Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 9,121 - 9,130 (kaikkiaan 12,526)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Puuki

    Niin varmaan on , että Visakallo korvaa Heikkilän joka kunnostautui Oulun Yliopiston luennoitsijana männä vuosina.  Niiltä luennoilta löytyi yleensä  suurin osanottajamäärä .

    Rane

    ”Näyttää siltä, että yo herroilta ei pahemmin yliopistot mitään kysele, huojentava tieto.”

    No Ruokavirasto kyllä kyselee kaikenlaista.Mielelläni neuvon…

    Tolopainen

    Minun vastaukset menee suoraan komissiolle.

    Visakallo

    Tietäisittepä, kuinka paljon olen kirjoittanut puheita, ja ketkä niitä ovat esittäneet!

    Tolopainen

    Päivi Räsänen, mutta en muista häneltä yhtään metsäaiheista puhetta. Ehkä ne on vielä pöytälaatikossa. Olisko se pamfletti ollut Visakallon kynästä, josta joutui käräjille.

    A.Jalkanen

    Koetetaanko palata pikku hiljaa otsikkoon vaikka lumipyry innostaakin kovasti juttelemaan. Päiviräsäsjutut ynnä muut voisi hoitaa Me keskustelemme taas -ketjussa.

    Tolopainen

    Tämä tutkimus johon viittaan käsittelee juurikin jatkuvaa kasvatusta ja metsän monimuotoisuuden kehittämistä komission johdolla. Nyt haetaan erilaisia korvausmalleja miten se toteutettaisiin käytännön tasolla.

    puutuomas

    ”Siinä vaiheessa kun mies rupeaa kehumaan itseänsä, on se sen merkki että miehestä ei ole enään mihinkään”. Olen kuullut joskus tuommoisen sanonnan, tiedä sitten, pitäneekö paikkaansa.

    Nostokoukku

    Jos miehestä on johonkin, ei hänen tarvitse sitä itse ilmoittaa. Kaikki sen kyllä tietävät kehuskelematta.

    Minulla oli aikoinaan pomo, joka ei koskaan valittanut kiirettä. Kaikki tiesivät sanomatta, että hänellä oli liikaakin töitä.

    Panu

    Riikilä kirjoitti toisessa ketjussa, että erään tutkimuksen mukaan NNA maksimoituu kuusikossa harventamalla 10v välein 4m2 pohjapinta-alaan.

    NNA:ta laskemalla paras tulos saadaan aina jatkuvalla kasvatuksella, tai ainakin jatkuvan kasvatuksen malleilla. Käytännössä sitten taimia ei todennäköisesti synny tasaisesti ja erilaiset tuhot vievät ne viimeisetkin 4m2.

    NNA:ssa lasketaan kassavirtaa eikä tuottoa ja siksi en itse käytä sitä. Kassavirtaa on aina saatavilla metsäomaisuuden verran koska tahansa myymällä tiloja.

Esillä 10 vastausta, 9,121 - 9,130 (kaikkiaan 12,526)