Keskustelut Tekniikka Jätkä hoi!

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 52)
  • Jätkä hoi!

    Vanha stihlin raivuri ei ole käynyt vuosiin kunnolla. Työsuutin saa olla isolla ja silti vouaa. Tyhjäkäynti ok. Kaasari uusi kiinasta,ei auttanut. Pakari hehkutettu, suodin vaihdettu. Polttoaineletku silmämääräisesti ehjä. Silti ei ota työkiekkaa. Voiko vika olla muualla kuin polttoaineletkussa? Stefat, miten oireilee?

  • MaalaisSeppo

    Kaivoin eilen esiin isäukon vanhan yli 30 v vanhan Partnerin. Seisoi ainakin 5 v vanhat bensat tankissa. Hyvin lähti käyntiin, kun laitoin vähän sytkäri kaasua imuaukkoon.

    Trimmerihommiin käypänen peli. Kulmavaihde kyllä kuumeni vaikka rasvasin ensin.

    Jätkä

    Kesäkuumalla kulma ja akselin suojaputki lämpiävät niin kuumaksi, että esim kosteassa heinikössä ne alkavat höyrytä.  Trimmerin kanssa alapää kuorruttuu vihreällä mössöllä ja se vähentää jäähdytysmahdollisuutta.

    Jos kulmavaihteessa on liikaa rasvaa, sekin nostaa lämpöä.

    Sahoissa, joissa on suora (tasapaksu) bensaletku, kannattaa vakavasti harkita letkun vaihtoa, jos polttoaineongelmia esiintyy. Huskun tehtaalla ovat onnistuneet löytämään tosi hauraan bensaletkun. Monella satunnaisella käyttäjällä on letku murtunut joka talvi.

    Esim Virtain moottorisaha on myynyt asiakkailleen jo ainaki 15 vuotta kirkasta letkua metritavarana, se onkin sitten lopettanut siitä kaupasta alkuperäisten bensaletkujen kysynnän tykkänään. Letku on halpaa ja kestävää. Niin kestävää, että voisi ajatella, että ostetaan uusi saha siihen vanhaan bensaletkuun.

    Entisessä työpaikassani ostettiin kerralla sitä letkua iso rulla. Luulen, että kaikkiin mahdollisiin sahoihin on vaihdettu letkut ensimmäisen vuoden jälkeen.

    Tikkula

    Aikanaan rivinelkku huskusta sai vaihtaa letkun boka talvi.

    arto

    Ei nykyään hq tarjtse vaihdejja letkuja kestää sahan iän.  Itselläni 12 vuosimallin hg ehjä alkuperäinen letku paikoilaan

    MaalaisSeppo

    Em Partnerissakin alkuperäinen bensaletku. Yli 30 v.

    Tikkula

    Nyt vaihdettu polttoaineletku ja impulssiletku, ei positiivista vaikutusta.  Mutta kun laittaa ryypyn puoliksi päälle käy suht ok. ????

    Metsuri motokuski

    Saa jostain ilmaa polttoaineen sekaan. Veikkaisin että stefat vuotaa tai kaasuttimen kaulasta. Kertokaa viisaammat lisää.

    Jätkä

    On kummallinen palsta, kun kommentii häipyy, jo ennenkuin sen saa näkyviin . Ärsyttää.

    Joskus on käynyt niin, että kun on käytetty huonolaatuista öljyä bensan joukossa, se on karstottanut inpulssikanavan osittain tukkoon. Siis se nippa, johon liitetään impulssiletku. Sen voi testata ”kotikonstein kun letku on irti, niin tuikataan siihen kanavaan / letkuun sen verran vaseliinia, että letku menee tukkoon. Sitten vedetään narusta, vaseliinin pitää liikkua männän tahdissa, jos nykäistään, lentää vaseliini pois reippaasti.

    Myt kun kaikki nuo tekijät on hoidettu, niin taas kerran säädettävän kaasuttimen säätöön.H – ja L- suuttimet väännetään pohjaan = kiinni, mutta ei liian kireälle. L= tyhjäkäyntiseoksen säätösuutin ja sitä avataan ohjeen mukaan, tai yksi kierros. H= tehokäynnin seoksen säätösuutin, ja sitä avataan ohjeen mukaan, taikka n. 1 -1,5 kierrosta. T-ruuvi on kaasuläpän säätöruuvi, jonka kärjen tulisi kohdata kaasuläpän akselin päässä olevan lipareen kanssa. Kun ne koskettavat toisiaan, niin siitä myötäpäivään 1,5 kierrosta. Kone käyntiin ja lämmitetään sitä käyntilämpöön.

    L-suutinta säädetään siten, että tyhjäkäynti on mahdollismman komea, eli täydellinen käyntiääni, jos terä pyörii, T-ruuvista avataan hieman, että terä pysähtyy, taikka jos ei jaksa käydä tyhjäkäntiä ruuvataan hieman kiinnipäin, Sitten kokeillaan L-suuttimesta uudestaan, parasta tyhjäkäyntiä.

    H- suuttimen säätöä kuunnellaan pitämällä kaasua pohjassa oikein reilppaasti . ehkä noin 30 sekuntia, jos saha ”röpöttää, H-suutinta käännetään hieman pienemmälle (Kaksi minuuttia pitäisi jo tuntua käynnissä) Jos kierroksent vain yrittävät kohota, on seos liian laiha. Oikea säätö on ”Röpöttamisen rajalle, tai joku sanoo: käy nelitahtia” Ei saa kuitenkaan käydä liikaa nelitahtia, vaan olla siinä rajalla.

    Kun tuo on onnistunut, ei kaasutinta tarvitse enää säädellä, vaan meisselin voi heittää menemään.

     

    arto

    Kuhan ei vain olisi niin väljä kone että ei normikaasarin ⛽ riitä

    Jätkä

    Väljä kone ei käy hyvää tyhjäkäyntiä. Väljyys on helppo todeta koittamalla nostaa sahaa narunuijasta.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 52)