Jesse: ”Tosin siinä oli tieasiaa ja hakkuun asiaa samassa paketissa. Kun tuhansissa hyvitetään on turha kyllä asiassa enää mutista, olen täysin tyytyväinen. ”
Voin toki olla väärässäkin, mutta mieleen hiipi ajatus, että sen tien alkuperäinen hinta olikin laitettu Jesselle sen verran korkeaksi, että siitä oli varaa tuhansissa tinkiäkin. Jesse mainitsi jossain vaiheessa tien metrihinnan. Tulkitsin sen silloin näppäilyvirheeksi, enkä sitä kommentoinut. Aika monta tietä on vuosien mittaan tullut teetettyä erilaisille, -myös hyvinkin vaikeille maapohjille, ja aika monta laskua eri työvaiheista maksettua eri urakoitsijoille, joten jonkinmoinen käsitys on syntynyt siitä, mitä metsätien teko oikeasti maksaa. Aika moni on myös kysynyt minulta hinta-arviota kaavaimilleen tieprojekteille, eikä vielä kukaan ole tullut moittimaan, että arvio olisi mennyt pahasti metsään.
Teemu Varjuksen ei ole syytä alkaa märehtiä asioita joista ei tiedä. Ei ole kyse niistä vaan siitä reunasta joka oli korven puolella ja joka oston kanssa yksimielisesti todettiin paitsi hakkuulta jääneen. Ihan samankokoista mäntykuitua kuin se muukin osuus harvennusta. Jos olit kait sitten jompi kumpi motoilija ei sinun ole tarve siitä murehtia. Homma on teidän osalta paketissa kuten muutkin raklamaation aiheet kuten puiden ajourien varrella kolhinnat ja tien kevään myötä ilmenneet pienet ongelmat. Ei nämä ole suorittavan tahon murheita, te olette homman hoitaneet ja muut tahot ottavat reklamaatiot hoitaakseen. Teille asiat tulevat vain sitä kautta jos urakoija toteaa tarpeelliseksi ohjeistaa uudelleen. Ihan pienistä ei varmaan näin totea. Mutta joudutte näitä varmasti hiukan miettimään kun näitä viimepäivien jatkuvan kasvatuksen juttuja on kuunnellut. Peitteisen metsän hakkuut tulevat lisääntymään varmasti ja saattaa aikaa myöten olla ettei aukkoja tehdä kuin pienialaisina, juuri kuten minunkin hakkuuni siellä Koirakorvessa meni. Olen kuitenkin lopputulokseen nyt joka suhteessa tyytyväinen joten kun metsätien pienet ongelmat vielä sovitusti korjataan on asiat mallillaan seuraavaa hakkuuta samalla paikalla ajatellen. Niin ja kun luin tuon alun jatkan vielä Teemulle että maastoon jäänyt puutavara käytiin kertaalleen vielä lisäkorjaamassa, sen verran runsaasti puuta oli maastossa. Toki olen sieltä vieläkin omiin poltinpuutarpeiksi kerännyt edelleen senkin jälkeen huomattavan määrän kuitua ja tukkia. Mutta en pane sitä pahakseni. Klapeinapa nyt ovat.
Ja visakallo voi aivan vapaasti hinnoitella omiaan mutta se mitä kilometri metsätietä noilla vaatimuksilla turvepohjalle maksaa on nyt tiedossa totaalisesti. Eikä Metsä-Grouppikaan tarjoa yhtään tuollaista tietä enää edes tuollakaan hintaa. Heidänkin hintapohjansa olivat hukassa pahan kerran. Jo tuo perempi pohjasuodatinkangas tuolle matkalle maksaa useita tuhansia. Tunteja kaivurilla lähes mieletön määrä kun pehmeän paikan ponttooneilta yritetään kakkua tehdä. Murskeen määrä oli myös aika huikea. Ja kohtalainen kuljetusmatkakin kun ihan läheltä ei sopivaa löytynyt.
Homma onkin aivan selkeä noilta kuvioiltaan. Metsäliitto pitää ostohinnat ilastoissa samalla tasolle kuin muutkin, antamalla muita porkkanoita sopimusasiakkailleen. Kuten tienrakennusta ja hoitoa, ilmaiset maanmuokkaukset / taimet, hakkuujälkien korjailua vuosikaupalla ja jättämällä sopiviin paikkoihin jopa tukkeja ”poltinpuuksi” – ja kaikki ihan tietoisesti.
Noilla toimilla saadaan poljettua EI-sopimusasiakkaiden, mutta osakkaiden kuitenkin – kantohinnat niin alas, että keskimääräiset kustannukset pysyvät alhaisina. Metsäliiton kovin myyntitykki lieneekin Putkiliikkeen tiskin takana hääräävä poskisolisti.
” Peitteisen metsän hakkuut tulevat lisääntymään varmasti ja saattaa aikaa myöten olla ettei aukkoja tehdä kuin pienialaisina, juuri kuten minunkin hakkuuni siellä Koirakorvessa meni.”
Tällöin on peitteisen palstan omistajan varauduttavava , myös korjuuvaurioihin ja erinäisiin ongelmiin …kuten Koirakorvessa meni.
