Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 12,471 - 12,480 (kaikkiaan 12,526)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Ammatti Raivooja

    Virtuaalimetsistä voisi kehitellä keskustelemaan virtuaalikeskustelijoita. Jos ei oikeista metsistä ja niistä tehtävistä käytännön toimenpiteistä osa oikein sanoa juutat tai jaata niin ehkä parempi tosiaan parempi et joku virtuualikeskustelija jatkaa Perkon jutustelua.

    Visakallo

    Jos minä olisin keksinyt niin tuottavan tavan tehdä helppoa rahaa kuten Perko jk-metsällä, en kyllä hiiskuisi siitä mitään kenellekään.

    Jovain

    Hyviä kala ja marjapaikkoja ei pidä kertoa kenellekään ja metsiasiat kannattaa pitää omana tietona. Metsät kasvavat ilman kaksoisnikkejä, mutta jos näkee istutusalueilla kellastuneita kuusen taimia, kannattaa olla huolissaan. Tuholainen voi olla juuriniluri, taimille ei anneta juuriston torjunta-aine käsittelyä.

    Perko

    ”Jos minä olisin keksinyt niin tuottavan tavan tehdä helppoa rahaa …. jk-metsällä, en kyllä hiiskuisi siitä mitään kenellekään.”     Keksintö syntyy ongelmasta.  Siinäpä se on, onko se  aiemmin tuntematon? Keksintö oli lain muutos jossa poistettiin  pakolliset aukot.

    Olen jk:ta enempi  kertonut puuttomista aukoista.  Niiden aiheuttamista  rahanmenoista,  pitkistä  myyjille tuottamattomista  jaksoista ja joista kertyy  kaikkine korkoineen tappiollinen  lopputulos.   Pysyvämetsä menetelmät ovat olleet  kuun päivää mutta niistä rangaistiin  niitä käyttäviä.

    Metät kunnossa!

    Perko. ”Olen jk:ta enempi kertonut puuttomista aukoista. Niiden aiheuttamista rahanmenoista, pitkistä myyjille tuottamattomista jaksoista ja joista kertyy kaikkine korkoineen tappiollinen lopputulos.

    Satuja voi kertoa, koska omaa kokemusta aukoista Perkolla ei ole.

    Mistä kumpuaa tuo päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen jatkuva paskan puhumisen päättymätön tarmo?

    Perko

    Onhan se turhauttavaa kertoa  exponential-kasvusta kun  aukko kasvattajat toimii tiedoilla ja  aineilla  jotka ovat sontaluukun takana.  Hallitsemallaan sanastolla ilmaisevat myös ajatuksia  sieltä luukulta.  Eihän ne asia silloin oikein kohtaa.  Mielenkiintoista kuitenkin on ollut oppia tuntemaa  alan ammattilaisten koulutusta mihin se riittää ja tekijöiden monet rajoitteet.

    Nopeus testi  niin; ensin rintsikat poksahti jätkän päästä ulos.  Onhan se ollut mielessä jatkuvasti  jos ei hammastapakota, hyvä!

    Visakallo

    Perko: ”Olen jk:ta enempi  kertonut puuttomista aukoista.  Niiden aiheuttamista  rahanmenoista,  pitkistä  myyjille tuottamattomista  jaksoista ja joista kertyy  kaikkine korkoineen tappiollinen  lopputulos.”  

    Näin olet Perko kieltämättä hyvin ahkerasti tehnyt. Vielä kun kertoisit syyn, miksi minulle ja hyvin monelle muulle täällä ei ole kuitenkaan niin käynyt. Yhtään aukkoa en ole saanut säilytettyä kaikkien näiden vuosikymmenten aikana. Nytkin on taas moto ollut niitä säilyttämättömiä aukkoja hakkaamassa.

    Perko

    Syy aukon tekoon  on  edellisessä  kerrottu, se  sopii  monelle  jotka  kommentoivat palstalla.          On  se  Puukin havainto; ” jk: ssa tarvitaan enempi  monipuolista osaamista kuin aukon teossa”.

    A.Jalkanen

    Se kyllä jaksaa ihmettyttää miksi osaamista ei voi jakaa kun se ei jakamalla vähene.

    Puuki

    Perustavaalaatua oleva virheajattelu tulosvertailun laskennassa on vienyt pohjan jk-hypettäjiltä.  Tuottamaton aukko on jo ehtinyt tuottaa moninkertaisesti korjuuvaiheessa sen mitä jk-harveikot ehtii tuottaa kymmenien vuosien aikana.  Korkoakorolle vaikutus hoitaa homman.

Esillä 10 vastausta, 12,471 - 12,480 (kaikkiaan 12,526)