Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 8,721 - 8,730 (kaikkiaan 12,796)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Perko

Monikerrosmetsät  ovat edelleen poikkeustapaus  ja sitä lähelle optimia ei ole montaa ha  just’ niin kuin Puuki totesi.  Suurin joukko on aukkoviljelyn jälkihoitoja ja joita yritetään väittää jk metsiksi.   Sitä sopii pohtia  kirjoittaako joku lämpimikseen  kun ” kilpakirjoituksen ”  kaverit ovat  kaltaisianne joille fysiikan lait ovat harhaoppia tai yliluonnollisia ilmiöitä.   Kirjoittelut  ei ehkä riitä kun on – 30C’!

PS: Pitkähkö aika taimikon varttumisessa kuittaantuu vertailussa jk:een sen usein toistuvilla harsintakerroilla jotka aiheuttaa joka kerta kasvutaantuman.   Taantumaa aiheuttaa jonkin verran kun tamppaajat oottelee tiliä parimetriä mullanalla 50 vuoden takaa.  No se onkin jo toinen juttu,  millaisista  iloista siellä nauttii!

Puuki

<p>Kummallinen fiksaatio Perkolla, että taimikon kasvatus kestäisi yli sukupolvien. Itsekin olen ollut istuttamassa kuusikkoa joka on jo 2 kertaa harvennettu, seuraava toimenpide on aukkohakkuu.  Jalostus-ja maanmuokkauslisät on ilm. ihan uutta jk:n puolestapuhujille. </p>

Metsuri motokuski

Niinhän se on. Jos jk metsän kuviolle pääsee harrastamaan harvennusta 15 – 20 vuoden välein niin samahan se on jaksottaisessakin. Toki puusto ei ole tukkia ensimmäisessä vaiheessa mutta seuraavassa harvennuksessa se sitä on. Myös kertymät ovat suurempia kuin jk hakkuussa. Sen olen ihan käytännön työssä huomannut. Ehdin vielä itsekin noita jk metsiä hakata ja opettaa hakkuutekniikkaa vielä enemmän.

Silloin kun tein leimikkosuunnitteluja niin minun kohdalle ei osunut kertaakaan sellaista metsänomistajaa joka olisi todennut että se on kannattavin metsänhoitotapa. Kaikilla perusteet olivat maisemalliset syyt.

mehtäukko

Ainoat mo:t jotka ovat päätyneet jostain syystä jk:n hakkuisiin, ovat jotkut metsärahastot.Ei kaikki. Myhistyksen neuvojista en ole tavannut ensimmäistäkään enkä metsänomistajia, jotka suosisivat menetelmää. Kysyttäessä syitä, kukaan ei ole nähnyt sitä jaksollista paremmaksi.

Visakallo

Olen epäillyt täällä  Perkoa virtuaalimetsänomistajaksi, mutta saatan toki olla täysin väärässä. Asiaa selventäisi, jos Perko kertoisi vähän tarkemmin puukaupoistaan aikajanan ja numeroiden avulla. Tähän asti selostukset ovat olleet minulle vaikeaselkoisia. Tällaisen yksinkertaisen ihmisen kun on vaikea hahmottaa abstraktista maailmaa.

KeMeRat

Niin, kerropas Perko itsestäsi jotain? Ei tarvitse (välttämättä) edes liittyä aiheeseen. Joku hirvihavainto motarin laidalta tai anopin sukat?

Visakallo

Niin KeMeRat, niitä 94-vuotiaan anopin tehtailemia villasukkia on jo neljässä Euroopan maassa  ja viidessä Suomen maakunnassa.

Perko

Miultakin jää paljon lukematta näitä tärkeitä ohjeita ja neuvoja. Nyt kun  kysymyksillänne kuulustelette  aitouttani niin avoimena extroverti mielelläni kerron kaiken hajuja myöten ja selitän  S-tilinumerotkin jos joku vain viitsii kysyä.    Pariin kymmeneen vuoteen  äkiseltään laskien olen myynyt  sitsemän kertaa puuta viimeksi viime kuussa. Ennakkomaksu saapuu tilille viikonpäästä.  Hakkuu- / ajokoneet yleensä talven ryskää ja  muutaman kerran ovat hakeneet uusia koneita lisäksi.  Rekkaralli väliin haittaa etenkin silloin kun  lähellä kartanoa kuljettavat viikkoja yötä päivää  kuormia.  Tavoite on kuitenkin lisät myyntiä.

—-KeMeRa  juttua:  ”ainoat päätyneet jostain syystä jk:n hakkuisiin, ovat jotkut metsärahastot”.   mehtäukolle mitali ! (voitele  syylääsi se taitaa parantua, ja hylkää Ari- hihnavaha),    Siitähän oli puhe ettei metsäkoulutetut loista laskutaidolla, eikä mo:lle sallita MHY:n tietoa kumota.   He siellä rahastossa laskee miten metsää tulee käsitellä tuottavasti ettei se tuhoudu sietämättömässä rahanhimossa kuin yksityisellä lopunedellä elävällä aukontekijällä. —Äijät kun nyt myyvät jossain itse lapsityönä istuttamiaan  tukkipuita niin sehän  varmasti mieltä kohottaa tai aiheuttaa sydäntä riipivää liikutusta. Jonkinmoinen  pidättäytyminen on loppunut. Koko elämäntamppaus filminä silmissä vilahtaa ja   hetkessä katoaa jos ei joudu kouluun seinähirreksi, mutta taimikosta meni ne riu’ut lahjaksi caine – VC :hen  niin  se sitten on siinä, työt, vaivat ja viilat /bensat  kaik’  päin p…settä!   Sellaista elämä on, suurin piirtein! J. Wat Vainio.

Visakallo

Kiitos Perko puukauppojasi koskevasta selvityksestä. Valitettavasti se ei vain antanut minulle oikein mitään lisätietoa. Jos suoraan sanon, epäilykseni vain vahvistuivat virtuaalimetsänomistajuudestasi.

Metsuri motokuski

Tuossa rekkaralli lausessa taisi olla vähän lapin lisää

Esillä 10 vastausta, 8,721 - 8,730 (kaikkiaan 12,796)