Koneet tietenkin pitää olla uusia, ei mitään 30000 tuntia ajettuja, joista letkut paukkuu ja metalli on väsynyttä. Yksi kuski voi huoltaa useampaa konetta, kun ei tarvitse hytissä kököttää.
Nyt ennustetaan tulevaisuutta ei puhuta nykyisistä vanhanaikaisista muotoista.
Kyllähän automaatio ja robotiikka on tätä päivää ja tulevaisuutta. Miten se puunkorjuussa näkyy jää nähtäväksi, mutta esim taimikon hoidossa ym. Raivaus työssä toimisi varmasti erittäin hyvin.
Onhan siellä moottorinohjausyksikkö, hydrauliikka voimansiirtoineen ja mittalaite tiedonsiirtoineen. Kuskille ne antavat apuja, hallittavuutta ja automatiikan etuja. Mutta ratkaisevat päätökset kaikkeen tekee loppupelissä kuski.
Harvennusrobotti pitää olla sellainen, että se valitsee poistettavat / jätettävät puut itsenäisesti. Koneita pitäisi olla useampi samalla leimikolla, joita valvoisi yksi käyttäjä. Ketjuja pitää vaihtaa, ellei mennä ihan giljotiinikatkaisuun, muutenkin robotti pyytäisi aina välillä huoltoa paikalle. Koneen etuna olisi se, että se jaksaa tehdä pyöreitä vuorokausia, kunhan pysyy iskussa.
Tukkipuustossakin kone pärjäisi hyvin, koska automatiikka on jo niin pitkällä, että motokuskin ei tarvitse enää osata tukin apteeraustakaan lainkaan.
Jos kone palaisi vaikka kolme vuorokautta viikossa putkeen sehän tekisi saman työmäärän kuin nykyiset koneet kahdessa vuorossa viikossa. Eli huoltoon jäisi aikaa.
Keilauksen ja dronejen käyttöä kuljettajan apuna harvennuksella tutkitaan koko ajan mutta vielä on matkaa.Itsenäisesti toimivaan harvesteriin matka on todella pitkä.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.