Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 11,321 - 11,330 (kaikkiaan 12,621)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Perko

    Jos tuo tieto  jota  joudumme lainaamaan  ei ole tarkka niin sille kumpikaan emme voi mitään.  Timppa  käytä  ja  turvaudu  omiin lähteisiin.   Se mitä levität  nykyisistä jk rääseiköistä  on aika syvältä.  Kunnollista  jk metsää et  varsin ole nähnyt etkä tekstiesi perusteella tiedä mitä se sisältää.  Tutkiskele niistä  äskeisistä  sellun käppyröistä mistä hakivat siihen propsipuut ennen 30 lukua.

    Unohtui : Suomen metsät 2004–2008 ja
    niiden kehitys 1921–2008
    Korhonen, K.T., Ihalainen, A., Viiri, H., Heikkinen, J., Henttonen, H.M., Hotanen, J.-P.,
    Mäkelä, H., Nevalainen, S. & Pitkänen, J. 2013. Suomen metsät 2004–2008 ja niiden kehitys
    1921–2008. Metsätieteen aikakauskirja 3/2013: 269–608

    Visakallo

    Kun et Perko tunnu uskovan minua, niin uskoisit edes Karttapaikan aivan tuoreita tämän kevään ilmakuvia ko. paikasta. Katso ne ensin, ja jos et usko niitäkään, tule sitten itse paikanpäälle!

    Visakallo

    Voisiko Perko esitellä sitä kunnollisia jk-metsää Timpalle sekä minullekin, ja varmasti kiinnostuneita löytyisi täältä muitakin.

    Perko

    Eihän nuo Visan  aukot ja petäjiköt mitenkään liity minuun. Voinet nyt jatkaa  näyttelyä omin neuvoin.  Itse perustelit  kirjoittamisen  tarpeen  ärsytellä muita kirjoittajia. Mie oon sellaisesta pois  ja totuuteen pyrin jatkuvasti vastaillessa.

    Mitä varten pitäisi esitellä, sen  olen tehnyt niin hörhö-ukot  nosti kuorossa huudon. Poistin kuvat  etteivät saa traumoja.  Teillähän on asenne, että ne jk:t tulee hävittää ja samalla   tuhota Perko ja jk- sijoitusfirmat  kaataa. Kaikki se paha pitää kieltää sanomasta.

    Perko

    Kuka  kirjailija kirjoitti : ” totuuteen tulee pyrkiä” ?

    Visakallo

    Nyt menee kyllä Perkolla asiat pahasti yli. Minun metsäni eivät nyt sitten liitykään mitenkään sinuun, vaikka itse olet esittänyt niistä paikkansa pitämättömiä väitteitä useiden viikkojen ajan! Olet itse aloittanut epäasiallisen tyylisi nimittelemällä ja vähättelemällä muita keskustelijoita, syyttänyt valehtelijoiksi ja laskutaidottomiksi, yms. Nyt sitten valitat omaa kohteluasi täällä! Olisiko jo pieni itsetutkistelun paikka?

    A.Jalkanen

    Tässä ketjussa ketään vainota, vaan etsitään parhaita metsänhoidon vaihtoehtoja kuhunkin tilanteeseen ja kohteeseen.

    Puu Hastelija

    Miksi Perkolla lukee nyt edit, kun aiemmin luki ”pyrin kertomaan totuuden ”.

    Ja toisaalta,  miksi ei vaan kertoisi totuutta,  eikä pyrkisi?

    Visakallo

    Olisiko se Perkolla samoin kuin sillä yhdellä entisellä pääministerillä, että ”puhuu niin totta kuin osaa”?

    Mitä yleensäkin metsien kasvuun tulee, ne osaavat joskus yllättää positiivisesti kokeneenkin, -toki joskus myös toisinkin päin. Vanhat valokuvat ja ilmakuvat ovat siinä mielessä hyvinkin mielenkiintoisia.

    Jovain

    Mitä jk metsänhoitoon tulee, Perko on kyllä kertonut ja esitellyt vaihtoehtonsa. Se ei vaan tunnu kelpaavan, kun vaihtoehto voi olla jopa ylivoimainen. On esitetty yhteiseen hyvään liityviä, jopa ideologisia esteitä ja syitä tuntuu olevan. Niistä pidetään kiinni ja tilaa vaihtoehtoiselle metsänhoidolle ei anneta. Metsänhoito 5 vuoden välein 3-4 kertaa tuettuna, tuntuu olevan se vaihtoehto ja eihän hoitamaton metsä tuota. Hoitokertojen väliä on lyhennetty, että saadaan taimistojen ja nuorien metsien hoito haltuun. Näin on toimittava, mutta on myös erittäin kyseenalaista moittia vaihtoehtoista metsänhoitoa.

Esillä 10 vastausta, 11,321 - 11,330 (kaikkiaan 12,621)