Näkemyseroja ammattilaisten ja noviisimetsänomistajien välillä tulee riittämään. Odotetaan ihmeitä , mutta lopputulos hakkuujäljen kohdalla on jotain muuta . Ihmetellään jälkeenpäin kolhuja puissa peitteisillä palstoilla , vaikka on olemassa mappikaupalla tarkastustuloksia peitteisyyden aiheuttamista riskeistä puita korjattaessa. Vaikuttaa myös siltä , että Jessen puustoltaanihan samanlainen palstanosa on ollutkin pienempää ja on jäänyt tämän vuoksi korjaamatta.
Puunkorjuu tulee muuttumaan varmasti hyvin haastavaksi tulevaisuudessa jos metsänomistajat yleisemmin alkavat vaatia tehtävän metsissään toimia hyväksi koettujen käytäntöjen vastaisesti. Tällöin pitää olla valmis kantaman myös toimista aiheutuneet vahingot täysimääräisinä eikä kammeta poikkeavista olosuhteista ja vääristä valinnoista johtuvia virheitä työn toteuttaneen tahon maksettaviksi . Kohtuus pitää olla kerjätessäkin.
PS. Olisi mielenkiintoista lukea laajemminkin pelipaikalla olleen osapuolen näkemyksiä Jessen työmaakokonaisuudesta. Ei tarvitsisi tukeutua Jessen yksipuoliseen näkemykseen tapahtumien kulusta.
Jeessin kohdalla Harjavallan ostohenkilö aivan varmasti rukoilee joka aamu aamurukouksessaan, että Jeessi ei ainakaan tänä päivänä soittaisi. Illalla hänellä on kiitosrukouksen paikka, jos Jeessi ei ole soittanut.
Minusta tuo tapaus on täysin selvä, että virheitä on tehty, kun korvauksia on maksettu. Osoittaa, että ostaja tunnustaa virheet, muuten ei olisi maksanut.
En kait suorittava ole työn toteuttavalle taholle kuluja maksettaviksi vaatinutkaan? Kuten kait yllä selväksi tein. Ne harvennuksen tekemättömät olivat aivan olemattoman pieniä ja motokuski niistä mainitsi kyllä. Ei ongelma. Niistäkin näkee hyvin läpi kokonaisuuden joka kyllä on asiallinen. Puustoja on erilaisia ja varsinkin tuollaisella liian rehevään tehdyllä männiköllä jota hirvet ovat estoitta aikanaan laiduntaneet. Eihän siihen kaikinpaikoin mitään huippumetsää jäänyt vaan vain parasta mitä siitä materiasta sai. Ei mielestäni ole liioin väärin metsänomistajan vaatia ylispuuhakkuultakaan turhan kolhimisen poissaantia. On nimittäin oston kanssa todettu että tasamaan kivettömällä vanhalla ajouralla ajokoneen kolhut olivat täysin turhia. Eli huolimatonta nojailua reunapuihin aivan suotta. Tarkemmalla ajolla täysin vältettävissä. Olen koska vain valmis vieläkin niistä sanojeni takana pysyen käymään paikanpäällä vaikka opetustarkoituksessa kyseisten kuljettajien kanssa. En kiellä todellakaan kuskejakaan kommetoimasta mutta aika helposti vain menee eipäs-juupasosastoon. Minun ”yksipuolinen” kommentointini on kuitenkin vahinkoa kärsineneen tahon eli maksajan rooli. Niistä pikkutukin kokoluokan nuorista kuusista ei koskaan tule tukkipuita joista on metrinkin verran kylkeä riivitty runkoa myöten syvältä auki. Ne olisi jopa parempi poistaa mutta olkoon aikanaan tuleviin harvennuksiin.
Urakoitsijoiden välillä on eroja, sen olen ihan omin silmin nähnyt. Kumma homma, jos ei niistä saa puhua nimiä mainitsematta.
Miksi se pitää aukolta kaataa puita viereiselle kuviolle siten, että latvat on poikki? Sitten jätetään ne vialliset puut pystyyn? Syy lienee siiä, että ne on kuitukokoa ja ostaja haluaa tukkia. Ja jos hakkuu on heinäkuussa, niin ei voi olla huonosta näkyvyydestä kyse.
Samoin varastopaikalle jätetään vieressä oleva puu pystyyn, vaikka siitä oli kuorta kuorittu pitkältä matkalta. Mikä järki se on jättää pystyyn kuivumaan?
Osa heittää jätteet metsään, mikä järki tuossakin on? Itse saa sitten ne rasvatuubit kerätä sieltä pois.
Kerran olen erehtynyt myymään harvennusta kesällä ja kyllä oli juurissa paljon vaurioita. Itse yrittäjä ajamassa, jolla pitkä kokemus takana. Havut kasassa ajourien vieressä, ei uralla. Soitto ostajalle ja jälki parani hiukan.
”Samoin varastopaikalle jätetään vieressä oleva puu pystyyn, vaikka siitä oli kuorta kuorittu pitkältä matkalta. Mikä järki se on jättää pystyyn kuivumaan?”
Tämän takia varastopaikat pyritään joidenkin maanomistajien vastalauseista huolimatta tekemään heidän näkemystään isommiksi . Kun moto on poistunut paikalta ei ajokoneen vaurioittamia tai liian ahtaaseen väliin sullottujen pölkkyjen kolhimia puita ole enää mahdollista järkevin kustannuksin poistaa. Ne jäävät odottamaan seuraavaa korjuukierrosta. Jos moto on paikalla , mahdollisesti kolhitut puut päätyvät pinoon varastopaikalta ja urien varsilta. Näin ainakin meillä.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.