Reklamaatio hyväksyttiin ja asia etenee Groupin systeemissä eteenpäin. Eli vastaava sieltä käy vielä kolhut ja laiminlyönnit katsomassa ja siitä eteenpäin en vielä tiedä. Mutta tosiaan, aivan samaa mieltä oltiin, turhaa huolimattomuutta on esiintynyt. Paikat joissa puita oli pahiten kolhittu eivät olleet edes maastollisesti ongelmallisia eikä ajourakaan liian ahdas. Teimme näistä hakkuun paikkauksista (siis alat jotka jäivät rajaan asti hakkaamatta) alustavan päätöksen uudesta kaupasta jonka ehdot näen tarkemmin lähipäivinä tarjouksesta. Mutta kun molemmat halusivat kasvattaa kauppaa myös ulospäin eli otimme uutta alaa samaan tarjoukseen. En ihan kaikkea voi kertoa mutta esitin myös omiakin ehtoja ja niihinkin suhtauduttiin ymmärryksellä. Tulen kait lähiviikkoina saamaan useammankin tarjouksen tai sitten kaikki ympätään yhteen kauppaan, näkee nyt. Ostohalut olivat kiitettävällä tasolla. Niin ja meinasinkin unohtaa, myös maastoon jäänyt puutavaramäärä kummastutti. Sitä löytyi itseasiassa paljon lisää taas koska kiersimme aika paljon ja eri reittejä ajouria pitkin. Sitä oli lähes jokapaikassa, suoraan sanottuna. Oli tukkia männystä ja kuusesta, kuitua sekä kuusesta että männystä. Koivua siis varmaan aika helposti kerättävä kuitukuormallinen. Sen kohtalosta en tiedä, veti oston aika vaitonaiseksi. Nyt ne vain ovat aika kovaa jäässä maastossa kiinni että aikaa kyllä on sulatellakkin vielä, niin oston mielialaa kuin maastoakin. Myös tekemättömien osalta samat aatokset, ei kiistänyt.
Eli ei juuri mitään asiaa ollut, jos siellä jokapäivä olit vahtimassa. Miten pääsivät livahtamaan kesken pois, jos hakkuu on kesken uutta kauppaa ei tarvita. Maastoon ei voi jäädä mitattuja tukkeja ne on värimerkitty ja näkyy varmasti.
Voi Toloppa, kun vain jäi vaikka tosiaan näkyi olevan väriäkin tullut. Ei niissä väreissä ole vieläkään keksitty äänimerkkiä joka alkaisi piipata kun ajokone lähestyy. Semmonen varmasti olisi hyvä. Enkä minä heidän lähtöään voinut ruveta kieltämään, ja tuskin se olsi auttanutkaan. Minähän tässä olen suht vähän taloudellisesti kärsinyt, enempi Grouppi. Sehän tietysti Toloppaa harmittaa kun lähes pyhäinhäväistystä tehtiin. Kyllä ne sen korjuun vielä paremmaksikin joskus saa, ollos huoleti. Oli siellä esim. kaksi tukkimäntyä jäänyt täysin korjaamatta maastoon. Että kaikkiaan täysin mahdollista. Kaikki palikat siististi moton kasassa. Tukit ja kuidut erikseen.
Kerroin kyllä ettei minulle noin siistejä poltinpuuvärkkejä tarvii tehdä. Kyllä sitä siellä ajourillakin jokusen talven tarpeiksi on. Vaikka tiedä kerkiääkö kovin paljon koota mutta olen hiukan kyllä jo aloitellut.
Olen senverran että kriipaisee satakunta vuotta kasvanutta mäntyä ruveta klapeiksi silppuamaan. Taisi olla hiukan toistakin sataa. Kyllä tosiaan olisi oikea osoite ollut sahalaitos.
Mitä siinä Jessen savotassa oikein tapahtui, kun tuommoinen puumäärä jäi ajamatta metsään? Satoiko moton jälkeen niin paljon lunta, ettei ajomies löytänyt puita? Miksi osa hakkuusta taas jätettiin tekemättä? Minusta tuo tuntuu niin erikoiselta, kun itselle ei ole yli 40 vuoteen moista tullut eteen.
Vaikuttaa siltä ,että pätevät konemiehet eivät pilaa mainettaan Jessen savotoilla ja ”sopivatkin” alkavat olla hakusessa.
Kyllähän sitä hakattua puutavaraa huonosti raivatulle palstalle jää enemmän ja vähemmän. Työnimike reikäperkaus kertoo tasan ja tarkkaan ,mistä on kysymys ,samoin konemiesten vikkelä lähtö muihin maisemiin kesken savotan .
Vaikka olen kolunnut yli 30 vuotta eri isäntien metsissä,ei ole montaa kertaa tarvinnut yhden isännän kohdalla työmaata kesken jättää. Kerta on yleensä riittänyt . Seuraava savotta on sujunut jo ongelmitta. Reklamointeja ei ole tarvinnut kuunnella kertaakaan. Tuntuukin ihmeelliseltä ,että joillakin tuottaa suuria vaikeuksia saada ensimmäistäkään puukauppatapahtumaa onnellisesti maaliin.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.