Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 8,711 - 8,720 (kaikkiaan 12,796)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Jovain

Kuusi on poikkeus varjopuuna, se uudistuu peitteisen metsän alle, mutta se, että ovat valopuita (haapa,koivu, mänty), ei tee niitä uudistuviksi peitteisen metsän alle. Tarvitsevat hyvän valoilmaston, kuten siemenpuuhakkuut ja uudistaminen avovaiheen kautta.

A.Jalkanen

Tekstissäni luki ”isot puut” kun puhuttiin valopuista.

mehtäukko

Kuusi uudistuu ja ei tai niin epätasaiseksi hattaroiksi, joiden varaan ei pitäisi yleisesti sortua uskomaan. Ja osa tuhoutuu niitä loppuja puita haaliessa.

Perko

Koulutetun  tutkijan toleranssi on leveä!  Arvasin oikein, että Puuki tarttuu  yhdenpuun totuuteen.  Verenimijä lutikantavoin  tukirahastuksella aukon tamppaajat ” auttaa neuvontaa”,  valvomaan aukkoja ja  tuottoa tekee parhaiten  raivaussahakauppiaat . Aukko ei tuota  !

Kun tuon 3 – 4 puuta kertoo vaikka  kahdellasadalla niin  saldoakin syntyy mukavasti ja se on näin elossa ollessa hyödynnettävissä,  vaikka palmun varjossa ja   tekee elämästä mukavan ”life.a”!  Perikunnallekin jää  metsään myyntipuita, kasvu jatkuu hyvänä ja terveenä, eikä pelkkää tampattavaa aukeaa raiviota joka odottaa kolmannen kerran  istutusta!

Visakallo

Minulla on alkanut vahvistua käsitys, että Perko kirjoittelee täällä vain lämpimikseen. Kertomansa metsäjutut ovat vain virtuaalisia.

Metsuri motokuski

Niin näyttää tapahtuvan. Eväät kun loppuu järkevään keskusteluun niin tunteet ottavat vallan. Yleensä siitä ei mitään rakentavaa synny. Vielä kun periaatteessa ei voi periksi antaa niin onhan se vaikeaa.

Puuki

<p>Jk-kauppiaat harhauttaa tahallaan %-laskulla jolla ei ole mitään yhteyttä todellisuuden metsänhoidon kannattavuuden kanssa.</p><p> Kun laitetaan ne 600-800 puuta tehtaalle samalla kertaa kuin muut puut, saadaan kantorahana tuotto heti näppiin tai sijoitettavaksi. Siinä tulee se ero jk:n harrastuksen ja tasaikäisen kasvatuksen välillä.   Pitkähkö aika taimikon varttumisessa kuittaantuu vertailussa jk:een sen usein toistuvilla harsintakerroilla jotka aiheuttaa joka kerta kasvutaantuman.   Jk ei ole kannattavampaa kuin tasaikäiskasvatus kuin poikkeustapauksissa. </p>

Husq165R

Ai samalla tavalla virtuaalisia kuin ne vk:n raivausbensat, joista osa oli naapurin. Ym. vastaavat jutut.

Perko se kirjoittelee lämpimikseen. No just.

Visakallo

No, tulihan se sieltä! Minä kun jo ehdin luulla, että Husq165R on jo vaihtanut jälleen kerran nimimerkkiään.

Gla

”Minulla on alkanut vahvistua käsitys, että Perko kirjoittelee täällä vain lämpimikseen.”

Minä olen jo jonkin aikaa harpannut muutamien kirjoittajien kommentit.

Esillä 10 vastausta, 8,711 - 8,720 (kaikkiaan 12,796)