Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 9,241 - 9,250 (kaikkiaan 12,526)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Puuki

    <p>Mitä se kertoo, jos yhden vuoden tuotto on vaikka 2000 /ha. Sitä seuraa myös harsintaukoilla pitkä tauko jolloin tuotto putoaa. </p><p>Mulla oli yhden palstan tuotto reilusti yli 1000/ha tasaikäisen metsän korjuussa viimeisimmässä myynnissä. Eihän se kerro vielä mitään kiertoajan tuotosta kuten ei Perkollakaan. </p>

    Perko

    Tämähän on jäänyt vielä selittämättä: jk:ssa on se niin, että hakkuita on muutaman vuoden välein jatkuvana myyntinä samasta metsästä johon nousee uutta puuta myyntiin.  Siitä lasketaan jakokulmalla  ha / vuosi tuotto..  Ärsytät  turhaan mutta  kettuilusi  tosin auttanee muita!

    — Kylällä tarjotaan kakkukahvit   sinne pitää kiitää. Mukavaa Päivää Puukille!  Tonni on mukava raha.

    Visakallo

    Minkä verran Perko suhteessa metsiesi kasvuun hakkaat keskimäärin vuosittain? Minkä verran tällä hetkellä on keskikuutiomäärä/ha? Minä hakkaan keskimäärin hieman vähemmän kuin kasvu. 40 vuoden aikana keskikuutio on noussut kymmenellä motilla, ollen nyt yli 160 kiintokuutiota/ha

    Metsuri motokuski

    Perkon jk metsät tuntuvat kasvavan melkoisia määriä kun samoja leimikoita voidaan hakata muutamien vuosien välein. Tuollaista puustonkasvua ei muualla ole tapahtunut.  Varmaan aika moni taho olisi noista kiinnostuneita päästä tutkimaan.

    Jopa niin paljon että visa ei meinaa saada pyytämään tuloksia.

    Visakallo

    Sitä minäkin olen Perkossa ihmetellyt, miksi tämä antaa tällaisten tavallisten ihmisten viedä itseään kuin litran mittaa? Miksi et anna takaisin niin, että meiltä loppuu sanottava? Eihän tällaisia taviksia sääliä tarvitse.

    A.Jalkanen

    Meillä keskustelijoillakin on oma ”luottoluokitus”. Toisilla on luottoa ja toisilla ei, ja vähän riippuen keneltä kysyy.

    Reima Muristo

    Höpö-nimimerkeillä suurin puumäärä minkä omistavat on heidän päässään. Luotettavaan vertailuun tarvitaan enemmän aikaa kuin joku 80 vuotta. Joku 500 vuotta olisi hyvä, mutta siinä ajassa puumarkkinat ovat muuttuneet monta kertaa.

    Perko

    Tyhjänpäiväistä jauhaa  täällä  parikymmentä kertaa päivässä hakemassa riitaa.  Löpisette kuin nautalauma jätöksiä, joku liukastuu  niihin, paskassa ei olut pitoa, ettekä itsekään muistanut edellistä kasaa.   Selittäjä   uskoo jo itsekin  noihin  heiluviin m3 /ha lukuihinsa.  Kerta vertailun pitäis riittää.

    Metsuri motokuski

    Olen perko samaa mieltä.  Olen tainnut jo kerran aiemminkin todeta että eiköhän tästä aiheesta ole jo kaikki sanottu mitä sanottavissa on. Joidenkin mielestä ei vielä kaikki ollut sanottu. Jospa nyt olisi se aika.

    Perko

    Jos kirjoittajissa olisi sellaisia joilla olisi osaamista  palstan aiheeseen niin heillehän tämä on mainio paikka kertoa   havainnoitaan.  Innostuneisuuttahan on ollut laajasti   enemmin  vastaan laittajista  olemattomin tiedoin.  Hyvät  jutut eri-ikäismetsistä  sopii kertoa aina tänne.

Esillä 10 vastausta, 9,241 - 9,250 (kaikkiaan 12,526)