Itse muistelen maatalouteen liittyvää uutisointia jo tuolta – 90 luvulta, miten pienikokoiset kevyet robottitraktorit tekevät tauotta peltotyötä. Eivät tee vieläkään, vaikka maasto-olosuhteet ja työnkuva ovat aivan jotain muuta kuin metsässä. Automaattiohjaus ja työkoneiden ohjaus- ja valvonta-automaatio ovat jo tätä päivää, mutta kyllä kuski silti vielä tarvitaan.
Ja voisi olla mielenkiintoinen oikeustaistelu edessä, kun robottimoto puisi pinoon ensimmäisen petäjään kahliutuneen hyttytytön…
Kustannukset ratkaisee tuleeko niitä metsään vai ei. Sama kuin maatalouspuolella. Alkuun ainakin aivan liian arvokkaita vehkeitä metsään vietäväksi työn tuottavuuteen nähden . Robottiautoilukin on niin ja näin tuleeko siitä mitään. Ainakin yksi uhri on jo liikenteessä tullut roboauton aiheuttamana. Kolaritilanteessa pitää robotin päättää äkkiä mitä yrittää väistää, jos väistää vaikka toista autoa, niin jalankulkija saattaa jäädä alle. Mm. kaistavahdin toiminnassa on myös ollut ongelmia esim. Mersulla. Uudet säännöt määrää, että aut.kaistavahdin pitää toimia hyvin nopeasti. Siitä on seurannut että se automaatti tekee äkkipysäytyksiä ja sivuun ajoja joista voi aiheutua vaaratilanteita vaikka alunperin ei olisikaan mitään vaaraa.
Uusi tekniikka ei aina vie eteenpäin. Nykytekniikka esim kodinkoneiden ja älylaitteiden yhdistämisessä ; pahimmassa tapauksessa hakkerit pystyy kaappamaan vaikkapa sinun tv:n tai jääkaapin ja vakoilemaan toimintoja asunnossa. Vasta ihmettelin kun tv:hen tuli ilmoitus että uusia ohjelmia on taas saatavissa. Klikkasin aut. haun päälle ja sainkin liudan uusia maksukanavia talteen. Mutta eihän ne tietenkään näy jos ei maksa kanavamaksuja. Kummallisin juttu tapahtui sitten , kun tv oli auki , ruutuun tuli tekstiviesti laatikko , jossa luki : ” vad gör du” , kohta toinen laatikko jossa vastaus: ” ?????? ”.
Eli joku p..rhanan hurri hakkeri oli linjoilla ja yritti kaapata tv:n tai jotain vastaavaa. Parempi vois olla siirtyä takasin putkitv aikaan. Silloin sai ainakin olla rauhassa hakkereilta ja tiedonmyyjäfirmoilta.
Jenkit lopettivat GPS häirinnän vasta kymmenkunta vuotta sitten, ilman tarkkaa paikkatietoa koneita ei voi automatisoida. Nykyisin motojen tekemät tilarajojen ylitykset johtuvat kuljettajien huolimattomuudesta, automaattiseti toimiva moto ei koskaan tekisi rajan ylitystä. Muutenkin virheet automatisoitujen laitteiden toiminnassa johtuvat yleensä käyttäjästä.
Ei niitä enää kukaan nauhoita, kun siihen ei ole tarvetta. Tulee vain turhia kustannuksia vai haluaako motokuskit nauhoja levitellä. Koneessa on yhtä tarkka paikkatieto kuin nauhottajalla.
Meinaatko että nauhoja on kymmenen metrin välein. Yhtiö vastaa aina rajanylityksistä, kun on työn teettäjä, työntekijä ei vastaa taloudellisesti koskaan mistään.
Yleensä puita jää poistamatta rajan läheltä harvennuksessa.
Kaipa niitä gps:ä joku muu sitten vieläkin häiritsee. Ei ole kauan aikaa kun asiasta oli juttua lehdissä. Nauhoja levitellään vielä nykyäänkin ja hyvä niin.
Kyllä ne nauhat on hyvä olla vaikka olis kuinka tarkat gps ohjelmat.Ne kun ei katsos joka solassa ja korvessa toimi,sitten lunta puiden oksille ni ei niitä kuule näe vaikka olis 1m välein.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.