Keskustelut Metsänomistus Jääkö vain raakapuun kuljetus suomalaisille?

Esillä 7 vastausta, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Jääkö vain raakapuun kuljetus suomalaisille?

    Eduskunta hyväksyi vapaat maantiekuljetukset
    Kuorma-autoala katsoo lain heikentävän suomalaista kilpailukykyä.

    Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti uuden lain, joka sallii vapaan kilpailun EU:n sisäisissä maantiekuljetuksissa. Muiden EU-maiden kuljetusyritykset voivat sen ansiosta ajaa vapaasti Suomen teillä vaikka vuokratyövoiman työehdoin.

    Lain lopullisessa toisessa käsittelyssä oppositio äänestytti eduskuntaa kahdesta lausumasta, joissa yritettiin vielä torpata hallituksen esitys. Ne kaatuivat kuitenkin selvin numeroin hallitusryhmien äänillä.

    Ulkomaiset kabotaasikuljetukset ovat viime aikoina lisääntyneet tavarakuljetuksissa selvästi erityisesti E75:lla, eli 4-tiellä, evätkä ne vastedes tästä vähene.
    Raakapuun kuljettaminen suomalaismetsistä pienten teiden takaa tehtaille ei ulkomaalaisia kuljetusyrityksiä vielä kovin paljoa kiinnosta, sillä se työ vaatii aivan oman automiesrotunsa.

  • Rane

    Rane on ollut siinä luulossa että se on AKT joka panee muun Suomen polvilleen.Ehkä ne jotain vielä keksii.

    MaalaisSeppo

    Maantiekuljetusten vapauttaminen kansainväliselle kilpailulle on peitelty osa KIKY-prosessia. Jos AKT-olisi lähtenyt mukaan sopimukseen tilanne voisi olla toinen.

    Seuraavia portaita AKT:n vallan murentamisessa ovat Tornion ratapätkän sähköistys ja Tallinna-Helsinki-tunnelin kannattavuuden selvittäminen.

    Suomen kilpailykyvyn kannalta kuljetusalan vapauttaminen on tietysti hyvä asia. Se on myös metsänomistajien etu.

    Korpituvan Taneli

    Rohkenen epäillä tuota metsänomistajien etua??

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    MaalaisSeppo

    Jos puu kulkee tehtaille ja metsäteollisuuden tuotteet markkinoille häiriöittä, niin se on varmuudella myös metsänomistajien etu.

    Häiriötilanteista on näyttöä, eikä niistä koitunut mitään hyvää metsänomistajille.

    savo’ttamies

    Viennin häiriöittömyyttä varmistaisi myöskin, jos satamaan toimitetut tuotteet, laivayhtiö saisi itse lastata laiturilta laivaan, oman henkilöstön voimin.
    Estääköhän laki sen nykyisin.

    Metsuri motokuski

    En usko että ongelmia tulee Suomen sisäiseen liikenteeseen varsinkaan puukuljetusten osalta. Se homma jo vaatii sellaista ammattitaitoa ettei ihan joka puukenkäkuskilta sitä löydy.

    Uskon että eduskunnan lain takana on EU:n vapaan kilpailun lainsäädäntö, joka velvoittaa myös Suomen vapauttamaan kilpailun. Uusi laki varmaan eniten vaikuttaa ulkomaan liikenteeseen mutta onhan tuo jo nykyäänkin ulkomaisten kuljetusliikkeiden ”heiniä”.

    MIKANDER

    Kyllä se suomiduunarille jää kuljetusliikeilleä mototo ajokoneet
    Kokonaisurakoita kannollta tehtaalle nykyään tukkijätkien
    Autot 76.tonninkokonaispainolle harva kestää siinäpelissä
    Ei kannatta vaikka kuin paljon on kuormatilaa suomessa
    oli noin 1500kpl .Tukkipenaa moni on lyönyt hanskat
    tiskiin tulee seisokkia kelirikkoaikaan taksat on poltettu
    Kuormaautoilussa ei niitä pitkään sesotella pihassa
    Puutavararekka pitäisi vaihtaa 3-4.vuodenvälinen
    Ei yhdistelmää makseta pitää ajaa 2.tuuria

Esillä 7 vastausta, 1 - 7 (kaikkiaan 7)