Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 11,091 - 11,100 (kaikkiaan 12,623)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

    Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

    Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

    En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

    Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

    En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

    Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

    Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

  • Rane

    No tämä oli rehellistä tilitystä…

    Tuuli riepoi arvoleimikon – Metsälehti (metsalehti.fi)

    Perko

    Ottaa asioista selvää ja hankkia tarvittava tieto ennen kuin antaa asiantuntijalausuntoja. Jos ei tunne aihetta tai menetelmiä, on parempi pysyä hiljaa.    Yrityksen osaaminen roikkuu jonkun keskustelupalstan tiedoilla niin hoh hoijaa pojat  !

    Gla

    ”Ketjun metsäpäässä pitäisi kiireesti saada aikaan konsensus kuinka paljon suojellaan ja mitä metsiä.”

    Kyllä. Metsärauha. Ja sen jälkeen elokapinoitsijat ja muut trollit kirkon portaille jalkapuuhun, elleivät osaa käyttäytyä.

    Metsärauhassa on vain se ongelma, että yhteiskunnassa on liikaa voimia, jotka elävät metsärauhattomuudesta. Nämä eivät tietenkään voi rauhaan sitoutua.

     

     

    Rane

    Luontojärjestöjen pitäisi pystyä sopimaan keskenään minkälaiseen kompromissiin he ovat valmiit tyytymään.

    Perko

    Miten Gla on havainnut metsässään rauhattomuuden?

    Etkö osaa itse valita vastaukseen sanoja?  kummallista väkeä.

    Gla

    Tuohon voisin siteerata Harkimon tuoretta kommenttia Ylen toimittajan  vaalimenestystä koskevaan kysymykseen, mutten nyt viitsi.

     

    R.Ranta

    Metsät ovat meillä hevosaikakaudelta. Talonkokoista konetta ei kannata raahata mihinkään puolen hehtaarin kuvion takia.

    Jos halutaan metsien puustopääomaa kasvattaa ja metsänhoitoa aktivoida, niin veroja on syytä kerätä silloin, kun tuloa metsästä tulee. Se auttaa ilman tukiaisia investoimaan metsiin. Pitäisi siirtyä holhoustaloudesta aitoon markkinatalouteen. Sellaiset korulauseet ovat lapsellisia, että metsä pitää jättää paremmassa kunnossa seuraavalle, kuin mitä itse on sen saanut hoitoonsa.

    Makarov

    Tuossa itse suunnittelen hakkuuta siihen 10 ha ylhäältä päin harvennettuun kuvioon ensi talveksi. Korpimaata ja taimettumista on suht. Hyvin tullut sinne missä valo on tavoittanut maan. Tehtiin n.10 vuotta sitten varovainen ylhäältä päin harvennus ja nyt olisi tarvetta tehdä uusi hakkuu jotta valoa saataisiin lisää. Ainakin tällä omalla kohteella olisi jo hakkuun jälkeen hyvä käydä raivaus-sahalla taimiryppäät läpi sen verran tiheitä ryppäät ovat. Itse pidän sitä järkevänä toimena enkä aina ymmärrä miksi täällä jk:n puolustajat yrittävät väittää jk metsät eivät raivauksia kaipaa. Ei varmaan kaipaa mutta järkevää se on paremman taloudellisen tuloksen aikaan saamiseksi.

    Visakallo

    Minulla on hyvin samantapainen ja -kokoinen turvekorpi kuten Makarovilla. Sille tuli pari vuotta sitten teetettyä taimettumista edistävä harvennus. Puustoa on nyt päällä n. 230 M3/ha. Alueen taimettumista seurataan tulevina vuosina. Ainakin lehtipuuvesaikkoa näyttäsi harvennushakkuun jälkeen tulleen paikoitellen runsaasti, joten eipä taida raivaussaha vielä meilläkään museoon joutaa. Mitä tulee itse jk-keskusteluun, niin melkoista varjonyrkkeilyähän se tahtoo olla, kun ei oikein mikään näkemys tunnu Perkolle kelpaavan. Joskus tuntuu, että me käytännön metsätaloutta harjoittavat emme ole edes soveliaita tällaisiin keskusteluihin osallistumaan ja hyviä teorioita sotkemaan, vaikka olemme jk-kohteita jo kymmenet vuodet hoitaneet.

    mehtäukko

    RR.  ” …Seuraavalla sukupolvella ainut järkevä vaihtoehto on myydä metsät..”

    Myydä siis sellaiselle taholle, joka osaa ja haluaa puuntuotannon jatkuvan. Kun itse on sellaiseen hairahtunut, eikö myrkyn kylväminen ole joutavan päiväistä?

    Ostaa niitä osakkeita ja alkaa odottaa tuoton 50- vuoden merkkipaalua.

Esillä 10 vastausta, 11,091 - 11,100 (kaikkiaan 12,623)