivan lähivuosina mikään koneajattelu ota selvää. Ja siitä yksinkertaisesti tulisi aivan liian kalliskin. Ei nämä nykyiset todellakaan mitään turhia laitteita ole eikä niiden kuljettajatkaan. Miksi pitäisi mennä suinpäin yrittämään täysautomatiota kun siitä ei ainakaan taloudellista hyötyä ole saatavissa. Joka palstallako pitäisi aina huollon käydä robotti korjaamassa, ei tule mitään. Letkuja menee ja saha saa kosketuksia. Ei se nykykaluston vanhuudesta johdu vaan laitteet on todella kovassa kulutuksessa metsässä. Eipä ainakaan meidän aikana puida ilman kuljettajaa vielä kalikan kalikkaa.
Kyllä on luutuneet asenteet. Sähköautoista kyllä koheltaa, mutta kun metsähakkuissa pitäis olla uudistusmielinen, niin silloin menee neliraaja jarrutukseen.
Jesse: Voisihan se olla mahdollista teknisesti jossain määrin joskus 2040- luvulla,tosin Suomen suurin puolue SAK pitää siintä huolen ,että 5 työläistä seuraa yhden robotin työntekoa..
Vähän on eri asia, sähköautot ja metsätyökoneet. Toiminoja on paljon ja konenäkö ei kaikkeen pysty koneälyllä. Ihminen vai on niin paljon parempi noissa toimissa, ei auta Toloppa. Nuo ovat todella kehittyneitä koneita ja toimivat yllättävän kovalla hyötysuhteella. Ei siinä yksi ihmisen palkka ole mikään tekijä kunhan homma toimii.
Kyllä kai se palkka kuitenkin jotain meinaa jos robotti tekee töitä 24/7 vastaa se n. 5 henkilön vuosittaista työpanosta. Säästö vuositasolla n. 300-400 t€. Ei tietenkään ole mahdollista metsätöissä tuommoinen 24/7 tehokkuus. Mutta noin niinku yleisesti ajatellen.
Konenäkö auttaa hyvin paljon, se pystyy tekemään havaintoja väsymättä tuhat kertaa nopeammin kuin ihmisen koneisto. Kun koneeseen tulee vaikka letkurikko, se sulkee vuodon ja sammuttaa koneen. sitten se ilmoittaa ”kuskille”, että on sellainen vika, saattaapa tilata letkunkin numeron perusteella.
Onhan nykyään jopa halvoissa Ranskalaisissa autoissakin testerimahdollisuus. Jos hakkuurobotti, joka maksaa miljoonan, tyssää johonkin anturitekniseen vikaan, niin ei niitäkään kannata Ranskasta ostaa.
Autokorjaamolla ( pienehkö monimerkkikorjaamo) – auto saa olla pihalla parkissa, kunhan OPD-pistokkeeseen työnnetään töpseli ja katsellaan sisällä, mitä koneistolle kuuluu.
Tekniikka on ihmeellistä, eikä siitä Harvainvallassa pääse kärryille, varsinkaan jos on suljetulla…
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.