Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 11,301 - 11,310 (kaikkiaan 12,621)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Visakallo

    Täysin samaa mieltä Tolopaisen kanssa. Mistä muuten mahtaakin johtua, että jk-julistajiksi valikoituu juuri tuommoisia Perkon tapaisia kavereita?

    suorittava porras

    Jk-tyypit ovat ihan oma rotunsa. Uskossaan vahvoja ,mutta kyvyiltään heikkoja .

    Timppa

    Valtakunnan  metsien inventoinnit kertovat, että pääsääntöisesti metsiä on hoidettu hyvin.   Nykyinen median rummutus ja jatkuvaa kasvatusta markkinoivat firmat ovat valitettavasti saaneet joitakin  metsänomistajia uskomaan ihmeisiin.

    Tällaisen tyypin tapasin viime syksynä.  Puhui kuin papukaija noita jk-höpinöitä.  Kertoi kuinka ei tarvitse ostaa taimia.  Ei vaan huomannut, ettei uusia taimia ollut syntynyt.  Minä ihmettelen noiden jk-harrastajien harhanäkyjä.  Näkevät taimia, joita minä en ainakaan näe.

    Perko

    Se onko pitkäaikaista  tietoa metsän käsittelystä  on suhteellista.  Paljaaksihakkuusta saatvaa tietoa on 70 v. Sen opin perustarkoitus on tuottaa mahdollisimman paljon sellupuuta välittämättä siitä milaisella riskillä, kustannuksilla ja työn määrällä  saadaan propsia pinoon.  Sen suunnittelivat  tohtorit 1948 ja jopa metsänhoitoyhdistykset tuomarikin  avusti  kuin lain saaneena. Määrättiin hakkuukielto jos  teki yläharvennusta.  Varmennukseksi metsän omistaja  vietiin mielisairaalaan. Vieläkin jahdataan valvonnalla kantamaan riukupuuta pinoon,  joka ei korvaa edes taimen hintaa. Joka kolmannen rekallisen  vie valtio.  Miksi sinne on ostettu ylimääräisiä taimia?   Aukosta  jää tappiolle  30 vuotta  se on varmistettu!  katsoo  googlella  Visan  aukoista kuvat varmuudeksi.

    ” Ei vaan huomannut, ettei uusia taimia ollut syntynyt.  Minä ihmettelen noiden jk-harrastajien harhanäkyjä.  Näkevät taimia, joita minä en ainakaan näe.”

    Moni  kerroksellisessa  metsässä on  monen kokokoisia  puita   2 m – 20 m valmiita taimia ja sopivan  verran tai enemmän pikkutaimia.  Timpan pittää katsella kokonaisuutta ja tietää, että oikea  monikerroksellinen  kasvaa jatkuvasti 8 -12 m^3  vuodessa  eikä pidä 30v  taukoa  tuottavuudessa.  Siitä on  oikein kertoa, sitä voi toteuttaa jokainen omassa metsässään.   Jokaisen oma firma  antaa hyvää tulosta silleen!

     

    Visakallo

    Perko: ”Visan  aukoista kuvat varmuudeksi.”

    No niin, laitahan Perko kuvat näkyviin, niin katsotaan yhdessä niitä aukkoja, ja kenen metsässä ne ovat!

    Visakallo

    Paljonko Perko olen karuimman maapohjani 28-vuotiaan kylvömännikköni kanssa tappiolla, kun nyt tehdään 2. harvennus, ja rinnankorkeuskeskiläpimitta on ennen harvennusta 18 cm (vaihteluväli 16-24 cm) ja pituutta 15 metriä?

    Visakallo

    Perko on kyllä kova huutelemaan toisille, mutta ei koskaan vastaa toisten huutoon.

    Perko

    Vielä ohjaan visaa tuvaltan sinne  teitten risteykseen jossa avaat napauttaen google map karttaa ja  ” ukolla” avaat  kuvan, avautuu laaja vapaanäkymä  ja ryteikköä toisella puolen.  metsäkeskuksen mukaan siinä on nyt D 4cm  puita .  Puuta pittää olla huuto ei auta!

    Visakallo

    Jahas, jo minä vähän ihmettelenkin, mistä hatusta Perko noita juttujaan oikein vetelee! Googlen näkymä on vuodelta 2009, eli 15 vuoden takaa! Ko. ”aukkoon” on nyt jo tulossa kuusikon ensiharvennus muutaman vuoden sisään. Uusi tiekin johtaa sinne oikein mukavasti.

    Miksi et Perko katso samoilta alueilta Maanmittauslaitoksen aivan tuoreita ilmakuvia tältä keväältä? Puhuttaisiin edes samoista asioista!

    Perko

    Jaa  muille myös  tieosoitteet josta voivat niitä 2009 horisontissa kuvia  käydä katsomassa.   Niistä metsurin silmin helposti  näkee heti tuloksen.  Monesta paikkaa on aikojen takaa tulossa   tukkia,  on se ihmeellistä!

    PS: löytyy ,  Hae Google Map:sista:  Honkapääntie 725 Hartola . 

Esillä 10 vastausta, 11,301 - 11,310 (kaikkiaan 12,621)