Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 9,071 - 9,080 (kaikkiaan 12,796)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Perko

Pyrkimys on  mahdollisemman nopeaan vaihtuvuuteen jopa 8- 12 vuotta niin on tilaa  aluskasvulla . Seuraamalla lustoja  ja saavuttamalla 1,3m ssä  6 – 8 cm kasvun homma pelaa kohtalaiseen . Tavoitteet pitää olla itsellä ja niinku, niinku puulle osata sanoa myös itse hinta kans’!  Tässä 8 vuoden purtissa  sattui tähdet rytmiin!

R.Ranta

Minulla omien metsien historia on Timppa  vain 35 vuotta ja keskimäärin olen saanut aina tukun rahaa (ensimmäisen hakkuun jälkeen), kun olen ottanut metsän vaivoikseni. Eli hehtaarihinta on ollut negatiivinen, eikä edes tuota 1,5 e/ha. Eihän tyhjätasku, jolla vain omaan päähän tehtyä velkaa olisi muuten kyennyt metsiä ostamaankaan.

Sillä negatiivisella hehtaarihinnalla puolestaan ei ole mitään tekemistä nykyisten metsänhoitotoimieni kannattavuuden kanssa. 95-vuoden aikana sinulla kiertoaika on sulkeutunut eli se kertoo ymmärtääkseni  jonkinlaisen tasapainotilan saavuttamisesta.

R.Ranta

Enkä näillä kannanotoillani ota mitään kantaa jaksollisen tai jatkuvan puolesta tai vastaan.

Visakallo

Se minua on aina kiinnostanut, että millä R.Ranta aikoinaan perustelit itsellesi päätöstäsi alkaa hankkia metsiä? Ovatko ne perustelut kestäneet aikaa, vai oletko joutunut niitä matkan varrella muuttamaan?

Puuki

Perkon 1,3 m:ssä 6-8 cm kasvu on kovin vaatimatonta. Siksi varmaan kuluukin siihen 1,3 m pituuteen taimilla jk:ssa yli 40 vuotta.

A.Jalkanen

Tarkoittaa varmaan paksuuskasvua mutta missä ajassa, 10 vuodessa ehkä? Perko voisi olla lukujen esittämisessä hieman täsmällisempi eli yksiköt näkyviin.

puutuomas

Mikään metsänhoitotyö ei ole niin mukavaa kuin hoitaa jatkuvankasvatuksen tyylillä omaa, siihen soveltuvaa metsäänsä hankintahakkaamalla perinteiseen tyyliin moottori sahalla, riistankin elinmahdollisuudet huomioiden. Suosittelen kokeilemaan kenellä kunto vielä sallii ja syvempi tietotaito puun kasvun edellytyksistä on hallussa. Moto urakoitsijoille jatkuvan kohteet ei sovellu ilman tukea ja avustavaa metsuria, muutoin jälki tulee olemaan tuhoisaa niin metsän kasvun kuin urakointi firman tulevaisuuden kannalta.

.

Paluu hevos aikakaudelle

Harraste sarjaa

Ottamatta huomioon kokonaisuus pitkällä aikavälillä

Mikä on tilanne esim 50 vuoden harsinnan jälkeen

.

mehtäukko

Ja paluu yleisesti hevosaikakaudelle merkitsisi metsäteollisuuden loppua maastamme.

Avustava metsuri kaventaisi edelleen jk:sa mahdollisesti saatavaa kantohintaa. Ja mitä tehtäviä he korjuussa avustaisivat? Hakkuutyön aikaan se ei ole ensinkään mahdollista.

Timppa

Poimimalla voi hakata jatkuvasti pienentyvää puumäärää n 60 vuotta.   Koko ajan on hävitty metsänkasvussa.  Sitten on edessä tosi haasteellinen uudistaminen.

Matematiikka on hyvin yksinkertaista kuten olen moneen kertaan kirjoittanut.  Aukossa kasvavat parhaat taimet parhaissa oloissa.  Aukon vieressä parhaat puut oikeassa tiheydessä.  Jatkuvan kasvatuksen metsissä hitaasti kasvavat mahdollisesti lahovikaiset taimet ja yläharvennuksien jälkeen harva metsä, jonka puut ovat heikkolaatuiset.

On hyvin helppo aluksi pettää itseään, kun ei mittaa miten metsä oikeasti kasvaa.

Esillä 10 vastausta, 9,071 - 9,080 (kaikkiaan 12,796)