Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 11,811 - 11,820 (kaikkiaan 12,621)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Jovain

    Tuo AJ:n ehdotus esim. Silva Ry näytealasta, muutama tai vaikka yksi edustava, on loistava ehdotus.

    A.Jalkanen

    Metsäuutisten jutussa täsmämetsänhoidosta puhutaan esim. Paimion mallikohteesta. Tällaisia demonstraatiokohteita voitaisiin perustaa eri omistajien maille.

    Visakallo

    Minä olen tehnyt jatkuvaa kasvatus aivan käytännössä, ja kantanut siitä itse täyden taloudellisen vastuun. Miten on Perkon laita?

    Jovain

    Visan kuusen suojuspuuhakkuut eivät ole jatkuvan kasvatuksen hakkuita.

    A.Jalkanen

    Visakallon sovellus yläharvennuksesta saattoi olla aikas lähellä nykyisiä jk-hakkuita. Nimitys vain olisi ennemminkin harsinta tai yläharvennus eikä suojuspuuhakkuu.

    Visakallo

    Yksikään suojuspuuhakkuualue ei ollut puhdas kuusikko, vaan niissä oli runsaasti myös mäntyjä ja koivuja. Lähtötilanne ennen hakkuuta oli siis sekametsä. Millä perusteella Jovain voi väittää, ettei kysymyksessä olisi ollut jk-hakkuut?

    A.Jalkanen

    Ja oli ilmeisesti myös eri kokoisia puita Visakallolla eli aivan ideaali lähtötilanne jk:hon.

    Jovain

    Kysymys alunpitäen oli suojuspuuhakkuista ja kun tiedetään mitä se tarkoittaa. En ole puuttumassa metsänhoidon mosaiikkirakenteisiin suojelussa, sen paremmin kuin metsänhoidossakaan. Ja onhan Metsähallituksen jatkuvapeitteisen mallin määrittely hyvä asia, mihin suuntaan kannattaa edetä. Yhdistää metsänhoitotavat, tuskin metsänhoidossa kaksilla rattailla kannattaa edetä ja onhan nykymuotoisessa metsänhoidossa luontaiset vaihtoehdot otettava huomioon.

    Visakallo

    Tämä selvä Jovain! Eli niin kauan, kunnes joku selkeästi kertoo, miten minun suojuspuuhakkuuni erosivat nykyistä jk-hakkuista, ne ovat jk-hakkuita.

    Jovain

    Suojuspuuhakkuun luokituksen voi tarkistaa metsänkäyttöilmoitukselta ja sitä käytettiin jo 60 luvulla samassa tarkoituksessa. Suojuspuuhakkuu luokitellaan uudistushakkuisiin, ei kasvatushakkuisiin, jota jatkuva kasvatus on. Tietenkin, jos hoitomuodot voidaan yhdistää, siinä vaiheessa metsänhoidon luokitus menee uusiksi.

Esillä 10 vastausta, 11,811 - 11,820 (kaikkiaan 12,621)