Keskustelut Metsänhoito jouluun puheenaihetta ????

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 178)
  • Puuki

    On se puuhuollon logistiikka varmaan melko hyvin suunniteltu toimivaksi, kun jo muutaman vuosikymmenen on toiminut.  Jos olisi kombikone joka siirtää puut kannolta  kyytiin tienvarteen ja samalla rekan kyytiin, niin mikä olisi rekan odotusajan kustannusten nousu ? Jokin vaihtolava tyyppinen ratkaisu vois ehkä toimiakin. Mutta tilaa se vaatisi enemmän.   Tai jos ajokone vain kippaisi puut kasaan varastopaikalle, niin silloin lisääntyisi rekkamiehen hommat ja ajankulu puiden lonitsemisessa.

    Kombikone on kannattava pienikokoisen puun (keskikoko n. 40-80 l) hakkuussa ja pienehköillä leimikoilla.  Mutta ei ole yleistynyt.

    Kokorunkokorjuu on yleinen varsinkin monissa maissa , joissa puut on kooltaan suurempia.  Yksi kone katkoo, toinen juontaa, kolmas katkoo lajit erilleen ehkä vasta rekkakuljetuksen jälkeen sahan pihalla tai jo aiemmin.

    Pakkaskelit on pohjoisen vahvuus puunhankinnassa vaikka nykyään onkin huonommat korjuukelit pidempiä joka paikassa, niin kuitenkin pidempi talvikausi auttaa korjuussa. Osin sen takia Upm:kin varmaan tuli takaisin ostolle pohjoisemmaksi, josta aiemmin häipyi kokonaan.

    Lämpenevät talvet on myrkkyä metsän kunnolle m-hoidon vapauduttua , jos jk yleistyisi.  Jos puut pitää keräillä entistä laajemmalta alueelta pehmeillä mailla, niin korjuuvauriot ja juurilaho lisääntyy entisestään.

    Tolopainen

    Meillä lainsäädäntö estää tehokkaan puiden kuljetuksen. Rekkojen perävaunut voisi täyttää valmiiksi metsäteillä ja siirtää ne traktoreilla valmiiksi lähelle pääteitä. Miksi ei voisi olla järjestelmää, jossa kuorma siirretään kokonaan perävaunusta vetoautoon. Kuten kasettisysteemissä nykyisin tehdään. Siinä on pelissä korporaatiot ja ammattiliittorajat, joita ay vahtii silmät kiiluen. Myöskin satamien logistiikka on suljettu korporaatioiden toimesta kilpailun ulkopuolelle.

    Puuki

    Kustannusero traktorin + kuljettajan työllistämisen ja sen välillä, että rekka lastaa puut perävaunuun ja nuppiin varastopaikalta oĺisi varmasti ihan selvä nykyisen  systeemin eduksi.   Ei puiden lastaaminen niin kovin hidasta ole. Muutoin kuin ehkä kunnoltaan heikentyneen metsäautotiestön takia tuo ei kannattaisi.

    Tolopainen

    No ei tietenkään olisi rekkakuskit ei saa ajaa kuin 9h ja huomattava osa tästä ajasta menee kuormien lastaukseen.. Lisäksi traktori on paljon halvempi kuin kallis vetoauto. Jos lainsäädäntö antais mahdollisuuden ehdottamaani järjestelmään siirryttäisiin välittömästi. Miksi rekat vekslailisi metsäteillä tuntikausia hakemassa nökkösiä sieltä täältä, kun voisi noutaa valmiita kuormanippuja.

    teemu varjus

    Teoriassa toimii mutta käytännössä ei

    Tolopainen

    Käytännössä toimii, mutta miten teoriassa kuten Neuvostotraktori.

    Puuki

    Rekan km-kustannus on suht. pieni ja ison traktorin tuntihinta on lähes sama kuin esim. normikaivinkoneella.   Ajopiirturin lukemat rajoittaa puun ajamista mutta yleensä yrittäjillä on vaihtokuskit.

    Miten tuo tr-juonto toimisi käytännössä ?  Perävaunu valmiiksi täynnä isomman tien pysäkille, joo toimis ehkä jos pieniä leimikoita on useita ja on niitä nökkösen kokoisia eriä keräiltäväksi.   Isommilla leimikoilla ei .

    Tolopainen

    Siinä se taas nähdä, mitään ei saisi kehittää. Katsokaa menneisyyteen, miten suuria muutoksia on tapahtunut.

    Niin vaihtokuskien kulut lisätään rahtikustannuksiin.

    Puuki

    Saahan sitä kehittää ja ehdottaa, kunhan on  perusteet, jotta ehdotusta voisi soveltaa käytäntöönkin.

    Tolopainen

    Olenhan jo sanonut että laki kieltää rekan perävaunujen kuljettamisen traktorilla yleisellä tiellä. Muuten tuolla järjestelmällä voitaisiin kustannuksia alentaa.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 178)