Keskustelut Tekniikka Jonsered rs51 – mäntä hakusessa

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 24)
  • Jonsered rs51 – mäntä hakusessa

    Otsikon mukaiseen raivaussahaan täytyy laittaa uusi mäntä. Ei tunnu löytyvän ainakaan helposti. Onko jossain Husqvarna mallissa sama mäntä ja sylinteri? Esimerkiksi 250rx?

  • Pete

    100 euroa on liikaa mutta 30 euroa ihan ok. Sinällään tuo rs51 on jo sillä tasolla kuin raivaussaha nykyään parhaimmillaan on. Ehkä hieman äänekkäämpi, mutta tapanani on käyttää kuulosuojaimia. Ajatuksena on tässä kunnostella etäpalstalle oma raivaussaha jotta ei tarvitse aina autolla kuljettaa koko kalustoa. Omatoimisuus raivaussahauksessa on laskenut vuosivuodelta joten tuhatlappusta ei viitsisi investoida sahaan jota ei välttämättä käytä edes joka vuosi.

    Saha on uutena ostettu, en muista miten siinä oikein kävi niinkuin kävi, mutta jonkinlainen kiinnileikkaaminen. Sylinteri näyttää olevan kunnossa. Olen toiveikas laakereiden suhteen että niillä on vielä elinaikaa reippaasti jäljellä. Aika tästä on jo reilu 10 vuotta ja saha hautautui lämpimään liiteriin kun ostin fs480:sen joka on täydessä iskussa edelleen.

    rame

    En tiedä miten ammattilaiset tuota FS480:stä arvostavat mutta käypänen peli raivaukseen, ei kylläkään kokemuksia uudemmista laitteista kun tuolla homma käy eikä tekniikkaongelmia ole ollut.

    Jätkä

    Pete. Jos se on leiponut kiinni, niin ns. kovakromisylinteristä pitäisi saada kaikki harmaa himmentymä pois, se on mäntää ja puristukset eivät ole riittävät jos se näkyy tai tuntuu sormenpäällä.

    Siispä hiekkapaperia, taikka hiomanauhaa sormella kyhnyttäen, = Hoonataan kunnes ”läikkä” on lähtenyt.

    Mäntä paikoilleen kaksitahtiöljyn kera.

    räme. 480 on parempi kuin 460, jota ammattilaisetkin käyttävät paljon. Hieman laiska = Tilhi ja hieman raskasruokainen = Tilhi, mutta sitä voi säätää ja terän ei saisi pysähtyä raivatessa.

    arto

    Siispä hiekkapaperia, taikka hiomanauhaa sormella kyhnyttäen, = Hoonataan kunnes ”läikkä” on lähtenyt.
    Mäntä paikoilleen kaksitahtiöljyn kera.      Tai hellävarasemmin patapata teräsvillalla pesten.

    Jätkä

    Pienkonekorjaamolla on käytetty ”hooniharjaa”, joka on porakoneeseen asennettava teräsharja, jonka harjasten päissä on Golf-pallon muotoiset, mutta paljon pienemmät teräspallotjotka puthdistavat sylinterin niin, ettei kromaus vaurioidu.

    Pavekka

    Google löysi tämmösen vanhan keskustelun 51:stä.  Ensin tuosta hoonista. Harjaa ei käytetä alumiinijämien poistoon. Se on väärin. Jämät liuotetaan hapolla täysin pois. Tai teräsvillalla jämät. Sitten vasta hooniharjaa tarvittaessa. Hooni tekee naarmuja joihin öljy tarttuu. Käytännössä siis mahdollistaa öljytiivistyksen ja parantaa voitelua.

     

    Mutta siis 51. Sain tommosen kuntoon. Oli remontoitu mutta kasattu vanhalla sylinteritiivisteellä joka oli hapertunut. Kävi nätisti ja ajattelin säilyttää satunnaiseen ruohoraivuuseen kun on tehokas. Oisin kysynyt koska tommosta on myyty ja onko se muuten laadukkaan mallin maineessa?  Tai muuten vaan käyttö kokemuksia.

    Jätkä

    ns. kovagromisylinterien pinta on jopa liian liukas ja sileä, joten pieni karhennus sen pintaan ei ole pahasta, kunhan kromaus ei rikkoudu. Nicasil-pinnan on kerrottu olevan lähinnä nikkelivalurautaa, joka on siis lähellä perunteusen valurautasylinterin pintamateriaalia. Sylintereissä saa näkyä hoonausjälki.

    Hooniharjan asemasta voi käyttää sormea, jolla hiomapaperia käyttäen sylinteristä puhdistetaan alumiiniseos pois. Tärkeintä olisi saada sylinteri käyntikuntoon – lämpöleipomisen jäljet poistuvat käynnin mukana, tai sitten ei.

    Meillä ei leikannut kiinni kuin pari sahaa (plus 346-huskuja ainakin kuusi). Virolaiset kesäpojat ajoivat kesähelteellä Huskun kiinni, olin lomalla, en tiedä miten se oli tapahtunut. Ja Turbo-Jonssi ilmavuoto sylinterin tiivisteessä.

    346- satsi oli liian uusi malli ja sen ilmavuodot aiheuttivat Suomen maassakin varmasti satoja takuukorjauksia.

    Pavekka

    Eikä alumiinin jämiä kannata santapaperillakaan hioa. Kuluttaa turhaan pinnoitetta möykkyjen ympäriltä.  Menee pinnoitteestakin läpi kun tarpeeksi hinkkaa. Samoin harja Hooniharja on vain naarmuntekoväline.

    346: ssa on suunitteluvikoja imukaulassa. Vuotaa usein. Pitäisi viedä heti huoltoon kun alkaa käyntihäiriöt tai tekisi mieli alkaa säätelemään ruuveja.

     

    Mutta se 51?

     

    Nimetön

    jos tuommoseen onnistuu edullisesti männän löytämään ja itse saa sen asennettua niin mielestäni kannattaa laittaa.

    tuohan on todella hyvä saha, ja ominaisuuksiltaan ihan nykyisten ammattikäyttöön tarkoitetujen luokkaa, moottori jopa räyhäkkäämpi. Oikeeestaan ainoat mita nykysin on parempia on terät, valjaat ja lämpökahvat jota ennen ei raivureissa  ollut. polttoainetta menee pikkusen enempi kuin nykysahoissa.

    minulla on  80-luvun puolivälissa ostettu jonsered rs-5x olikohan se sitten 50, en enaa muista, mutta ammattisaha kumminkin, sillä tuli paljon sahattua, vieläkin sitä kaiholla muistelen..

     

    Pavekka

    Näytti olevan 45mm mäntä. Renkaan sai 254:sta huskista.  Männän sopivuudesta en tiedä. 51 huskussa näytti olevan myös sama halkaisija. Harmi kun en huomannut mitata jonssin männän muita mittoja. Kyllä niihin yleensä on männät saanut muista malleista pienellä muokkaamisella jos oikea halkaisija löytyy.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 24)