Kyllä se oli kuitenkin mielestäni lähes välttämätön liike Jeessille, tuon tien teettäminen, Hatunnoston arvoinen, vaikka tosiaan olisi saanut tulla pari vuotta aikaisemmin, koska siinä oli noita pehmeitäkin pohjia, joiden ”tekeytyminen” yleensä kestää . Ojissa ei saisi kohta enää veden seisoa, vaan penkereen pitäisi alkaa kuivua oikein tosissaan.
Kun sanotaan, että munakasta ei voi tehdä särkemättä munia, niin tässä tapauksessa Jeessi teki munakkaan ja sai sen aika hyväksi ja maukkaaksi. Nyt kun on oma tie, niin Jeessi voi halutessaan sulkea tien puomilla, jos ”turha” liikenne alkaa vioittaa tietä.
Meidän uusi metsätie näyttää hyvin kantavan raskastakin ajoneuvoa, kun siitä viimeksi eilen lähti melkoisen raskaita puukuormia – eikä painumia yhtään, kuten ei tiekunnan tiellekään, jonka kävi isännöitsijä tarkastamassa. Arveli kuitenkin kysyvänsä Vapon aluepomolta paria murskekuormaa – sanoi sellaisia usein saavansa, kun ei pyydä liikaa.
Jeessi maksoi tiestä ihan miehekkään hinnan, vaikka Metsäliitto sen kuitenkin mahdollisti. Jos kaistan leveys on vain noin kolme metriä, niin ehdottaisin nimeksi Huilupolku.
Nimetön15.5.2019, 08:09
Kuinka pitkämatka jeesellä ois tullut lähikuljetusmatkaksi ilman tien rakentamista?
Hyvä että joku teitä rakentaa ja vielä kun joku hoitas teitä ja tie pyrokratiaa, ite olen kyllä oman osuuteni tehnyt moninkertasena talkoilla vuosikymmenet ja monesti palkkana on ollut vaan pahamieli.
Sattuiko jätkä huomaamaan että korjasin sen kapeuden jo 3,5 m:iin. Ja yleisesti enemmän siitä. Siis kapeimmillaan sen. Onhan siinä levitysvaraa kun kakku on muistaakseni ainakin tuplaten tuon sorastusosuuden verran. Muistaisin että kaivuriurakoija puhui yhdeksästä metristä mutta jos se sitten taas mitataan ettei vaan tule väärin. Se kilometri sitä lähikuljetusmatkaa olisi tullut joten kyllä se enskaa syö aika vahvasti.
Jesse tehnyt arvostettavan ratkaisun. Ihan kunnon tie on rakennettu tarkentuneesta mitoituksesta päätellen. Grouppikin on tehnyt palveluksen hakiessaan loput puut tierungon ollessa jäässä paremman tien varteen. Kelirikkoaika on uusilla tiepohjilla pitkä. Kelpaa sitä pitkin ajella aukkoja katselemaan ja taimikoita hoitamaan , kun se on kuivunut kunnolla.
Voisi kannattaa laittaa varmuuden vuoksi puomi ja ajokieltomerkki tien alkuun kelirikon ajaksi ,ettei hyvä mene vahingossa pilalle jonkun eksyessä kokeilemaan liian aikaisin Jessen uutta tietä.
Kurussa ja Parkanossa seikkaillessani MH:n työmaiden tarkastusreissuilla ihmettelin varsinaisissa savotoissa sitä, että autotietä oli tehty aina vain savotan takarajalle asti. tie tehtiin toki aina vuotta ennen hakkuuta, mutta vasta seuraavana vuonna jatkettiin tietä saman verran. Kyseessä oli silloin vanhan metsän avohakkuu, jossa leimikon koon määräsi sen alueen hakkuukiintiö. Oli toki myös runkotiet tehty ja ne olivat aina läpiajettavia.
Nuo vuoden ikäiset tieosuudet olivat suunnilleen siinä kunnossa, että ei haitannut, vaikka metsätraktori kuormallakin pyörähteli tiellä. Toki avohakkuulla siihen ei olisi pitänyt olla vähäistäkään tarvetta. Lähikuljetusmatka ei näissä koskaan ollut yli neljääsataa metriä.
Edes jonkinlainen tie on hyvä olla olemassa palstalle. Penkkatie riittää monesti jos on hyvät maastot ja -kelit. Se ei ihan pidä paikkaansa todellisuudessa, että puun kantohinta menisi nollille esim. kilometrin metsäkuljetusmatkan takia. N. pari euroa / motti maksaa semmoisen lisämatkan kuljetus verrattuna alle 300 m kuljetukseen.
Nimetön15.5.2019, 13:32
Ajokoneen lähikuljetuksen taksoja jos pääsee katsoon niin ei juuri eroa ole 300m ja 1000m.ssä, ehkä korkeintaan euron ja sen jeese ois helposti tingannu pois. Pisimmät matkat mun kaupoissa on ollut 700m ja sitä ei ainakaan ostomies pitänyt minään joka vaikuttas kauppaan. Todellisuudessa haitta pitemmistä lähikuljetusmatkoista tulee vasta siinä kun puulla ei ole kysyntää niin pitemmän matkan päässä olevat leimikot jää myymättä, no voi niitä tarjouksia tulla joilla ei ole tarkotus kauppaa tehdä.
Talvikohde enskaa ja kilometri lähikulj.matkaa ja keskellä paha turvemaa-alue, olishan siitä maksettu huippuhunta, joo-o. Ei olisi tullut mitään, se edellinenkin hakkuu aikanaan oli kuukausitolkulla keskeytettynä ja vartosi että JOS tulee riittävästi routaa. Onneksi silloin tuli. Ja sinne jääty pinon pohjatkin maahan ja sinne jäi. Nykytalvilla epäilisin, kun katsoo millaista möyryämistä ajokonekkin oli hakkuualallakin harrastanut. Mutta ilman muuta joillekkin luonaa, kunhan vain ihmettelen.
Kyllähän Jessen tienteko oli täysin perusteltu toimi, ei kait kukaan siitä ole eri mieltä. Yksi silmäys ilmakuvaan kertoo palstan olosuhteet. Kysyitkö Jesse maansiirtourakoitsijoilta suoria tarjouksia? Oliko niissä eroa MG:n hintaan?
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.