Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 8,211 - 8,220 (kaikkiaan 12,796)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Puuki

Pelkästään parasta korkotuottoa haluavan kannattaa kasvattaa yhtä puuta hehtaarilla.

Gla

Perko: ”Gla  hanki jokin kirja tai tiedosto jossa on ongelmiasi käsitelty, niistä on suurta apua  kun valitset ratkaisuja  metsänkäsittelyyn.”

Olen lukenut muutamankin. Minulla ei ole ongelmaa, johon noista ratkaisua löytyisi.

R.Ranta

Minä en Puuki puhu mistään parhaasta korkotuotosta, vaan siitä, että vastaavalla riskillä muualta saatava korkotuotto on otettava huomioon, niin metsästä puita poistettaessa kuin sinne investoitaessa.

Jos sinulla on pankissa kaksi saman riskissä talletusta, niin totta ihmeessä sijoitat rahasi sinne, jossa korkotuotto on korkeampi. Metsätalous ei millään tavalla poikkea tästä päivänselvästä tavoitteesta.

MJO

Jos sinulla on pankissa kaksi saman riskissä talletusta, niin totta ihmeessä sijoitat rahasi sinne, jossa korkotuotto on korkeampi.

Teoriaa. Jatkuvan kasvatuksen metsän uudistuminen, puunhinta, sairaudet (maannousema) ja yleensä saada myytyä puuta siitä on oikeasti riskipitoisempi. Ensimmäinen hakkuu varmaan toimii, kun puuta poistetaan reilusti, mutta seuraava hakkuu onkin sitten epävarmempi.

Gla

RR: ”Tavoitteena on kannattavuus, jonka reunaehto on tuo investoinneille saatava korkotuotto. Se sitten johtaa mihin johtaa, jatkuvaan jaksollisen tai johonkin ”välimuotoon”. Siis hyvin erilaisiin toimiin olosuhteista riippuen. Sen vuoksi näen periaatteellisen keskustelun jk vai jaksollinen täysin turhana.”

Kannattavuus syntyy siitä, että metsässä kasvaa jotain jota hakata. Millä tuo metsätalouden perusasioiden äiti aiotaan toteuttaa, on mielestäni keskeisistä keskeisin asia. Turhaa se on vain niillä, joiden puut kasvaa ainoastaan excel-taulukoissa.

A.Jalkanen

Tulisi vähän konkretiaa jos keskustelussa olisi mukana niitä hyviä metsän ulkopuolisia sijoituksia, joiden riskitaso on varmasti tiedossa. Kokemukseni on osoittanut, että vaikkapa asuntoihin tai osakkeisiin sijoittaminen on huomattavasti riskisempää kuin metsään sijoittaminen.

Puuki

Kasvupaikan koko kasvupotentiaalin käyttö on suotavaa.  Olen monta kertaa ennenkin esittänyt yksinkertaisen esimerkin ; 3 % 200:sta on enemmän kuin 4 % 100:sta.  Sama periaate pätee metsänkasvatuksessa sen %:tuaalisia tuottoja laskettaesssa.

R.Ranta

Teoriaa tai ei mielestäsi MJO, mutta toiminnan tarkoitus on hyvä pitää mielessä. Se mitä korkoa olisi käytettävä, joutuu jokainen itse harkitsemaan, eikä tulevaisuutta kukaan tiedä. Siksi tätä kiistelyä voidaan jatkaa maailman tappiin, eikä lopullista selvyyttä tule.  Suosituksissa tämän korkoharkinnan on tehnyt joku ulkopuolinen, tietämättä sinun taloudellista asemaasi, riskiensietokykyä jne. on. Jos koron katsotaan olevan nolla, niin se johtaa maksimaalisen kasvun tavoitteluun eli maan kasvupotenttiaalin täydelliseen hyödyntämiseen. (Maksoi mitä maksoi, kun korko on nolla. Otitko pultit  Gla.)

R.Ranta

Jos korko olisi nolla, niin minun kannattaisi panostaa yhtä paljon Lapissa, kuin Visan huomattavasti paremmissa olosuhteissa. Jokainen teistä tajuaa, että eihän näin taloudellisessa mielessä voi olla.

Puuki

Kasvupotentiaalin koko hyödyntäminen ei edellytä taimikon  ylitiheyttä eikä edes ns. täystiheyttä metsässä.

Esillä 10 vastausta, 8,211 - 8,220 (kaikkiaan 12,796)