Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

• Tämä aihe sisältää 12,796 vastausta, 129 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2 viikkoa sitten Perko toimesta.
Esillä 10 vastausta, 7,841 - 7,850 (kaikkiaan 12,796)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• A.Jalkanen

Näinpä; hyväkään suunnitelma ei auta jos se ei toteudu oikein. Kuka tekee työnjohdon hankkeissa, se on aika ratkaisevaa.

mehtäukko

Maastoon menijöille ei löydy tarpeeksi Offia ja kumikenkiä. Eikähän tarvitsekaan, sillä ei se ole mitään rakettitiedettä. Ja ravatkoot herrat keskenään että ulosanti on yhtäläistä. Hakkuupuolella pyörii uusiutuvat cleaner-kurssit jatkuvasti ja jotka on suoritettava. Hakkuujäljen tarkastuksissa ne syynätään niin metsälakien-, vesiensuojelun-, kuin sertien vinkkelistä.

Nostokoukku

Suunnitelma ei auta, jos se on tehty viranomaisia varten ja on ristiriidassa annettujen työmaaohjeiden kanssa. Näin on kaikessa metsässä tehtävässä työssä, korjuussa, kaivinkonetöissä ja metsänhoidossa. Konemiehet ja mh-yrittäjät ovat ammattimiehiä, mutta heidän on toimittava saamiensa työmaaohjeiden mukaan, ei mainoslehtisten mukaan.

Perko

@s. porras , 3.7.2023, 09:57 ”Peitteiseen ja jatkuvaan ei ole paluuta ja hyvä niin .”    Tuo on  melko varmaa  kun paljaaksi hakatusta arosta ei  ole  korjattavaa  tai tuottoa ja vanhoilla menetelmillä ja mahdoton tehdä muutos  eri-ikäiseksi metsäksi..   Kärvistely  jatkuu!

Oli noista   aukon jälkeisistä käsittelyistä  toisaalla  havaittu ongelmia jopa vääränlaista menettelyä.   Massan määrä metsässä on joillain hieman lisääntynyt  mutta  metsänomistajan tulot /v  ovat heikentyneet  enemmän kuin puolittuneet pitkillä myynnin väleillä.    Motomies on korvannut 12 entistä metsuria!    —  Menetettiin siinä tusina asiantuntija aivoja!!

Visakallo

Minun on oltava aivan eri mieltä Perkon kanssa, kun moto-korjuusta ja aukkojen teosta ei ole 40 vuoden aikana kuin pelkästään myönteisiä kokemuksia. Nytkin kertyi 65v. kuusikon päätehakkuusta 657 kiintokuutiota hehtaarilta 93% tukkiprosentilla. Siihen vielä havut ja kannot päälle aivan kelvollisella hinnalla, ja tietysti myös aikaisemmin tehdyt harvennukset yhteensä 200 kiintokuution/ha kertymällä, niin en minä tiedä, mistä minun pitäisi valittaa. Ensi vuonna alueella kasvaakin jo koivikko.

mehtäukko

Perkon valitus kehityksen kehittymisestä, jossa 12 metsuria on joskus muuttunut virattomaksi on korjattavissa kun ostaa itse sen Homeliten. Sitä työtä tehneenä yli 40 vuotta sitten tiedän mikä oli humpan juoni kun läpi talven tahti oli 9 tankillista päivässä, -kylläkin Huskeilla.

Valtavan ukko-armeija täytyisi Perkonkin hatelikoista nykyinen puumäärä keräillä.Täysin toivoton tehtävä. Ja kärvistely.

Perko

Visa toistaa sen saman 65 v  metsän ihailevia katseita ilman tuloja  ja hikistä  tamppausta!   Kerroin siitä  kuinka vaikeaa on  muuttaa  just’ tuollaisesta metsästä  heittää peitteiseen metsään.  Kuutiot ei ole kummoiset  odotukseen  ja raatamiseen verrattuna.

Henkilöiden ja  ajattelijoiden  hävitys  alle kymmenesosaan  on varmasti vaikuttanut lakien kanssa yks’toikkoiseen metsään.   ”Metsänhoitopalveluiden ” luovutus  selluteollisuudelle  ei ole tuottanut metsänomistajalleen kuin työn ja vaivan  lisäksi se on kuihduttanut rahantulon.

PS,    jäljellä on heistä  homeliitia kantanut rähjääjäukko itse tietämättä mitä tavoittelee on tavoittelematta mutta mölyää. Ei ole sopinut  entiseen ”tusinaan”.

mehtäukko

”Yksitoikkoiset” mutta tuottavat metsät olivat myös 40v. sitten.

Mikä saa aikaan tuota jatkuvaa katkeraa vuodatusta Perkolta…”Metsänhoitopalveluiden  luovutus  selluteollisuudelle”, kun hän on mukamas itse tehnyt oikeita valintoja? Toisin valinneilla on siihen täysi oikeus ja jos he kokevat siinä onnistuneensa, kuinka se on jk:n sähläriltä pois?

Visakallo

Mihin se Perko kadotti ne 200 kiintokuutiota harvennuspuuta, joista yli 50% oli tukkia? Eikö se tässä tapauksessa merkitsekään jostain syystä yhtään mitään? Kyllä minusta 857 kiintoa 65 vuodessa 83% tukkiprosentilla minulle riittää. Sopii tehdä jk-metsissä perässä.

Visakallo

Miksi jk-kasvattajat eivät koskaan lyö toteutuneita lukujaan pöytään? – Mikä sen estää?

Esillä 10 vastausta, 7,841 - 7,850 (kaikkiaan 12,796)