Keskustelut Metsänomistus Jääkö pitkien kuljetusmatkojen päässä olevat metsät hyödyntämättä?

Esillä 4 vastausta, 21 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Jääkö pitkien kuljetusmatkojen päässä olevat metsät hyödyntämättä?

    Euroopan komissio esittää Suomelle odotuksia kovempaa päästövähennystavoitetta liikenteeseen, lämmitykseen, jätehuoltoon ja maatalouteen.
    Komissio esittää, että Suomen on vähennettävä päästöjä 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

    Eri maiden leikkaustarpeet ovat 0–40 prosenttia.
    Esim. Kroatiassa, Unkarissa ja Puolassa riittävät vain seitsemän prosentin vähennykset.
    Virossa päästöjä on leikattava 13 prosenttia.

    Pitkien etäisyyksien Suomessa erityisesti puunkuljetuksen kustannukset tulevat nousemaan niin, ettei kauenpana jalostuslaitoksista kasvavaa puuta enää kannata hyödyntää.

  • Visakallo

    Kotimaisten kuljetuskustannusten nousu tulee varmistamaan sen, etteivät esim. Helsingin ja Lahden uudet biovoimalat tule käyttämään kotimaista puuta, vaan pelletti valmistetaan tuontitavarasta tai tuodaan kokonaan ulkoa.
    Kivihiilen ja ruskohiilen päästöjen erityiskohtelu tulee taas käytännössä lähes lopettamaan energiapuun käytön niissä voimaloissa, joissa se on tähän asti vielä ollut mahdollista.
    Esim. Jyväskylän Energia näytti tästä jo esimakua viime talvena.
    Vuosia vanhat energiapuukasat seisovat nyt lahoamassa maakuntien teiden varsilla.

    Jätkä

    UPM:n ajokone keräsi tällä viikolla naapuritilalta hakkuutähteet kasaan tienvarteen ja paperipeitto päälle.
    Ajokone jatkoi matkaansa aila lähellä olevalle vastaavalle savotalle.

    Elikkäs UPM on ainakin vielä energiapuutouhussa mukana.

    Kurki

    Tiilikainen:
    ”On hyvä, että ilmastopolitiikkaan sisällytetään jo nyt kannusteita nielujen kasvattamiseksi. Se ei romuta ilmastotavoitteita, vaan tunnustaa hiilinielujen suuren merkityksen ilmastonmuutoksen torjunnassa”, Tiilikainen totesi.

    Vaikka en kannatakkaan ilmastotavoitteita, niin komissio Tiilikaisen mukaan on hyväksymässä metsän hiilinielut kompensoimaan muita päästöjä kuten esim. liikenteen polttoainepäästöjä.

    Taitaa olla ennenaikaista arvioida, mitä komission esittämästä päästökaupan ulkopuolisten päästöjen ilmastosopimuksen tavoitteista Suomen osalta lopulta tulee.

    http://www.hs.fi/talous/a1468984210165

    Kurki

    Hiluxmestari:
    EU on kovasti monimutkainen laitos, jolle on annettu puuhastelutilaa ja sen se hyödyntää täysimääräisesti. Kyllä noihin tekeillä oleviin asioihin voi vaikuttaa, mutta ei se ihan äkkinäiseltä onnistu. Ei auta karvalakkilähetystöt, pitää olla hiukka enemmän…

    Miksiköhän parjatulta EUlta sitten tuli rahaa 88,5 miljoonaa euroa Kemin biojalostamolle?

    http://www.metsalehti.fi/Metsalehti/Metsauutiset/2016/7/EUlta-885-miljoonan-euron-tuki-Kemin-biopolttoainejalostamolle/

Esillä 4 vastausta, 21 - 24 (kaikkiaan 24)