Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 9,211 - 9,220 (kaikkiaan 12,526)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Visakallo

    Jovain on myös hyvin tervetullut, jos kiinnostusta vain riittää!

    Perko

    Aluksi  ilman minua  ajelkaa  m- mopokuskin kanssa.   Sitten kun se ha tuottaa ja tuplaantuu ~600 € /v niin kertokaa uudelleen muillekin  ihme oivalluksenne.    Olen  nähnyt metsiä ja  näytteitä on mukanani tullut, ikkunalla koristaa Californian männynkäpy ,  Tasmanian  mäntykakkarasta näkee huippu kasvun ja Australiasta sademetsän kuivia osia on monta juttua joita en heti muista. Vietnamista ja  Kambodzhasta metsäkuvia.  Lapinjärveltä  ei ole näytepaloja sieltä on vain kuulopuheita ja näköhavaintoja.  Siperian ja Alaskan Kanadan  päältä olen katsellut   metsät  myös Afkanistastanin  vuoristosta ja Tiipetistäkin.  Kiinan hakkuista ei saanut selvää ilma oli niin sakeana savua.  Muutaman  valtion puut jätän seuraavaan kertaan, että on kerrottavaa kun tavataan.

    — Mielenkiinnolla odottelen  milloin  metsänmyyntitulonne kohenevat ja pääsette itse asiaan  eli kohtuulliseen  myyntituloon /vuosi.

    Perko

    ” Rentoutumistahan tämä kirjoittelu tänne on”  kertoo Visakallo!

    —  Tuon   äskelleen   julkaisit.   Itse olette ne tulonne kertoneet   jos ei niistä saa edes potaskaa turha on minua  syytellä.

    Metsuri motokuski

    Olenhan minä perko nähnyt niin jaksottaisia kuin jk metsiä kun olen niitä hakannutkin. Minulle ei tarvii mitään todistaa.  Olisihan sinä voinut visan haasteen ottaa vastaan niin ei olisi jäänyt pelkkien kirjoittelun varaan.  Mutta näinhän tämä nyt meni.

    Jovain

    Tiedä, auttaako katsella Visan metsiä, kun ne ovat jaksottaisen metsiä. Avautuuko peitteisen metsänhoidon salat Visan metsissä, kun lähtöasetelma on jotain tuonne päin 100/10. Auttaako historiallinen tarkastelukaan ajassa, kun julkilausumasta on aikaa 70 v. ja jk sulusta 50 v. Sekin jaksottaisen hyväksi ja jk:n puolesta (2014) on vain 10 v. Vähäistä on antaa vastinetta ja vähäistä on myös tuohon historialliseen tarkasteluun nähden. Ei taida olla perusteita siinäkään, jos mentäisiin ajassa keskimääräisesti eteenpäin, 30 vuotta eteenpäin. Olisiko metsänhoito tasapainottumassa siinä ajassa?

    A.Jalkanen

    Keskustelu jää hyvin epämääräiseksi kun ei ole numeroita. Missä pohjapinta-alassa teette jk-hakkuun ja mihin pohjapinta-alaan päädytte? Mitä puulajeja jätettiin?

    Hakkuukertymät ja niistä saadut tulot voisi jälleen kerrata. Perko puhuu 600 euron tuotoista per hehtaari ja vuosi, mutta kuinka pitkällä aikavälillä tämä tulos on saatu? Millaisessa tilassa metsä oli aikajakson lopussa: päädyttiinkö avohakkuuseen?

    Syntyykö taimia ja syntyykö myös kehityskelpoisia lehtipuita? Näen täällä puistoissa kyllä aukkopaikoissa lehtipuitakin, mutta epäilen onko niistä etiäpäin kasvatettaviksi – paitsi jos ovat tammia tai vaahteroita.

    Jovain mainitsi aukkoketjussa pienaukot. Niitä koskee oikeastaan sama ajatus kuin jk-harvennuksia, että parempi jos taimia on jo valmiina, niin ainakin tietää että alue on otollinen taimettumaan. Pienaukot ja aukkojen välialue huomioidaan molemmat, kun tarkastellaan onko pohjapinta-ala alueella metsälain mukainen.

    Missä ovat valtakunnan muut jk-kasvattajat, kun täällä ovat äänessä vain Jovain ja Perko? Älkää pitäkö kynttilää vakan alla. Kokemuksia tarvittaisiin muiltakin kuin Timo Pukkalalta kun peitteistä poimintahakkuumallia sovitellaan turvemaille.

    Panu

    Tässä  muutama numero jatkuvan kasvatuksen tuloksista alan pioneerilta:

    Pääoman tuotto on yksityisessä metsätaloudessa karmean huono: metsän inflaatiokorjattu reaalituotto oli viime vuonna viisi prosenttia miinuksella.

    ”Paras tapa ansaita metsällä on omistaa kotimaisten metsäyhtiöiden osakkeita”, sanoo tuhansia hehtaareja metsää omistava Timo Kujala. Pääoma tuottaa Kujalan mielestä suomalaisessa metsässä nykyään hyvin huonosti.

    https://www.talouselama.fi/uutiset/metsanomistaja-avautuu-alan-surkeista-tuotoista-suomessa-kuplan-taytyy-puhjeta

    Samaan aikaan jaksollisen kasvatuksen tulokset näyttivät tältä:

    Yksityismetsien puuntuotannon reaalinen sijoitustuotto oli 6,3 prosenttia vuonna 2022.

    https://www.luke.fi/fi/tilastot/metsa-sijoituskohteena/metsa-sijoituskohteena-2022

    Puuki

    Juuri niin että kuplan pitää puhjeta. Jk-metsänkasvatus tuottaa todellakin keskimäärin noin huonosti verrattuna tasaikäiseen kasvatukseen.

    R.Ranta

    Nordean metsäklubiretkellä aikanaan ekonomisti totesi esityksessään, että metsätalous on sellaista taloutta, että se ei ole oikeastaan taloutta ollenkaan. Sanontahan kuuluu, että ei niin huonoa pilaa, ettei siinä ole puolet totta.

    4% tuottoa sitoiutuneelle pääomalle on metsistä lujan takana, eikä Suomessa keskimäärin toteudu.

    Täällä jonkun esittämät omakohtaiset mielipiteet (itseni mukaan lukien) tai luvutkaan eivät kerro tai todista mitään. Eivät jaksollisesta sen enempää kuin jatkuvastakaan kasvatuksesta. Varsinkin kun kannattavuuden laskennan perusteista ei ole hajuakaan.

    Olin lukevinani AJ:n kirjoituksestakin tuolla jossakin, että metsänomistaja tavoittelee tuottoa eikä tuotosta. Oletko siirtynyt Pukkalan leiriin, eli että metsänomistaja ei ole ollenkaan kiinnostunut kasvusta vaan kanttavuudesta?

     

    mehtäukko

    RR…”Täällä jonkun esittämät omakohtaiset mielipiteet (itseni mukaan lukien) tai luvutkaan eivät kerro tai todista mitään. Eivät jaksollisesta sen enempää kuin jatkuvastakaan kasvatuksesta…”

    No just edellä Panu esittää mielipiteen, jota edes RR ei pysty kumoamaan. Omat juttusi pohjoisen puista voivat ollakin mitä sattuu miinuksella.

Esillä 10 vastausta, 9,211 - 9,220 (kaikkiaan 12,526)